Η S&P Global Mobility προβλέπει ότι η παραγωγή ελαφρών οχημάτων θα μειωθεί κατά 944.000 αυτοκίνητα φέτος. Η μείωση οφείλεται στους δασμούς και αναμένεται να συνεχιστεί με 778.000 αυτοκίνητα λιγότερα και το 2026. Η αγορά της Βόρειας Αμερικής θα παραμείνει σταθερή, στα 15,47 εκατομμύρια οχήματα, το 2027.
Οι αναθεωρήσεις αντικατοπτρίζουν «το τεράστιο μέγεθος των δασμών στα οχήματα και τα ανταλλακτικά που διασχίζουν τα σύνορα», δήλωσε στο Automotive News ο Mike Wall, εκτελεστικός διευθυντής ανάλυσης αυτοκινήτων στην S&P Global Mobility.
Οι προβολές αντικατοπτρίζουν τόσο τους ειδικούς δασμούς αυτοκινήτων όσο και τον αντίκτυπο των αμοιβαίων δασμών. Ενσωματώνουν και τους αναμενόμενους δασμούς στα εξαρτήματα που συμμορφώνονται με τη συμφωνία Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά. Ο Λευκός Οίκος δεν έχει επιβάλει ακόμη αυτούς τους δασμούς, αλλά εμπειρογνώμονες του κλάδου πιστεύουν ότι θα ανακοινωθούν μέχρι τις 3 Μαΐου.
Εάν υπάρχει ένα θετικό στοιχείο είναι ότι η εταιρεία αναμένει ότι οι δασμοί 25% στα εισερχόμενα αγαθά από τον Καναδά και το Μεξικό θα μειωθούν στο 12% στις αρχές του 2026.
Συνολικά οι δασμοί θα έχουν «σημαντικές επιπτώσεις» σε ολόκληρη την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με ξεχωριστή έκθεση της εταιρείας πληροφοριών αγοράς GlobalData.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές προσπαθούν να μετριάσουν τις πιθανές αναταράξεις. Καμία περιοχή δεν θα μείνει αλώβητη καθώς οι δασμοί περιορίζουν τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές, αν και η Κίνα και η Ευρώπη αναμένεται να τα πάνε καλύτερα από τη Βόρεια Αμερική.

Στην άμβλυνση των άμεσων επιπτώσεων θα συμβάλλει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επεκτείνει μια διετή περίοδο χάριτος στις αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να συμμορφωθούν με τους στόχους μείωσης των εκπομπών.
Σύμφωνα με τον αναλυτή αυτοκινήτων της GlobalData Madhuchhanda Palit, «το δίλημμα που αντιμετωπίζουν αυτοί οι κατασκευαστές – αν θα απορροφήσουν το κόστος ή θα αυξήσουν τις τιμές – θα μπορούσε να έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις στην αφοσίωση στο εμπορικό σήμα και στο μερίδιο αγοράς».
Η S&P Global Mobility προβλέπει ότι οι δασμοί 25% των ΗΠΑ σε οχήματα και ανταλλακτικά θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι το 2026 και θα μειωθούν στο 15% το 2027. Η πρόβλεψη της εταιρείας λαμβάνει περαιτέρω υπόψη τον ευρύτερο οικονομικό αντίκτυπο των αμοιβαίων τιμολογίων 10%.
Σύμφωνα με την S&P Global, η παραγωγή ελαφρών οχημάτων της Κίνας αναμένεται να δεχθεί πλήγμα 198.000 αυτοκινήτων φέτος και να μειωθεί κατά 503.000 το 2026. Ωστόσο, αυτές οι απώλειες είναι συγκριτικά μικρές, αφού ο συνολικός όγκος πωλήσεων αναμένεται να παραμείνει πάνω από 30 εκατομμύρια οχήματα ετησίως.
Ακόμα κι έτσι, «θα υπάρξει μια μακροοικονομική μετάδοση». Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα «προσπαθήσουν να πατήσουν το κουμπί των εξαγωγών όπου μπορούν» για να αντισταθμίσουν τις παγκόσμιες προσαρμογές, αλλά και η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα θα προσπαθήσουν να προσαρμόσουν τις δικές τους παγκόσμιες στρατηγικές υπό το πρίσμα των δασμών των ΗΠΑ.
Οι προηγούμενες προβλέψεις της S&P Global είχαν εξετάσει τον αντίκτυπο των δασμών χάλυβα και αλουμινίου στις κινεζικές εισαγωγές, αλλά δεν είχαν προβλέψει τους δασμούς και τον κλιμακούμενο εμπορικό πόλεμο που ισχύει τώρα.
