Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά την παγκόσμια κυριαρχία και προσαρμοστικότητά της μέσα από ένα μωσαϊκό στρατηγικών επενδύσεων και κινήσεων που καλύπτουν όλο το φάσμα της σύγχρονης ναυτιλίας: από τη ναυπήγηση υπερσύγχρονων πλοίων, τις αγορές second hand τονάζ και τις συνεργασίες με κορυφαίους παίκτες του κλάδου έως τη στήριξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας και την έμφαση στη βιώσιμη διαχείριση.
Η Latsco Shipping του Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση κάνει δυναμική είσοδο στον τομέα των containerships με νέα παραγγελία 2+2 πλοίων στην Κίνα. Η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου επιστρέφει στις ναυπηγήσεις με συμφωνία 460 εκατ. δολαρίων για μεγάλα containerships στη Νότια Κορέα, ενώ η Goldenport του Γιάννη Δράγνη αποκτά σύγχρονο feeder πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ενισχύει τη συνεργασία της με την ιαπωνική ONE. Η Ionic του Δημήτρη-Φρανκ Σαρακάκη παρέλαβε το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax «Ionic Semeli», χωρητικότητας 158.000 DWT, από την Ιαπωνία και η Performance Shipping της Αλίκης Παληού καθέλκυσε το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «P. Tokyo» στην Κίνα. Η Eastmed του Θανάση Μαρτίνου επεκτείνεται στη second-hand αγορά φορτηγών πλοίων bulkers.
Ο όμιλος V Group του Βύρωνα Βασιλειάδη καταγράφει διπλή παρουσία: τόσο με τη Venergy Maritime, η οποία επεκτείνει τον στόλο της με νέα MR eco δεξαμενόπλοια, όσο και με την Antipollution Egypt, η οποία μέσα σε λιγότερο από δύο μήνες εξυπηρέτησε πάνω από 1.000 πλοία στη Διώρυγα του Σουέζ εφαρμόζοντας πρότυπα βιώσιμης ναυτιλιακής διαχείρισης.
Η Arcadia Shipmanagement των Παναγιώτη και Γιώργου Αγγελόπουλου και η Ionic του Δημήτρη-Φρανκ Σαρακάκη ενισχύουν με τη σειρά τους την εμπιστοσύνη τους στα ελληνικά ναυπηγεία, επιλέγοντας τον Σκαραμαγκά για τον δεξαμενισμό πλοίων τους.
Παράλληλα, η Diana Shipping, την οποία διευθύνει η Σεμίραμις Παληού, πραγματοποιεί στρατηγική επένδυση στην αμερικανική Genco Shipping & Trading αποκτώντας μερίδιο 7,7%, ενώ η Oceangold Tankers του Γιάννη Δράγνη προσθέτει στον στόλο της το νεότευκτο «Kastos» ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά aframax/LR2.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στην Akrotiri Tankers, νεοσύστατη εταιρεία συμφερόντων της Μαριέλενας Προκοπίου και του Κωνσταντίνου Λάμψια, που αναπτύσσεται δυναμικά στον κλάδο των LR1 δεξαμενόπλοιων με στοχευμένες αγορές second hand πλοίων.
Η M/Maritime του Γιάννη Μυτιληναίου αναγνωρίζεται διεθνώς για την κορυφαία της απόδοση στην ασφάλεια και τη συμμόρφωση, κατακτώντας τη 2η θέση παγκοσμίως στην αξιολόγηση της Risk4Sea.
Οι κινήσεις αυτές από κορυφαίους Ελληνες εφοπλιστές και ναυτιλιακές εταιρείες σκιαγραφούν ένα δυναμικό, στρατηγικά ευθυγραμμισμένο και τεχνολογικά εξελισσόμενο ναυτιλιακό οικοσύστημα, που συνεχίζει να ηγείται παγκοσμίως, διατηρώντας παράλληλα ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική ναυπηγική και τεχνική υποδομή.
Latsco Shipping
Η Latsco Shipping του Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση, από τους σημαντικότερους ελληνικούς ναυτιλιακούς ομίλους, προχώρησε σε παραγγελία για την κατασκευή 2+2 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από κινεζικό ναυπηγείο.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία υπέγραψε συμφωνία με το ναυπηγείο Huangpu Wenchong Shipbuilding για την κατασκευή δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με προαίρεση για άλλα δύο, μεταφορικής ικανότητας 1.900 TEU έκαστο, με ημερομηνία παράδοσης εντός του 2027.
Σύμφωνα με διεθνείς ναυλομεσιτικούς κύκλους, το εκτιμώμενο κόστος ανά πλοίο αγγίζει τα 31,8 εκατ. δολάρια, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα πλοία πιθανότατα θα καταναλώνουν συμβατικά καύσιμα με τη χρήση scrubbers και δεν θα έχουν τεχνικές υποδομές για μελλοντική χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της Latsco να ενισχύσει την παρουσία της στον τομέα των containerships διευρύνοντας το αποτύπωμά της, πέρα από τις παραδοσιακές δραστηριότητές της στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Navios
Η Navios Maritime Partners, υπό την ηγεσία της Αγγελικής Φράγκου, εξακολουθεί να κινείται δυναμικά στην αγορά ναυπήγησης containerships κλείνοντας συμφωνία με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο HJ Shipbuilding & Construction για την κατασκευή τεσσάρων πλοίων χωρητικότητας 8.000 teu.
Η νέα παραγγελία, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, προσεγγίζει τα 460 εκατ. δολάρια, αποτελεί στρατηγική κίνηση της εταιρείας εν μέσω μιας αγοράς που χαρακτηρίζεται από αστάθεια και διστακτικότητα στις νέες επενδύσεις.
Σε αντίθεση με την τάση για χρήση εναλλακτικών καυσίμων (όπως LNG ή μεθανόλη), τα νέα πλοία της Navios θα χρησιμοποιούν συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα (fuel oil). Το κόστος κάθε πλοίου εκτιμάται μεταξύ 114-115 εκατ. δολαρίων και η παράδοση προβλέπεται να γίνει εντός του 2027.
Η Navios, που τελευταία φορά είχε παραγγείλει πλοία το 2022, είχε αποσύρει παλαιότερες μονάδες προχωρώντας σε επανασχεδιασμό του στόλου της. Οπως δήλωσε η κυρία Φράγκου: «Δεν χρειάζεται να βιαζόμαστε σε μια αγορά που δεν προσφέρει ευκαιρίες. Η υπομονή είναι στρατηγική».
V Group
Ο όμιλος V Group του Βύρωνα Βασιλειάδη κινείται δυναμικά τόσο με τη Venergy Maritime, που αυξάνει τον στόλο της με νέα MR eco δεξαμενόπλοια, όσο και με την Antipollution Egypt, η οποία έσπασε το φράγμα των 1.000 εξυπηρετούμενων πλοίων μέσα σε μόλις 53 ημέρες από την έναρξη της λειτουργίας της. Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο της στη βιώσιμη ναυτιλιακή διαχείριση και επιβεβαιώνει την επιτυχία της στρατηγικής συνεργασίας της με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA).
Η Antipollution Egypt ξεκίνησε τη λειτουργία της στις 14 Μαΐου και από τότε παρέχει υπηρεσίες Λιμενικών Εγκαταστάσεων Υποδοχής (PRF) σε καθημερινή βάση τηρώντας απαρέγκλιτα τις προδιαγραφές του IMO και της σύμβασης MARPOL, μεταξύ άλλων των κανονισμών MEPC 295(71), MEPC 201(62), MEPC 314(74) και MEPC 360(79).
Η αποτελεσματική λειτουργία της βασίστηκε σε 70 εξειδικευμένα στελέχη και 220 εκπαιδευμένους συνεργάτες, οι οποίοι διασφάλισαν άψογη εκτέλεση εργασιών, με γνώμονα την ασφάλεια, την περιβαλλοντική συμμόρφωση και την καινοτομία.
Ξεχωριστή μνεία γίνεται στα γιγαντιαία πλοία του στόλου της γαλλικών συμφερόντων CMA CGM, όπως τα «CMA CGM Adonis», «Osiris» και «Hermes», καθώς και στην εξυπηρέτηση του κρουαζιερόπλοιου «Aroya».
Επίσης, η ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου, η Venergy Maritime, προχώρησε σε παραγγελία για την κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων τύπου MR eco, χωρητικότητας 50.000 dwt το καθένα, από το κορεατικό ναυπηγείο K Shipbuilding.
Τα δύο πλοία αναμένεται να παραδοθούν εντός του α’ τριμήνου του 2027, με την αξία εκάστου να ανέρχεται περίπου σε 48 εκατ. δολάρια.
Μετά την πρόσφατη απόκτηση των πλοίων «PS Milano» και «PS Atene», που μετονομάστηκαν αντίστοιχα σε «Captain Nikos» και «Captain Leon», η νέα παραγγελία ανεβάζει τον συνολικό αριθμό δεξαμενόπλοιων υψηλής χωρητικότητας που προστέθηκαν στον στόλο στα τέσσερα, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή και τολμηρή στρατηγική της εταιρείας.
Goldenport
Ο Γιάννης Δράγνης προχωρά δυναμικά στην ενίσχυση της ναυτιλιακής του παρουσίας μέσω των εταιρειών Oceangold Tankers και Goldenport Shipmanagement, εστιάζοντας τόσο σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια όσο και σε επιλεγμένα containerships.
Η Oceangold παρέλαβε πρόσφατα το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «Kastos» τύπου aframax/LR2, χωρητικότητας 114.000 dwt, από το κινεζικό ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, σε συνέχεια της παράδοσης του «Kedros» τον Απρίλιο. Τα δύο πλοία σχεδιάστηκαν για τη μεταφορά αργού πετρελαίου και προϊόντων και εντάσσονται στο πλαίσιο επένδυσης σε βιώσιμο, αποδοτικό στόλο.
Παράλληλα, η Goldenport επανέρχεται στον κλάδο των containerships με την απόκτηση του νεότευκτου «Norderney» (1.900 teu), το οποίο εντάχθηκε αμέσως σε ναύλωση με την ιαπωνική ONE. Το πλοίο, κατηγορίας bangkokmax, αποκτήθηκε αντί περίπου 35 εκατ. δολαρίων, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική στόχευση της εταιρείας σε σύγχρονο υψηλής ζήτησης τονάζ.
Με σταθερά βήματα και προσεκτικά επιλεγμένες κινήσεις, ο κ. Δράγνης ενισχύει το επιχειρησιακό και γεωγραφικό αποτύπωμα των εταιρειών του εδραιώνοντάς τες ως σύγχρονες και ανταγωνιστικές παίκτριες στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά.
Eastmed
Σε μία ακόμη στρατηγική επένδυση προχώρησε η Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed), συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου, ενισχύοντας τον στόλο ξηρού φορτίου με την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων πλοίων τύπου ultramax, ναυπηγημένων το 2019.
Τα πλοία, που φέρουν τα ονόματα «IVS Okudogo» και «IVS Prestwick», φέρονται να αγοράστηκαν από την Taylor Maritime, σύμφωνα με πληροφορίες ναυλομεσιτών της ευρωπαϊκής αγοράς. Η πωλήτρια εταιρεία, εισηγμένη στο Λονδίνο, δεν έχει γνωστοποιήσει το τίμημα της συναλλαγής, ωστόσο εκτιμάται ότι πρόκειται για συμφωνία σε τιμές χαμηλότερες από τις τρέχουσες αποτιμήσεις της αγοράς.
Η συγκεκριμένη επένδυση έρχεται περίπου δύο χρόνια μετά την προηγούμενη είσοδο της Eastmed στην αγορά μεταχειρισμένων bulkers, όταν είχε αγοράσει δύο ακόμη πλοία μεσαίας χωρητικότητας από την Grindrod, η οποία αργότερα περιήλθε στην Taylor Maritime. Η προσέγγιση της Eastmed φαίνεται να εστιάζει στα ποιοτικά πλοία νεότερης ηλικίας περιορίζοντας την έκθεση σε παλαιότερο τονάζ.
Ταυτόχρονα, η εταιρεία έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων νέων ultramax (63.500 dwt), σχεδίασης SDARI, στην Κίνα. Η παράδοσή τους αναμένεται το 2026 από το ναυπηγείο Nantong Xiangyu, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο το αποτύπωμα της Eastmed στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Akrotiri Tankers
Η Akrotiri Tankers, συμφερόντων της Μαριελένας Προκοπίου και του Κωνσταντίνου Λάμψια, προχώρησε στην πρώτη της κίνηση για φέτος με την αγορά του δεξαμενόπλοιου «Koi» (74.600 dwt, ναυπήγησης 2010) αντί 23,3 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο, που κατασκευάστηκε στη Νότια Κορέα και ανήκε στην Prime Marine, έχει ολοκληρώσει πρόσφατα ειδική επιθεώρηση (special survey), ενισχύοντας τον στόλο της εταιρείας που πλέον αριθμεί τρία LR1 tankers.
Η Akrotiri Tankers, η οποία ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2024, κινείται μεθοδικά στον κλάδο των second-hand LR1 δεξαμενόπλοιων. Τα άλλα δύο πλοία του στόλου της είναι το «Solo» (πρώην «Avra Patros», 75.000 dwt) και το «Bam Bam» (πρώην «Hafnia Thames», 76.000 dwt), αμφότερα ναυπηγημένα το 2008.
Η στρατηγική κίνηση για το «Koi» έρχεται σε περίοδο υποχώρησης τιμών, με τα στοιχεία της Clarksons να δείχνουν πτώση της μέσης τιμής για panamax δεξαμενόπλοια 15ετίας στα 23 εκατ. δολάρια από τα 32 εκατ. τον περασμένο Δεκέμβριο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το «Solo» είχε αποκτηθεί το 2024 αντί 29,75 εκατ. δολαρίων, ποσού σημαντικά υψηλότερου σε σύγκριση με την αξία του «Koi».
Με στοχευμένες κινήσεις και έμφαση στις αγορές value-for-money, λοιπόν, η νέα γενιά του ελληνικού εφοπλισμού αποδεικνύει ότι αξιοποιεί έγκαιρα τις μεταβολές της ναυλαγοράς.
Diana Shipping
Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping, της οποίας ηγείται η Σεμίραμις Παληού, απέκτησε μερίδιο 7,7% στην αμερικανική εισηγμένη Genco Shipping & Trading ενισχύοντας τη στρατηγική της παρουσία στον κλάδο της μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Σύμφωνα με έγγραφο που υποβλήθηκε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC), η Diana διαθέτει πλέον περίπου 3,3 εκατομμύρια μετοχές της Genco, αξίας περίπου 46 εκατ. δολαρίων. Με την κίνηση αυτή η ελληνική εταιρεία καθίσταται από τους μεγαλύτερους μετόχους της Genco, ενισχύοντας το αποτύπωμά της στην παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου. Η Genco διαχειρίζεται στόλο άνω των 40 πλοίων, κυρίως τύπων supramax και capesize, με συνολική μεταφορική ικανότητα 4,44 εκατομμυρίων dwt. Αντίστοιχα, η Diana Shipping διαθέτει 36 πλοία -από newcastlemax έως ultramax-, με συνολική μεταφορική ικανότητα περίπου 4,1 εκατομμυρίων dwt.
Η επένδυση αυτή ενδέχεται να σηματοδοτήσει μια πιο ενεργή στρατηγική της Diana στον τομέα των συγχωνεύσεων και εξαγορών ή μια κίνηση τοποθέτησης σε μια αγορά όπου οι ναύλοι και οι προσδοκίες για ανάκαμψη παραμένουν υψηλές.
Perfomance
Με την καθέλκυση του LR2 aframax νεότευκτου «P. Tokyo» στην Κίνα προχωρά περαιτέρω η ανανέωση του στόλου της Performance Shipping Inc., συμφερόντων Αλίκης Παληού. Το δεύτερο πλοίο της σειράς ναυπηγήθηκε από τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, με τη συμβολή της China Shipbuilding Trading και της Alpha Marine Consulting. Ο CEO Ανδρέας Μιχαλόπουλος υπογράμμισε τη δέσμευση της εταιρείας για σύγχρονα, αποδοτικά και αξιόπιστα πλοία, ευχαριστώντας την ομάδα για τη συμβολή της. Με υπερσύγχρονο σχεδιασμό και έμφαση στη βιωσιμότητα, το «P. Tokyo» ενισχύει τη στρατηγική της εταιρείας και τη θέση της στο διεθνές ναυτιλιακό εμπόριο πετρελαίου.
Ionic
Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax «Ionic Semeli», χωρητικότητας 158.000 dwt, ενέταξε στον στόλο της η Ιonic Shipping, συμφερόντων του Δημήτρη-Φρανκ Σαρακάκη. Το όγδοο δεξαμενόπλοιο της εταιρείας κατασκευάστηκε στις ιαπωνικές γιάρδες της NSY/JMU και φέρει καινοτόμες τεχνολογίες που ανταποκρίνονται στις υψηλότερες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης και περιβαλλοντικής συμμόρφωσης. Ολα τα νεότευκτα έχουν κατασκευαστεί στην Ιαπωνία. Επίσης, η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο από 11 φορτηγά πλοία. Από τα συνολικά 19 πλοία τα 15 είναι ναυπηγημένα στην Ιαπωνία, και συγκεκριμένα στα ναυπηγεία Mitsui, Tsuneishi, Imabari, Sasebo, Namura, Sumitomo και τώρα στο JMU/NST. Μόλις τέσσερα aframax είναι second hand, αλλά όταν αποκτήθηκαν από τη Mitsubishi το 2018 ήταν μικρής ηλικίας.
Σκαραμαγκάς
Η επιστροφή της Arcadia Shipmanagement των Παναγιώτη και Γιώργου Αγγελόπουλου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τον δεξαμενισμό του «Aegean Harmony» μετά από 16 χρόνια, αποτελεί έμπρακτη στήριξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Το «Aegean Harmony» είναι το πρώτο ελληνικής σημαίας aframax που δεξαμενίζεται στον Σκαραμαγκά ενισχύοντας τη δυναμική των εγχώριων υποδομών. Αντίστοιχα, η Ionic του Δημήτρη-Φρανκ Σαρακάκη επέλεξε τα ίδια ναυπηγεία για την πρώτη ειδική επιθεώρηση του «Ionic Ariadne», εκφράζοντας την ικανοποίησή της για την τεχνογνωσία και την ποιότητα των υπηρεσιών. Οι δύο αυτές κινήσεις σηματοδοτούν την επιστροφή εμπιστοσύνης των μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών στις εθνικές υποδομές ενισχύοντας την αναγέννηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επανέρχονται σταδιακά ως αξιόπιστος πυλώνας για τη συντήρηση και υποστήριξη πλοίων διεθνούς επιπέδου.
M/Maritime
Η M/Maritime, συμφερόντων του Γιάννη Μυτιληναίου, ξεχώρισε παγκοσμίως καταλαμβάνοντας τη 2η θέση στη συνολική κατάταξη της Risk4Sea για την απόδοσή της, βάσει επιθεωρήσεων Port State Control (PSC). Με μηδενικές κρατήσεις πλοίων τα τελευταία τρία έτη, διακρίθηκε δεύτερη τόσο στη συνολική βαθμολογία όσο και στην κατηγορία «Συχνότητα ελλείψεων». Ακόμη πιο εντυπωσιακό ήταν το γεγονός ότι αναδείχθηκε πρώτη μεταξύ των εταιρειών χύδην ξηρού φορτίου. Ο DPA & HSQE Manager της εταιρείας Δημήτρης Ορφανός τόνισε ότι η επιτυχία αυτή αντανακλά την τεχνογνωσία και την αφοσίωση του προσωπικού, ενώ υπογράμμισε τη σημασία της συλλογικής προσπάθειας για ασφάλεια και ποιότητα στη ναυτιλία.
Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας: Από αριστερά, ο CEO της Ιonic Shipping Σπύρος Βλασσόπουλος, ο Δημήτρης-Φρανκ Σαρακάκης και ο Θεόφιλος Ξενακούδης του Νηολογίου των Νήσων Μάρσαλ