Ας είμαστε ειλικρινείς: το Halloween δεν υπήρχε στην Ελλάδα μέχρι που το Netflix, το TikTok και τα καταστήματα αποφάσισαν ότι το χρειαζόμασταν. Μαζί τους και τα ξενόγλωσσα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια που είχαν λόγους να μεταλαμπαδεύσουν στους μαθητές τους την κουλτούρα της συγκεκριμένης γιορτής. Στην Ελλάδα έχουμε φυσικά τις Απόκριες με τις μάσκες και τις στολές, αλλά τι μάς ενώνει με το «trick-or-treating»; Το σκάλισμα κολοκύθας; Τους θεματικούς καφέδες με τους σκελετούς; Σύντομα, το διαδίκτυο έκανε τη δική του μαγεία. Μια πρόκληση στο TikTok, μερικά μαθήματα μακιγιάζ στο Instagram και ξαφνικά, κάθε καφέ, κατάστημα παιχνιδιών, φούρνος και σούπερμάρκετ μπαίνει στο πνεύμα του εορτασμού.

Κολοκύθες παντού
Περπατήστε σε οποιονδήποτε πολυσύχναστο δρόμο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης στα τέλη Οκτωβρίου και θα το δείτε: κολοκύθες σε βιτρίνες, ψεύτικους ιστούς αράχνης κρεμασμένους και πλαστικούς σκελετούς που κρέμονται από τις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα σουπερμάρκετ δεν πουλάνε μόνο τα κλασσικά -τώρα έχουν ολόκληρους διαδρόμους αφιερωμένους στο Halloween, γεμάτους με γλυκά, ψεύτικο αίμα και διακοσμήσεις με νυχτερίδες. Ακόμα και τα βιβλιοπωλεία συμμετέχουν, με τρομακτικές ενότητες με μάγισσες και βαμπίρ.

Φυσικά όλο αυτό έχει μεταφερθεί και στα καφέ και μπαρ της χώρας. Λάτε με γεύση κολοκύθας, «Bloody Hot Chocolate» και κέικ σε σχήμα νυχτερίδας είναι ξαφνικά παντού. Ακόμα και τα καταστήματα παιχνιδιών και ρούχων συμμετέχουν στο φαινόμενο. Τα κοστούμια δεν είναι πια μόνο για παιδιά, οι ενήλικες ντύνονται βαμπίρ, ζόμπι ή οι αγαπημένοι τους influencers του TikTok. Είναι σαν ένα cosplay event σε όλη την πόλη, μόνο με περισσότερα γλυκά και λιγότερο συνεκτική ιστορία. Τα πάντα κινούνται σε ρυθμούς Halloween. Από διακοσμήσεις μέχρι προϊόντα που βγάζουν όλα τα μαγαζιά για εκείνη την ημέρα, η γιορτή αυτή και η αισθητική της έχουν εισχωρήσει, βαθύτερα από ότι περιμέναμε, στην κουλτούρα μας.
Αν το Halloween δεν είχε γίνει viral στο διαδίκτυο, η Ελλάδα ίσως να χρησιμοποιούσε τις κολοκύθες για να φτιάχνει απλά πίτες. Οι αναρτήσεις στο Instagram, τα tutorials στο YouTube και οι προκλήσεις στο TikTok όμως, μετέτρεψαν μια αμερικανική γιορτή σε ένα εθνικό θέαμα. Οι Έλληνες influencers επιδεικνύουν περίτεχνες διακοσμήσεις, μακιγιάζ και DIY κόλπα με κολοκύθες και ξαφνικά όλοι θέλουν να συμμετάσχουν. Hashtags όπως: #HalloweenGreece, #SpookyAthens ή #PumpkinMadness γίνονται viral. Μάλιστα, αν κάνετε αρκετά scroll, θα βρείτε μια μικρή στρατιά από φαντάσματα, βαμπίρ και μάγισσες DIY να κατακλύζουν τα ελληνικά feeds. Στις πόλεις διοργανώνονται πάρτι με θέμα το Halloween, ενώ μεγάλοι και μικροί χαίρονται τόσο με την αισθητική, όσο και με την διαδικασία της μεταμφίεσης σε κάτι τρομακτικό αυτή την περίοδο.

Οι έμποροι κερδίζουν
Ωστόσο, το Halloween στην Ελλάδα δεν είναι μόνο διασκεδαστικό, αλλά και κερδοφόρο. Τα καταστήματα σε όλη τη χώρα το έχουν καταλάβει. Σοyπερμάρκετ, καταστήματα παιχνιδιών, βιβλιοπωλεία, καφετέριες και ακόμη και σαλόνια μανικιούρ προσφέρουν ειδικές προσφορές. Τα παιδιά παίρνουν κοστούμια, οι ενήλικες παίρνουν επιδόρπια που αξίζουν να αναρτηθούν στο Instagram και όλοι νιώθουν λίγη από την τρομακτική αισθητική της γιορτής.
Κατά κάποιον τρόπο, είναι σαν το Black Friday, που έκανε τα τελευταία χρόνια την εμφάνισή του στην Ελλάδα. Τα καταστήματα βάζουν τις πιο εορταστικές, τρομακτικές βιτρίνες τους, ελπίζοντας ότι θα αγοράσετε όχι μόνο γλυκά και διακοσμητικά, αλλά και κεριά, μακιγιάζ και μικροσκοπικούς πλαστικούς σκελετούς που δεν ξέρατε ότι χρειάζεστε.
Σε αντίθεση με τις Αποκριές, το Halloween δεν έχει τις ρίζες του σε αιώνες τοπικής παράδοσης. Παρά την αγάπη που του δείχνουμε, είναι δανεισμένο, εμπορευματοποιημένο και εξαιρετικά Instagrammable. Κανέναν όμως δεν τον απασχολεί αυτό. Όλοι απλά διασκεδάζουν. Ίσως το Halloween να μην γίνει ποτέ πραγματικά «ελληνικό», και ίσως δεν χρειάζεται να γίνει. Όπως και το Black Friday, αυτή η γιορτή είναι μια πολιτιστική εισαγωγή που έχουμε αγκαλιάσει με όλη μας την καρδιά, καθώς μας δίνει έναν ακόμη λόγο να ντυθούμε, να φάμε γλυκά και να δημοσιεύσουμε τις διακοσμήσεις μας στο διαδίκτυο. Από ότι φαίνεται, αυτό είναι αρκετό.


