Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το μεγαλύτερο λίφτινγκ μετά τους Ολυμπιακούς – Έρχονται 500 λεωφορεία, προσλήψεις οδηγών, νέοι συρμοί στο μετρό

    Ημερομηνία:

    Είναι πολλές φορές που οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής μοιάζουν να είναι σε άλλη εποχή ή να κινούνται -κατά κυριολεξία- με χαμηλή ταχύτητα. Ειδικά αυτήν την περίοδο τα social media κατακλύζονται από βίντεο με ακραίο συνωστισμό σε σταθμούς του μετρό. Δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα, καθώς τους καλοκαιρινούς μήνες πολλοί συρμοί κυκλοφορούν χωρίς κλιματισμό, ενώ παρατηρούνται και επαναλαμβανόμενες βλάβες.

    Η κατάσταση έχει χτυπήσει καμπανάκι στην κυβέρνηση, ενώ για το θέμα έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου κλειστή σύσκεψη με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του αναπλ. υπουργού Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, του υφυπ. Οικονομικών Θάνου Πετραλιά και των διοικήσεων Υπερταμείου, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ.

    Το «ΘΕΜΑ» παρουσιάζει τον σχεδιασμό για το «ολικό λίφτινγκ» των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική, ενώ φαίνεται ότι θα υπάρξουν άμεσες εξελίξεις από το 2026. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, για πρώτη φορά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 θα πραγματοποιηθεί επένδυση μεγάλης κλίμακας, με νέα και φιλικά στο περιβάλλον λεωφορεία, νέους συρμούς, ψηφιακές υπηρεσίες, έμφαση στην καθαριότητα σταθμών και τροχαίου υλικού κ.ά.

    Συχνά δρομολόγια

    Ενδιαφέρον στοιχείο, σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε ο αρμόδιος υπουργός κ. Κυρανάκης, είναι ότι έπειτα από χρόνια πτώσης, οι δείκτες των ερευνών του ΟΑΣΑ δείχνουν σταθερή ανάκαμψη. Τα εκτελεσμένα δρομολόγια αυξήθηκαν σημαντικά, ξεπερνώντας τα 4,73 εκατομμύρια. Πιο χαρακτηριστική είναι η αύξηση στις επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών: 91,6 εκατομμύρια το 2025, έναντι 74 εκατομμυρίων το 2024.

    Ο νέος στόλος

    Πίσω από τους αριθμούς, όμως, κρύβεται μια νέα λογική οργάνωσης που θέλει το υπουργείο Μεταφορών να πετύχει. Δηλαδή να ενισχυθεί το μοντέλο των πρότυπων γραμμών στα λεωφορεία, δηλαδή γραμμές κορμού με υψηλή συχνότητα και σταθερά χρονοδιαγράμματα. Στόχος είναι η μέση χρονοαπόσταση στις ώρες αιχμής να μειωθεί στα 8 λεπτά έως το 2027, από 15,5 λεπτά σήμερα.

    Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το μεγαλύτερο λίφτινγκ μετά τους Ολυμπιακούς - Έρχονται 500 λεωφορεία, προσλήψεις οδηγών, νέοι συρμοί στο μετρό

    Το κρίσιμο στοιχείο είναι η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Από το 2019, όταν το νεότερο λεωφορείο της Αθήνας ήταν του 2011 και τα περισσότερα του 1999, η κατάσταση έχει αλλάξει. Στο τέλος του 2025 κυκλοφορούν ήδη 1.076 νέα λεωφορεία, με στόχο έως το 2027 να φτάσουν τα 1.600. Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η επένδυση επεκτείνεται και στην ποιότητα: όλα τα λεωφορεία που θα κυκλοφορούν το καλοκαίρι του 2026 θα διαθέτουν κλιματισμό, ενώ τα παλαιά οχήματα χωρίς προσβασιμότητα για ΑμεΑ αποσύρονται. Παράλληλα, εφαρμόζεται ενιαίο branding για πρώτη φορά σε όλο τον στόλο, με ανοιχτό διαγωνισμό για τον νέο σχεδιασμό.

    Μετρό, Ηλεκτρικός

    Η λειτουργία του 24ωρου μετρό το Σάββατο ήταν μια πρώτη γεύση της αλλαγής που επιχειρείται, ενώ ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε επέκταση του μέτρου τα Χριστούγεννα και στη Θεσσαλονίκη.

    Ταυτόχρονα, το μετρό μπαίνει σε νέες ράγες έπειτα από 25 χρόνια. Οι σιδηροτροχιές θα αντικατασταθούν σε 32 χλμ. του δικτύου, έργο προϋπολογισμού 7,3 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026. Οι εργασίες πραγματοποιούνται νυχτερινές ώρες. Παράλληλα, στις Γραμμές 2 και 3 θα ενταχθούν σταδιακά 15 νέοι συρμοί έως το 2029, με στόχο τη μείωση των χρονοαποστάσεων στις ώρες αιχμής.

    Στη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) ξεκινούν παρεμβάσεις για κλιματισμό στους συρμούς, καθαρισμό και αντιγκράφιτι δράσεις. Στο μετρό θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες βαφής σταθμών και εγκατάστασης απινιδωτών σε όλους τους σταθμούς έως το 2026.

    Την ίδια ώρα η ψηφιοποίηση προχωρά με ταχύτητα. Η Ath.Ena Card ενσωματώνεται στο Apple και Google Wallet, ενώ η λειτουργία Tap n’ Ride επιτρέπει ανέπαφες πληρωμές σε όλες τις πύλες εισόδου. Ταυτόχρονα, ο ΟΑΣΑ αναλαμβάνει την ευθύνη συντήρησης των στάσεων, ξεκινώντας με την ανακαίνιση 9.000 στύλων στάσεων έως το 2026. Οι πρώτες 100 προσβάσιμες στάσεις για ΑμεΑ θα εγκατασταθούν έως τον Ιανουάριο.

    Προσλήψεις οδηγών

    Σήμερα, η ΟΣΥ διαθέτει 2.550 οδηγούς, όταν ο στόχος είναι 4.200. Για την κάλυψη του κενού δρομολογείται πρόσληψη 700 οδηγών και συνεργασία με ιδιώτες για 440 επιπλέον (κονδύλι 45 εκατ. ευρώ ετησίως). Παράλληλα δημιουργείται Σχολή Οδηγών, που θα καλύπτει το κόστος εκπαίδευσης (1.500 ευρώ) υπό τον όρο πενταετούς παραμονής.

    Βεβαίως, τα προβλήματα δεν θα εκλείψουν. Η ανάγκη για εκτεταμένες λεωφορειολωρίδες και αυστηρή αστυνόμευση παραβάσεων είναι κρίσιμη, καθώς ο σχεδιασμός των νέων συχνοτήτων βασίζεται σε βελτίωση κατά 10% των χρόνων μετακίνησης μέσω αποκλειστικών λωρίδων.

    Αρμόδιες πηγές, πάντως, εκτιμούν ότι το 2026 θα είναι η χρονιά που η Αθήνα θα δει για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες ένα σύστημα συγκοινωνιών που θα λειτουργεί με μεγαλύτερη συνέπεια, καθαριότητα και ορατότητα για το επιβατικό κοινό.

    Κωνσταντίνος Κυρανάκης – Aναπληρωτής υπουργός Μεταφορών

    «Το 2026 θα δούμε τη μεγάλη αλλαγή»

    Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης μιλά στο «ΘΕΜΑ» για το συνολικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και υπογραμμίζει τη στρατηγική συνέχεια και τη νέα φιλοσοφία που διαμορφώνεται:

    «Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ήταν για χρόνια ένα σύστημα που λειτουργούσε στα όριά του. Ξεκινήσαμε με πολλή δουλειά να χτίζουμε ξανά τις βάσεις, με πραγματικές επενδύσεις και σχέδιο. Το 2026 θα είναι η χρονιά που ο πολίτης θα αισθανθεί τη διαφορά – στα λεωφορεία με κλιματισμό, στους σταθμούς που συντηρούνται, στις ψηφιακές υπηρεσίες που διευκολύνουν την καθημερινότητα. Δεν κάνουμε απλώς τυπική διαχείριση, αλλά ανασχεδιάζουμε τον τρόπο που λειτουργούν οι συγκοινωνίες στην Αττική, με στόχο ένα σύστημα σύγχρονο, καθαρό, βιώσιμο και ανθρώπινο».

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Le Monde: «Απροσδόκητη ωφέλεια» για τη Γαλλία η απόφαση της Ελλάδας να αποπληρώσει πρόωρα δάνειο ύψους €1,1 δισ.

    Για απροσδόκητη ωφέλεια στα δημόσια οικονομικά της Γαλλίας κάνει λόγο η Le...

    Πάτρα: Βρέθηκε νεκρός σε χωράφι – Τραγωδία στην Πλατανόβρυση

    Νεκρός βρέθηκε ηλικιωμένος χθες τη νύχτα σε χωράφι του...

    Δυτική Αχαΐα: «Οι υδάτινοι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι» προειδοποιεί η ΔΕΥΑΔ (Φωτο)

    Εστιάζοντας στην εξοικονόμηση των υδάτινων πόρων, στη βελτίωση της...