Τέλος εποχής για το diesel φαίνεται να πλησιάζει, καθώς οι ενδείξεις δείχνουν πως τα επόμενα χρόνια η εύρεσή του στα πρατήρια θα καταστεί όλο και πιο δύσκολη.
Το diesel υπήρξε παραδοσιακά ένα από τα πιο δημοφιλή καύσιμα, λόγω της χαμηλής κατανάλωσης, της υψηλής ροπής στις χαμηλές στροφές και της μεγαλύτερης διάρκειας ζωής των κινητήρων. Όμως, η νέα «πράσινη» εποχή κινητικότητας αφήνει το πετρέλαιο στο περιθώριο.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η πτώση της ζήτησης για πετρελαιοκίνητα οχήματα δημιουργεί συνθήκες ώστε το καύσιμο να εξαφανιστεί από την αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Η διατήρηση του diesel στα πρατήρια θα πάψει να είναι βιώσιμη, καθώς η μειωμένη ζήτηση θα καταστήσει ασύμφορη τη διάθεσή του.

Τα στοιχεία ερευνών αποτυπώνουν καθαρά την κάθοδο του. Μελέτη της ADAC στη Γερμανία δείχνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν πλέον πολύ λιγότερα μοντέλα με κινητήρες diesel. Στις αρχές του 2000 σχεδόν τα μισά νέα οχήματα κινούνταν με diesel, ενώ σήμερα το ποσοστό έχει μειωθεί στο 20%. Η βάση δεδομένων της ADAC καταγράφει πτώση άνω του 50% στη διαθεσιμότητα από το 2015 έως το 2025. Στην κατηγορία των μικρών και compact αυτοκινήτων, οι εκδόσεις diesel έχουν ουσιαστικά εξαφανιστεί, ενώ στη μεσαία κατηγορία έχουν περιοριστεί δραστικά. Στα άνω μεσαία και πολυτελή μοντέλα η μείωση είναι πιο ήπια, ενώ στα minibus παρατηρείται μικρή άνοδος.
Παράλληλα, τα στατιστικά ταξινομήσεων δείχνουν τη στροφή. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών Γερμανίας, τον Αύγουστο σημειώθηκαν 207.229 νέες ταξινομήσεις: τα υβριδικά κάλυψαν 39,8%, τα ηλεκτρικά 19%, τα βενζινοκίνητα 27,6% και τα diesel μόλις 13,1%.
Η πτώση είναι εμφανής και στην Ελλάδα: το πρώτο 7μηνο του 2015 οι ταξινομήσεις diesel είχαν μερίδιο 61%, ενώ φέτος μόλις 4,1%, σημειώνοντας πτώση άνω του 85% σε μία δεκαετία.
Η ADAC επισημαίνει ότι ο ρόλος του diesel σήμερα έχει αλλάξει. Η παλιά αντίληψη ότι συμφέρει μόνο για οχήματα με πάνω από 15.000 χλμ. ετησίως δεν ισχύει απόλυτα. Το μοντέλο και η χρήση καθορίζουν το όφελος, ενώ από περιβαλλοντικής πλευράς δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι το diesel είναι κατώτερο από άλλες μορφές καυσίμου.