Η Ελλάδα βρίσκεται φέτος στην πρώτη θέση πανευρωπαϊκά όσον αφορά την αύξηση της διασυνδεσιμότητας αεροδρομίων ανά την Ευρώπη έχοντας παρουσιάσει μάλιστα τις υψηλότερες επιδόσεις σε ένα σύνολο 31 ευρωπαϊκών χωρών τα τελευταία χρόνια μετά την πανδημία.
Τα στοιχεία από την έκθεση για την αεροπορική διασυνδεσιμότητα του ACI EUROPE, του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης η οποία παρουσιάστηκε με την αφορμή της έναρξης του 35ου Ετήσιου Συνέδριου που πραγματοποιείται στην Αθήνα (18-20 Ιουνίου) έρχονται να επιβεβαιώσουν την περαιτέρω εδραίωση της χώρας ως τουριστικού προορισμού: Σύμφωνα με την έκθεση, η χώρα μας κατέγραψε τις υψηλότερες επιδόσεις ως προς την αύξηση της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας στο +35% έναντι του 2019 και + 10% έναντι του 2024 μεταξύ 31 ευρωπαϊκών χωρών. Ειδικά το αεροδρόμιο της Αθήνας με +33% έναντι του 2019, και +13% 2024 ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων με την υψηλότερη συνολικά αύξηση έναντι του 2019. Σε επίπεδο χωρών, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Πορτογαλία με +10% έναντι του 2019 και +6% έναντι του 2024 και τρίτη ακολουθεί η Κύπρος με +8% και +13% αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τον κ. Olivier Jankovec, γενικό διευθυντή του ACI EUROPE, από τις βασικές αιτίες για τις υψηλές… πτήσεις της χώρας μας ήταν καταρχάς το γεγονός της πολύ καλής διαχείρισης της πανδημίας αλλά και «της ανοικτής πρόσκλησης που απηύθυναν νωρίς οι Ελληνες ότι ο τουρισμός είναι σημαντικός για τη χώρα. Επιπλέον, η Ελλάδα είχε σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης ως τουριστικός προορισμούς σε σύγκριση με άλλους πολύ πιο ώριμους προορισμούς, όπως η Ισπανία και κατάφερε να εδραιωθεί ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια.
Μία ακόμη σημαντική παράμετρος έχει να κάνει με το γεγονός ότι και τα ελληνικά αεροδρόμια είχαν περιθώρια να δεχθούν επιπλέον πτήσεις, κάτι που μέτρησε και στις αποφάσεις των αεροπορικών. Σε αυτή τη συγκυρία η Ελλάδα έχει επιτύχει να αποτελεί τάση».
Η έκθεση αποκαλύπτει ότι, παρά την αύξηση το 2025 κατά +7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, η αεροπορική διασυνδεσιμότητα (άμεση και έμμεση) στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Αυτό κατά το ACI EUROPE έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025 – γεγονός που υποδεικνύει ότι το κοινό έχει πρόσβαση σε λιγότερες επιλογές. Από τους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς, η Ισπανία με +3% έναντι του 2019 και +5% έναντι του 2024 βρίσκεται στην τέταρτη θέση, ενώ η Ιρλανδία κλείνει το τοπ 5.
Η κορυφαία κατάταξη στις κατηγορίες τους, τόσο της Ελλάδας όσο και του αεροδρομίου της Αθήνας, καταδεικνύει, σύμφωνα με τους επιτελείς του αεροδρομίου της Αθήνας την εντυπωσιακή ανάκαμψη και ανάπτυξη τόσο των τουριστικών μεγεθών όσο και της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας και στην αγορά της Αθήνας. Ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας, επιτυγχάνοντας σημαντικό άλμα μετά την πανδημική περίοδο ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Mega Airports – κίνηση 25-40 εκ. επιβάτες), ενώ, σύμφωνα με τη Eurostat, καταγράφοντας την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019 μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, κατέλαβε την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κινήσεις αεροσκαφών.
Στα λοιπά ευρήματα της έκθεσης, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια και η διασυνδεσιμότητα δημιουργούν 851 δισ. ευρώ στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ ή αλλιώς το 5%, με 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας ή αλλιώς το 6% επί του συνόλου των θέσεων απασχόλησης στην Ευρώπη. Επίσης, ένα επιπλέον 10% στην απευθείας διασυνδεσιμότητα συμβάλλει με +0,5% στο κατά κεφαλήν ευρωπαϊκό ΑΕΠ και +1,6% ως προς τις θέσεις εργασίας, ενώ αντίστοιχα, μειώνει κατά 14% τους δείκτες φτώχειας.