Στο πλαίσιο του προγράμματος επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της, ο Όμιλος Grimaldi ανέθεσε την κατασκευή εννέα πλοίων τύπου ro-pax στο ναυπηγείο China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), εταιρεία του Ομίλου China Merchants.
Η συμφωνία για αυτά τα υπερσύγχρονα νέα πλοία, αξίας συνολικά 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υπογράφηκε πρόσφατα στο Χονγκ Κονγκ.
Τα νέα πλοία έχουν σχεδιαστεί ώστε να αναβαθμίσουν την ποιότητα της θαλάσσιας μεταφοράς τόσο για φορτία τροχοφόρων όσο και για επιβάτες στη Μεσόγειο και τη Βαλτική Θάλασσα. Και τα εννέα θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές που μπορούν να λειτουργούν με μεθανόλη, καθιστώντας τα κατάλληλα για την επίτευξη του στόχου «Μηδενικών Εκπομπών». Συνδυάζουν μεταφορική ικανότητα, καινοτόμο σχεδιασμό και άνεση εν πλω, απόλυτα ευθυγραμμισμένα με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Τέσσερα από τα νέα πλοία θα πλέουν υπό ιταλική σημαία και θα λειτουργούν υπό το σήμα των Grimaldi Lines, ενώ δύο, υπό ελληνική σημαία, θα διαχειρίζονται από την ελληνική θυγατρική Minoan Lines.
Αυτά τα έξι «αδελφά» πλοία ανήκουν στην κατηγορία “Next Generation Med” και θα εξυπηρετούν δρομολόγια στη Μεσόγειο.
Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη Finnlines, θα πλέουν υπό φινλανδική σημαία και θα εγκαινιάσουν την κατηγορία “Hansa Superstar” – εξέλιξη της ήδη υπερσύγχρονης σειράς “Superstar” – για δρομολόγια στη Βαλτική Θάλασσα.
ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
Και τα εννέα πλοία θα παραδοθούν μεταξύ 2028 και 2030 και θα διαθέτουν πρωτοποριακές, πράσινες τεχνολογικές καινοτομίες.
Ο βελτιστοποιημένος σχεδιασμός της γάστρας και της προπέλας, τα ενεργειακά αποδοτικά συστήματα διαχείρισης ισχύος εν πλω και στο λιμάνι, η δυνατότητα σύνδεσης με ρεύμα ξηράς (shore power), καθώς και η χρήση επικαλύψεων πυριτίου στη γάστρα, θα μειώσουν τις εκπομπές CO₂ ανά μονάδα μεταφερόμενου φορτίου κατά περισσότερο από 50% σε σύγκριση με τα πλοία που λειτουργούν σήμερα στις ίδιες γραμμές.
Με μήκος 229 μέτρα, τα νέα ro-pax πλοία για τη Μεσόγειο θα έχουν χωρητικότητα 3.300 μέτρων λωρίδας για φορτία τροχοφόρων και άνω των 300 αυτοκινήτων. Θα μπορούν να φιλοξενήσουν έως και 2.500 επιβάτες, προσφέροντας περισσότερες από 300 καμπίνες (για πάνω από 1.200 επισκέπτες) και περίπου 700 καθίσματα ανάκλισης.
Οι επιβάτες θα έχουν πρόσβαση σε πολλές παροχές εν πλω, όπως τρία μπαρ, εμπορικό χώρο, αίθουσα συνεδριάσεων, δύο εστιατόρια self-service, ένα πανοραμικό εστιατόριο à la carte, σαλόνι εσωτερικού/εξωτερικού χώρου με εντυπωσιακό κατάστρωμα ηλιοθεραπείας που διαθέτει δύο πισίνες, καθώς και rooftop disco bar. Ο εσωτερικός σχεδιασμός θα είναι προσεκτικά επιμελημένος, με ξεχωριστή, εξατομικευμένη επίπλωση για τα πλοία των Grimaldi Lines και των Minoan Lines, προσαρμοσμένη στις προτιμήσεις και τις ανάγκες των αντίστοιχων αγορών-στόχων.
ΤΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΠΛΟΙΩΝ
Αυτή η νέα γενιά πλοίων σηματοδοτεί επίσης μια πρόοδο στην ενεργειακή αποδοτικότητα: τα έξι πλοία “Next Generation Med” θα είναι τα πρώτα στη Μεσόγειο σχεδιασμένα να λειτουργούν με μεθανόλη.
Όσον αφορά τα τρία νέα πλοία που προορίζονται για τη Βαλτική Θάλασσα, θα έχουν μήκος 240 μέτρα, χωρητικότητα 5.100 μέτρων λωρίδας για φορτία τροχοφόρων συν 90 αυτοκίνητα, και διαμονή σε 320 καμπίνες για έως και 1.100 επιβάτες.
Ο σχεδιασμός τους βασίζεται στα πλοία κατηγορίας Superstar της Finnlines, Finnsirius και Finncanopus, αλλά έχει προσαρμοστεί για τη γραμμή Φινλανδίας–Γερμανίας. Τα νέα πλοία θα είναι κατάλληλα για μεγαλύτερες διαδρομές, θα διαθέτουν νέες κατηγορίες καμπινών και εστιατόρια προσαρμοσμένα σε διαφορετικές επιθυμίες επιβατών, δίνοντας έμφαση στην άνεση και την εμπειρία εν πλω.
Οι παροχές περιλαμβάνουν πέντε μπαρ και εστιατόρια, σπα με ευρύ φάσμα υπηρεσιών και θεραπειών, συμπεριλαμβανομένης της εμβληματικής φινλανδικής σάουνας, καταστήματα και δύο παιδότοπους σχεδιασμένους για διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά είναι το κύριο μπαρ στην πλώρη του καταστρώματος 12, το οποίο θα προσφέρει μαγευτική θέα στη Βαλτική Θάλασσα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Στο «στόλο» των Μινωικών Γραμμών δυο από τα πλοία
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ελληνική ακτοπλοΐα έχει το γεγονός ότι δύο από τα πλοία της συμφωνίας θα φέρουν ελληνική σημαία και θα επιχειρούν υπό το εμπορικό σήμα των Μινωικών Γραμμών (Minoan Lines), θυγατρικής του Ομίλου Grimaldi.
Τα νέα πλοία προορίζονται να καλύψουν δρομολόγια εντός του ελληνικού δικτύου, με αυξημένες δυνατότητες μεταφοράς επιβατών και φορτίου, αλλά και με σαφή στόχευση στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Η επιλογή αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του ιταλικού ομίλου για ενίσχυση της παρουσίας του στην Ανατολική Μεσόγειο και αξιοποίηση της δυναμικής της ελληνικής αγοράς.
Η νέα επένδυση του Ομίλου Grimaldi ενισχύει τη διεθνή του θέση στον τομέα των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, ενώ προσδίδει ελληνική διάσταση μέσω των Μινωικών Γραμμών και φέρνει την τεχνολογία της μεθανόλης στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Τα τελευταία χρόνια, οι Μινωικές επέλεξαν μια στρατηγική εξορθολογισμού, αποχωρώντας από δευτερεύουσες γραμμές και εστιάζοντας στην παροχή πιο στοχευμένων και αξιόπιστων υπηρεσιών στις βασικές ακτοπλοϊκές διαδρομές. Παράλληλα, έχουν επενδύσει στη βελτίωση της εμπειρίας επιβατών με αναβαθμισμένες υποδομές και ψηφιακές υπηρεσίες εν πλω.
Η εμπλοκή τους στη νέα ναυπήγηση των πλοίων με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης σηματοδοτεί την πρόθεσή τους να παραμείνουν παρόντες στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ακτοπλοΐας, όχι μόνο επιχειρησιακά αλλά και τεχνολογικά. Μέσω των Μινωικών, η ενεργειακή μετάβαση των θαλάσσιων μεταφορών περνά πλέον και από το Αιγαίο.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023, η εταιρεία κατέγραψε πωλήσεις ύψους 113,06 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με τα 92,89 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρονιάς. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 5,04 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 18,34 εκατ. ευρώ το 2022.
Πρόσφατα, οι Μινωικές Γραμμές, σε συνεργασία με την Grimaldi Euromed S.p.A., απέκτησαν το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε., ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία τους στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και υποδομών στην Ελλάδα.
Η νέα αυτή επένδυση του Ομίλου Grimaldi, με την ενεργό συμμετοχή των Μινωικών Γραμμών, σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ναυτιλίας, ενσωματώνοντας την καινοτομία και την περιβαλλοντική ευθύνη στον πυρήνα της στρατηγικής ανάπτυξης.
Εμανουέλε Γκριμάλντι: Ποιότητα και βιωσιμότητα
Ο CEO του Ομίλου Grimaldi, Εμανουέλε Γκριμάλντι, σημείωσε: «Με την παραγγελία αυτών των εννέα πλοίων ro-pax, συνεχίζουμε και ενισχύουμε τη μακρά, επιτυχημένη συμμαχία μας με την China Merchants Group, έναν εξαιρετικό εταίρο για την κατασκευή πλοίων αιχμής», δήλωσε ο Emanuele Grimaldi, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Grimaldi.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «Οι νέες κατηγορίες “Next Generation Med” και “Hansa Superstar” είναι το αποτέλεσμα μιας ενδελεχούς μελέτης των αναγκών των πελατών μας και, ευρύτερα, της ναυτιλίας. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, απαιτείται ποιότητα, αποτελεσματικότητα και περιβαλλοντική βιωσιμότητα για να παραμείνει η ναυτιλία βασικός τρόπος εγχώριων και διεθνών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών.
Συγκεκριμένα, η εξαιρετική απόδοση στη μείωση των εκπομπών CO₂ και η χρήση μεθανόλης ως εναλλακτικού καυσίμου φέρνουν τον όμιλό μας ακόμα πιο κοντά στον παγκόσμιο στόχο των καθαρών μηδενικών εκπομπών, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση μας ως κορυφαίος παίκτης στις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων στις περιοχές της Μεσογείου και της Βαλτικής».
«Η China Merchants Industry Group και ο Όμιλος Grimaldi ακολουθούν πάντα την έννοια της «καινοτομίας με επίκεντρο την ποιότητα», πραγματοποιώντας καινοτομίες σε έξυπνα πλοία με πράσινη τεχνολογία, και καθορίζοντας από κοινού ένα νέο πρότυπο στα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία (Ro-Pax)», δήλωσε, μεταξύ άλλων, o Miao Jianmin, Πρόεδρος της China Merchants Group».

