Σε ξενοδοχεία ανά τον κόσμο, τα πρωινά μπουφέ— με στοίβες από pancakes, γλυκά, scrambled αυγά και άπειρες επιλογές από φρούτα, αλλαντικά και τυριά — αποτελούν σύμβολο πολυτέλειας, αλλά συχνά καταλήγουν σε σπατάλη τροφίμων.
Η Έκθεση Δείκτη Σπατάλης Τροφίμων 2024 του UNEP αναφέρει ότι το 2024 σπαταλήθηκαν παγκοσμίως 1,05 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων, εκ των οποίων το 28% από την εστίαση. Οι μπουφέδες πρωινού είναι από τους πιο έντονα υπεύθυνους, παράγοντας τουλάχιστον διπλάσια απορρίμματα από τις παραγγελίες από μενού — περίπου 300 γρ. έναντι 130 γρ.
Σύμφωνα με τη Jocelyn Doyle του Sustainable Restaurant Association, η σπατάλη τροφίμων συνεπάγεται «σπατάλη γης, νερού, ενέργειας και εργασίας», ενώ εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου και πλήττει τη βιοποικιλότητα. Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, ξενοδοχειακές αλυσίδες όπως τα Scandic Hotels μειώνουν τα μεγέθη σε γλυκίσματα και muffins ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να πάρουν περισσότερα μόνο αν θέλουν.
Τα Ibis προτιμούν μικρότερα πιάτα για να περιορίσουν την υπερβολή, ενώ στο Hilton Frankfurt σερβίρονται προκαθορισμένες μερίδες, όπως γιαούρτια και φρουτοσαλάτες. Στο Novotel Bangkok Sukhumvit τοποθετούν μηνύματα όπως «Πάρτε μόνο ό,τι μπορείτε να φάτε» κοντά στους μπουφέδες.
Η ψυχολόγος Kelly L. Haws επισημαίνει την τάση για υπερκατανάλωση λόγω της «ποικιλίας επιλογών» (phenomenon of variety) και της «ελεύθερης προσέλευσης» σε πολυσύχναστα μπουφέ (self‑service), που οδηγούν σε υπερβολικά μεγάλες μερίδες και άρα σπατάλη.
Η ανάγκη για «αξιοποίηση του κόστους» ενισχύει αυτή τη στάση, ενώ οι επισκέπτες συχνά υποτιμούν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της σπατάλης τους · κερασάκι σε αυτό είναι η «νοοτροπία διακοπών», που δικαιολογεί την υπερβολή. Ωστόσο έρευνες δείχνουν ότι η χρήση μικρότερων πιάτων και η υπογράμμιση ότι μπορείτε να ξαναπάρετε φαγητό μειώνει τη σπατάλη έως 20–21%. Επιπλέον, άλλες παρεμβάσεις όπως πινακίδες υπενθύμισης, σταθμοί “κατά παραγγελία” (order on demand) και τοποθέτηση πιο ελαφρών επιλογών πρώτα στη σειρά του μπουφέ περιορίζουν το φαινόμενο της υπερβολής με διατήρηση της ικανοποίησης των επισκεπτών.