2 Δεκεμβρίου 1901
Ο Αμερικανός επιχειρηματίας King C. Gillette αρχίζει να πουλά ξυραφάκια ασφαλείας, δημιουργώντας μια αγορά ύψους 15 δισ. δολαρίων, αλλά κυρίως, ένα ευφυέστατο επιχειρηματικό μοντέλο που έμελλε να εφαρμοστεί και σε άλλους κλάδους.
Την εποχή που γεννήθηκε ο Gillette, η ανδρική μόδα υπαγόρευε φουντωτές γενειάδες, που δεν απαιτούσαν ιδιαίτερη φροντίδα. Όμως μέχρι τη δεκαετία του 1890, που βρήκε τον νεαρό τότε Αμερικανό να δουλεύει σαν πλανόδιος πωλητής στην ευρύτερη περιοχή της Βοστώνης, τα πράγματα είχε αλλάξει. Πλέον, οι άνδρες καλούνταν να έχουν μικρά, περιποιημένα μουσάκια, που απαιτούσαν σημαντικά περισσότερη προσπάθεια. Κανείς είχε, τότε, δύο επιλογές: Έπρεπε είτε να επισκέπτεται τον κουρέα του αρκετές φορές την εβδομάδα ή να ριψοκινδυνεύει χρησιμοποιώντας μόνος του το ξυράφι.
Ο Gillette, λοιπόν, δεν ήταν εκείνος που εφηύρε το ξυράφι ασφαλείας. Αυτό ήταν μια ιδέα των αδερφών Kampfe από τη Νέα Υόρκη, που το είχαν δημιουργήσει γύρω στα 1880. Όμως, εκείνος κατοχύρωσε την πατέντα και μαζί, καθιέρωσε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που επιβιώνει μέχρι και σήμερα.
«Να εφεύρεις κάτι που θα πετιέται όταν χρησιμοποιηθεί, ώστε ο πελάτης να επιστρέφει ξανά και ξανά», ήταν η συμβουλή που είχε δώσει στον Gillette ένας εργοδότης του σε εκείνα τα πρώτα βήματά του.
Και έτσι, μέχρι και σήμερα, οι καταναλωτές αγοράζουν την ξυριστική μηχανή σε σχετικά χαμηλή τιμή, αλλά μετά είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν ακριβά για τα ανταλλακτικά ξυράφια, καθώς πλέον είναι «δεμένοι» με αυτό το προϊόν, λόγω της αρχικής αγοράς τους.

Πρόκειται για το λεγόμενο μοντέλο «razor and blades», που χρησιμοποιείται και σε άλλους κλάδους, όπως για παράδειγμα στους εκτυπωτές, που πλέον πωλούνται σχετικά φθηνά, αλλά αναγκάζουν τον καταναλωτή να αγοράζει ξανά και ξανά τα ακριβά μελάνια τους.
Σε κάθε περίπτωση, η ιδέα του King C. Gillette ήταν επιτυχημένη. Τον πρώτο χρόνο, η εταιρεία του, η Gillette Safety Razor Company, πούλησε 51 ξυριστικές μηχανές και 168 λεπίδες. Αλλά έως τα τέλη του 1904 είχε κατασκευάσει 90.000 ξυριστικές μηχανές και 12.400.000 λεπίδες. Ο ίδιος ο Gillette έγινε εκατομμυριούχος, όμως η σχέση του με το χρήμα ήταν τουλάχιστον περίεργη.

Εξοργισμένος με τις μεγάλες ανισότητες στην αμερικανική κοινωνία, αναρωτιόταν εάν ο καπιταλισμός ήταν δημιούργημα του Σατανά, προκειμένου να αυξήσει τον πληθυσμό της κόλασης.
Ο ίδιος ο Gillette έγραψε μια σειρά βιβλίων στα οποία ξετύλιγε το όραμά του για μια σοσιαλιστική ουτοπία που θα μετέτρεπε τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής σε μία ενιαία τεράστια εταιρεία που θα έμοιαζε με επιχείρηση, αλλά θα λειτουργούσε σαν έθνος.
Το πιο σημαντικό πράγμα που έπρεπε να γίνει, σύμφωνα με τον Gillette, ήταν να διαλυθούν όλες οι επιχειρήσεις και κάθε Αμερικανός να λάβει τον ίδιο αριθμό μετοχών αυτής της ενιαίας εταιρείας. Στο σχέδιό του, το εμπόριο θα αποτελούνταν από κάθετα οργανωμένες βιομηχανίες: Μία «εταιρεία» για τα αυγά, άλλη για τα ασανσέρ, άλλη για τα κορδόνια παπουτσιών, γράφει το περιοδικό Allure.
Μάλιστα, ο Gillette είχε ζωγραφίσει ακόμα και εικόνες από τις μητροπόλεις που θα δημιουργούνταν σε αυτό το μέλλον της ισότητας για τους Αμερικανούς, ενώ περιέγραφε πώς οι πόλεις αυτές θα εξασφάλιζαν την ενέργειά τους από τους καταρράκτες του Νιαγάρα.
Στο τρίτο βιβλίο του, πρότεινε τη δημιουργία της World Corporation, η οποία θα είχε την έδρα της στην Αριζόνα και τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Teddy Roosevelt στη θέση του επικεφαλής. Προσέφερε, μάλιστα, ένα εκατομμύριο δολάρια στον Roosvelt για να δεχθεί τη θέση, αλλά εκείνος αρνήθηκε.
O King C. Gillette πέθανε το 1932, σε ηλικία 77 ετών. Σήμερα, το brand που φέρει το όνομά του ανήκει στην Procter & Gamble, η οποία έδωσε 57 δισ. δολάρια το 2005 για να το αγοράσει.




