Στον εργασιακό χώρο, η απλή συμπάθεια διαφέρει πολύ από τον ουσιαστικό σεβασμό.
Η συμπάθεια περιορίζεται στην επιφανειακή αλληλεπίδραση αλλά το αίσθημα του σεβασμού προϋποθέτει ικανότητα και αυθεντικότητα. Ο σεβασμός δεν κερδίζεται τυχαία. Αποκτιέται μέσα από συνεπείς ενέργειες, αξιοθαύμαστες συνήθειες, τρόπους συμπεριφοράς και αντιμετώπισης.
- Αναγκαία τυπικότητα
- Ειλικρίνεια σε κάθε περίσταση
- Ενεργητική ακρόαση
- Συμπόνοια
- Ανάληψη ευθύνης
- Θετική νοοτροπία
- Δώστε το καλό παράδειγμα
Οι 7 συνήθειες που θα σας βοηθήσουν να κερδίσετε τον σεβασμό στην δουλειά
Αναγκαία τυπικότητα
Στην δουλειά, ο χρόνος είναι χρήμα. Κανείς δεν θέλει ανθρώπους που σπαταλούν τον χρόνο τους. Η καθυστέρηση στις επαγγελματικές συναντήσεις, τις προθεσμίες, ή η γενική κωλυσιεργία, στέλνει στους συναδέλφους σας το μήνυμα ότι δεν σέβεστε τον χρόνο τους.
Αν λοιπόν εσείς δεν σέβεστε τον χρόνο τους, πως περιμένετε εκείνοι να σεβαστούν εσάς; Η τυπικότητα είναι μία πολύ σημαντική συνήθεια που μαρτυρά πολλά για τον χαρακτήρα σας. Με άλλα λόγια, δείχνει στους άλλους ότι είστε αξιόπιστος, οργανωτικός και σέβεστε τους άλλους.
Αν θέλετε να απολαμβάνετε τον σεβασμό των συναδέλφων σας, να είστε πάντα τυπικοί και ακριβείς στην ώρα σας, είτε πρόκειται για ραντεβού, επαγγελματικές συναντήσεις, προθεσμίες και οποιαδήποτε διοργάνωση.
Ειλικρίνεια σε κάθε περίσταση
Μην περιμένετε να μάθετε την αξία της ειλικρίνειας όταν θα είναι αργά. Αν πιέζεστε να παραδώσετε ένα έργο, εκφράστε ανοιχτά τη δυσκολία σας και εξηγήστε την κατάσταση στην ομάδα σας. Μην αποφύγετε να αντιμετωπίσετε απευθείας την αλήθεια σιωπώντας, ελπίζοντας ότι θα προλάβετε ή ότι οι άλλοι δεν θα το καταλάβουν.
Αν εκτεθείτε, θα βιώσετε πολύ και άσκοπο στρες. Συν τοις άλλοις, θα χάσετε την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό των άλλων- και θα είναι πολύ δύσκολο να τα ξανακερδίσετε. Να είστε ειλικρινείς, ακόμη και αν είναι δύσκολο ή άβολο.
Γενικά, οι άνθρωποι εκτιμούν τη διαφάνεια και την ειλικρίνεια. Προτιμούν να γνωρίζουν τι έχουν να αντιμετωπίσουν, παρά να βρίσκονται στο σκοτάδι.
Ενεργητική ακρόαση
Ακούμε, κατά μέσο όρο, το 25%-50% όσων μας λένε οι άλλοι. Αυτό σημαίνει πως, αν μιλάτε στον προϊστάμενό σας για δέκα λεπτά, θα σας προσέχει μόνο τα πέντε. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που δεν πλήττει μόνο τις προσωπικές αλλά και τις επαγγελματικές μας σχέσεις.
Η ακρόαση δεν είναι απλά να αφήνεις τον άλλον να μιλάει χωρίς να τον διακόπτεις. Σημασία έχει να δείχνετε αληθινό ενδιαφέρον σε όσα έχουν να σας πουν οι άλλοι, να κάνετε διερευνητικές ερωτήσεις και να δίνετε σχετικές και ουσιαστικές απαντήσεις.
Αν είστε καλός ακροατής, κάνετε τους άλλους να νιώθουν ότι τους εκτιμάτε. Είναι μία ένδειξη σεβασμού στις απόψεις και τις ιδέες τους, που με τη σειρά της τροφοδοτεί τον αμοιβαίο σεβασμό.
Συμπόνοια
Τα εργασιακά περιβάλλοντα είναι στρεσογόνα και συχνά τροφοδοτούν δυσάρεστες καταστάσεις. Οι άνθρωποι που απολαμβάνουν τον σεβασμό των άλλων είναι εκείνοι που μπορούν να συμπονούν τους άλλους, όταν οι συνθήκες δυσκολεύουν.
Συμπόνοια είναι η κατανόηση και η συναίσθηση των άλλων. Είναι η δυνατότητα να δεις τα πράγματα από την οπτική γωνία κάποιου άλλου. Το να συμπαρασταθείτε σε έναν συνάδελφο που περνά μία δυσκολία, θα σας κάνει να κερδίσετε τον σεβασμό των άλλων.
Η συμπονετική στάση βοηθά στην αποφόρτιση του κλίματος και τη δημιουργία πιο θετικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος. Η συμπόνοια δεν φαίνεται μόνο στα δυσάρεστα συναισθήματα, αλλά και στα ευχάριστα, όταν δηλαδή χαίρεστε με την επιτυχία των συναδέλφων σας και να ενθαρρύνετε την ομάδα σας.
Ανάληψη ευθύνης
Όταν συμβαίνει μία αναποδιά, μπορεί να είναι εύκολο να κατηγορήσεις κάποιον άλλον. Το τίμιο όμως είναι να το αναγνωρίσεις και να αναλάβεις τις συνέπειες της απόφασης ή της ενέργειάς σου, για πολλούς λόγους. Η ανάληψη ευθύνης είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ηγεσίας και του σεβασμού.
Οι άνθρωποι γενικά, σέβονται εκείνους που έχουν το θάρρος να παραδέχονται τα λάθη τους και κάνουν ενέργειες για να τα διορθώσουν. Αναλαμβάνοντας την ευθύνη των ενεργειών σας, δείχνετε ότι δεν σας ενδιαφέρει μόνο η δόξα, η επιτυχία και τα συγχαρητήρια, αλλά και ότι είστε πρόθυμοι να αντιμετωπίσετε δυσκολίες και αναποδιές.
Η ανάληψη ευθύνης αποδεικνύει την ωριμότητα, τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία σας. Τα γνωρίσματα αυτά είναι άμεσα συνυφασμένα με το αίσθημα σεβασμού στο εργασιακό περιβάλλον.
Θετική νοοτροπία
Οι προθεσμίες και οι απαιτήσεις ενός εργασιακού περιβάλλοντος είναι παράγοντες που κάνουν το κλίμα πιεστικό και ίσως δυσάρεστο. Η απόκρισή σας στις ψυχοπιεστικές καταστάσεις και τις δυσκολίες, έχει τη δύναμη να επηρεάσει ολόκληρη την ομάδα.
Έρευνες έχουν αποδείξει ότι, η διατήρηση ενός θετικού κλίματος εν μέσω δυσμένειας, μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση της ομάδας, αυξάνοντας την παραγωγικότητά της. Μία μελέτη από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, έδειξε ότι, οι εργαζόμενοι που διατηρούν θετική στάση, είναι περισσότερο δυνατοί και προσανατολισμένοι στις λύσεις, γνωρίσματα δηλαδή που εκτιμώνται ιδιαίτερα σε ένα εργασιακό περιβάλλον.
Η θετική στάση στο εργασιακό περιβάλλον, δεν σημαίνει ούτε απώθηση των προβλημάτων, ούτε υποκριτική στάση πως όλα είναι δήθεν, τέλεια. Αντίθετα, σημαίνει εστίαση στις λύσεις των προβλημάτων και ενθάρρυνση των άλλων να διατηρούν παρόμοια στάση.
Σύμφωνα με ένα άρθρο του Harvard Business Review, ομάδες με αισιόδοξους επικεφαλής, είναι πιο πιθανό να είναι εφευρετικές και δημιουργικές, ενώ βιώνουν συνολικά περισσότερη εργασιακή ικανοποίηση.
Δώστε το καλό παράδειγμα
Οι πράξεις έχουν μεγαλύτερη αξία από τα λόγια. Γενικά, οι άνθρωποι προσέχουν περισσότερο τι κάνεις, παρά το τι λες. Δουλέψτε πολύ, να είστε ευγενικοί και ειλικρινείς, να ακούτε με προσοχή και να έχετε θετική νοοτροπία.
Μέσα από το παράδειγμά σας θα δείξετε στους άλλους ότι είστε ένας επαγγελματίας άξιος σεβασμού. Αυτός που δίνει το καλό παράδειγμα δεν σημαίνει ότι είναι τέλειος αλλά, σε κάθε περίπτωση, είναι αυθεντικός. Προσπαθεί και εργάζεται με τιμιότητα. Όταν θέτεις το παράδειγμα, ο σεβασμός των άλλων κερδίζεται αβίαστα.
Tip: Η αξία της συνέπειας
Η πεμπτουσία του σεβασμού που εμπνέουμε στους συναδέλφους μας, είναι βαθιά ριζωμένη στις καθημερινές μας ενέργειες και τις συνήθειές μας. Ο σεβασμός δεν κερδίζεται με εντυπωσιασμούς, αλλά από μέσα από μικρές, σταθερές συμπεριφορές που έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Ο Αριστοτέλης είχε πει ότι «Είμαστε αυτό που επανειλημμένα κάνουμε. Η αριστεία, δεν είναι πράξη, αλλά συνήθεια».
Ίσως είναι καιρός να αναλογιστείτε τις ενέργειες και τις συνήθειες σας. Σας οδηγεί η νοοτροπία σας στο να εμπνέετε τον σεβασμό των συναδέλφων σας; Το αν τελικά θα καταφέρετε να κερδίσετε τον σεβασμό των συναδέλφων σας, εξαρτάται αποκλειστικά από εσάς.