Η ιστορία με τον Τούρκο άλλοτε κτηνοτρόφο Χαμντί Ουλουκάγια, ο οποίος βρίσκεται μονίμως σε «πόλεμο» με τις ελληνικών συμφερόντων γαλακτοβιομηχανίες στο εξωτερικό και εξακολουθεί να «θησαυρίζει» χάρη στο Greek Yogurt, είναι αρκετά παλιά πλέον. Μετρά ήδη πάνω από μια δεκαετία. Η υπόθεση εξελίσσεται, όμως, σε «κάτι» ακόμα πιο μεγάλο για τον γνωστό και μη εξαιρετέο «Mr.Chobani».
Σύμφωνα με τουρκικά media, που επικαλούνται στοιχεία από το Forbes, ο ιδρυτής και CEO της Αμερικανικής Chobani, κορυφαίας βιομηχανίας παραγωγής στραγγιστού γιαουρτιού, κατάφερε να γίνει ο πλουσιότερος άνθρωπος στην πατρίδα του με την καθαρή περιουσία του να εκτινάσσεται στα 13,7 δισ. δολ. σε real time και με βάση αυτή κατατάσσεται στην 197η θέση των billionaires του πλανήτη.
Όπως αναφέρουν τα σχετικά ρεπορτάζ, ο 53χρονος Ουλουκάγια μέσα σε λίγους μήνες ανέβηκε στην πρώτη θέση υποσκελίζοντας τον συμπατριώτη του Μουράτ Ουλκέρ (Murat Ulker), μέλος του διοικητικού συμβουλίου του τουρκικού ομίλου Yildiz Holding, στις επιχειρήσεις της οικογένειας του οποίου ανήκουν brands τροφίμων παγκόσμιας εμβέλειας όπως τα Godiva, McVitie’s και Ulker.
Ο «ηττημένος» της φετινής «μάχη» των δισεκατομμυριούχων της γειτονικής Τουρκίας, ο Ουλκέρ, κατείχε την πρωτιά του πίνακα από το 2023 και μετά από την επικαιροποίηση των οικονομικών στοιχείων που αφορούν τους επιχειρηματίες της χώρας, φθινόπωρο του 2025, η αξία του χαρτοφυλακίου του αγγίζει… μόλις τα 5,4 δισ. δολ.
Το story έχει και συνέχεια: ο Ουλουκάγια είδε την Chobani να αντλεί πρόσφατα «φρέσκα» κεφάλαια ύψους 650 εκατ. δολ., που θα χρησιμοποιηθούν για την χρηματοδότηση των νέων επενδύσεών της στον τομέα της παραγωγής στα εργοστάσιά της στα βόρεια της Νέας Υόρκης και το Αϊντάχο και την αποτίμηση του ομίλου του να εκτοξεύεται στα 20 δισ. δολ.
Το εκπληκτικό είναι ότι στην αρχική λίστα του 2025, τους πρώτους μήνες, εμφανιζόταν στο νο 1.573, με portfolio 2,3 δισ. δολ.!
Η κατακόρυφη αύξηση της περιουσίας του CEO της γαλακτοβιομηχανίας Chobani αποδίδεται στην διεύρυνση των δραστηριοτήτων του στις ΗΠΑ, καθώς τα τελευταία χρόνια το σήμα της έχει κερδίσει, όπως γράφεται, ευρεία αναγνώριση και τα προϊόντα της πωλούνται σε πολλές πολιτείες.
Ο Τούρκος billionaire (1ος σε σύνολο 31 προσώπων) έχει ανακοινώσει σχέδια για νέες επενδύσεις 1,2 δισ. δολ. για την κατασκευή τρίτου εργοστασίου επεξεργασίας γάλακτος στη Νέα Υόρκη και άλλων 500 εκατ. δολ. για την επέκταση των εγκαταστάσεων στο Αϊντάχο.
Η Φενέρμπαχτσε, οι σχέσεις με τους Αμερικανούς
Εκτός από τις επιδόσεις του στο επιχειρείν, με βασικό «όχημα» το ελληνικό γιαούρτι, ο Χαμντί Ουλουκάγια αξιοποιεί και τις επικοινωνιακές ικανότητές του. Με ποιον τρόπο; Με πολλούς. Προσέλκυσε, λέγεται, την προσοχή του κοινού με τις κοινωνικές πρωτοβουλίες της εταιρείας του, συμπεριλαμβανομένων προγραμμάτων απασχόλησης για πρόσφυγες και μέλη από τοπικές κοινότητες.
Στο ενεργητικό του καταγράφεται και η συνεργασία με έναν «γίγαντα» της Τουρκίας στον αθλητισμό, την Φενέρμπαχτσε, της οποίας είναι γνωστός και ένθερμος υποστηρικτής, με μια συμφωνία χορηγίας ύψους 100 εκατ. ευρώ (116,6 εκατ. δολ.) δεκαετούς διάρκειας, σηματοδοτώντας έτσι μια πιθανή επέκταση στις ευρωπαϊκές αγορές και την τουρκικής.
Το γήπεδο της φημισμένης ποδοσφαιρικής ομάδας μετονομάστηκε το καλοκαίρι σε «Chobani Stadium».
Ο ίδιος ο Ουλουκάγια συνεχίζει επίσης τη θητεία του ως πρόεδρος του Επιχειρηματικού Συμβουλίου ΗΠΑ-Τουρκίας, ενός οργανισμού που προωθεί το διμερές εμπόριο, τις επενδύσεις και την επιχειρηματική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών.
Ο μεγάλος «πόλεμος» με τη ΦΑΓΕ
Η Chobani ιδρύθηκε το 2005, πριν από μια εικοσαετία, και μεταξύ άλλων επενδύσεών της προχώρησε σε μεγάλες εξαγορές, όπως αυτές της La Colombe στην αγορά του καφέ, το 2023, έναντι 900 εκατ. δολ. και της εταιρείας κατεψυγμένων γευμάτων φυτικής προέλευσης Daily Harvest τον Μάιο για ποσό που δεν ανακοινώθηκε.
Το όνομα του Τούρκου φιγουράριζε τακτικά μια εποχή στα ελληνικά ρεπορτάζ, λόγω της δικαστικής κόντρας του με την ΦΑΓΕ της οικογένειας Φιλίππου για την κατοχύρωση του ελληνικού γιαουρτιού στην βρετανική αγορά, όπου έχασε την υπόθεση.
Αυτό δεν συνέβη ωστόσο στις ΗΠΑ. Εκεί, ο «πόλεμος» δόθηκε και εξακολουθεί να δίνεται όχι στις δικαστικές αίθουσες, αλλά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, από δυο «βαριά» brands στον κλάδο τους, που δεν έπαψαν να διαγκωνίζονται για τα μερίδια και τις πωλήσεις, έχοντας αμφότεροι οι όμιλοι, ένας ελληνικών και ένας τουρκικών συμφερόντων, ως ατού την λειτουργία των εργοστασίων τους παραγωγής γιαουρτιού επί αμερικανικού εδάφους.