Η Ευρώπη εδώ και χρόνια ωθεί τους οδηγούς προς την αγορά νέων, λιγότερο ρυπογόνων αυτοκινήτων, όμως από την 1η Ιανουαρίου 2026 έρχεται ένα νέο, ιδιαίτερα αυστηρό μέτρο που στοχοποιεί αυτή τη φορά τους κατόχους οχημάτων diesel.
Η αντίστροφη μέτρηση για την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες στην Ευρώπη έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς τα καινούργια μοντέλα με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου θα μπορούν να ταξινομούνται μόνο μέχρι το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δείξει κατ’ επανάληψη τα τελευταία χρόνια ότι επιδιώκει να αποσύρει σταδιακά τα πετρελαιοκίνητα οχήματα από το οδικό δίκτυο των κρατών-μελών, ανεξάρτητα από τις επενδύσεις που πραγματοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε τεχνολογίες περιορισμού των ρύπων.
Τώρα, ένα ακόμη σκληρό μέτρο πρόκειται να εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2026, και μάλιστα στην ίδια την έδρα της Επιτροπής, στις Βρυξέλλες. Η ρύθμιση είχε εγκριθεί αρχικά, στη συνέχεια ανετράπη, αλλά πρόσφατα το Συνταγματικό Δικαστήριο του Βελγίου αποφάσισε οριστικά ότι πρέπει να τεθεί σε ισχύ.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οχήματα με κινητήρα diesel προδιαγραφών Euro 5 ή παλαιότερων, βενζινοκίνητα Euro 2 ή παλαιότερα, καθώς και μοτοσικλέτες Euro 3 ή παλαιότερων προτύπων, δεν θα μπορούν να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης, δηλαδή στη ζώνη χαμηλών εκπομπών (LEZ).
Για τα βενζινοκίνητα η εικόνα είναι κάπως ευνοϊκότερη, αφού το πρότυπο Euro 2 έγινε υποχρεωτικό από την 1η Ιανουαρίου 1997. Ωστόσο, το Euro 6 ισχύει μόλις την τελευταία δεκαετία, από την 1η Σεπτεμβρίου 2015, γεγονός που σημαίνει ότι αρκετά σχετικά «νέα» οχήματα μπορεί να επηρεαστούν.
Οι οδηγοί οφείλουν να ελέγξουν την άδεια κυκλοφορίας του οχήματός τους, ώστε να διαπιστώσουν ποιο πρότυπο εκπομπών πληροί, καθώς ήδη από το 2013 είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν στην αγορά ορισμένα diesel μοντέλα που κάλυπταν τις απαιτήσεις του Euro 6.
Όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων που εμπίπτουν στους περιορισμούς επιθυμούν παρ’ όλα αυτά να κινούνται στο κέντρο των Βρυξελλών, θα μπορούν να προμηθεύονται ημερήσιο πάσο αξίας 35 ευρώ, το οποίο θα τους επιτρέπει ελεύθερη μετακίνηση στη LEZ για μία ημέρα χωρίς κίνδυνο προστίμου. Θα υπάρχει όμως ανώτατο όριο, καθώς θα επιτρέπονται έως 24 ημερήσια εισιτήρια τον χρόνο για κάθε όχημα.



