Μετά την έναρξή της, το 2012, η εφαρμογή χαρτών της Apple μπήκε γρήγορα σε μπελάδες. Κακή χαρτογράφηση, λανθασμένα στοιχεία, επικινδυνότητα σε σημείο που οι αρχές στην Αυστραλία προειδοποίησαν ότι μερικά από τα ελαττώματά της στην πλοήγηση ήταν “πιθανώς θανατηφόρα”, η δε Νέα Υόρκη θύμιζε περισσότερο ζούγκλα.
Ο CEO της Apple, Tim Cook, ζήτησε δημόσια συγγνώμη από τους χρήστες και απέλυσε τον επικεφαλής λογισμικού ενώ η εταιρεία πέρασε σειρά ετών προσπαθώντας να διορθώσει την υπηρεσία.
Η διαμάχη μεταξύ της Google και της Apple
Οι δυο κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας, γνωστές για τα εξαιρετικά τους προϊόντα και λογισμικά, έχουν φανατικούς θαυμαστές και ορκισμένους εχθρούς. Για πολλά χρόνια το Google Maps κυριαρχούσε αναμφισβήτητα. Ακόμα και οι πιο αφοσιωμένοι funs της Apple παραδέχονται ότι η χρήση των Apple Maps τα πρώτα χρόνια, μπορούσε να οδηγήσει σε πραγματική καταστροφή – φανταστείτε τις αχανείς αποστάσεις της Αμερικανικής ηπείρου.
Φτάνοντας στο 2023 και κρίνοντας από τη δημοφιλία της εφαρμογής ανάμεσα στους χρήστες, φαίνεται πως η Apple σταδιακά κερδίζει το χαμένο έδαφος. Οι χρήστες μεταβαίνουν από το Google Maps στο Apple Maps, κυρίως λόγω των σαφών οδηγιών των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά και του όμορφου σχεδιασμού του. Αν και η Apple δεν χρειάζεται πλέον την εφαρμογή για να πουλήσει περισσότερα iPhones, οι υψηλές φιλοδοξίες της εταιρείας για αυτοκίνητα και ακουστικά επαυξημένης πραγματικότητας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την εφαρμογή χαρτών που επιλέγουν οι χρήστες.
Χαρακτηριστικές είναι περιπτώσεις χρηστών που ήταν τόσο θυμωμένοι μετά το λανσάρισμα των Apple Maps που το γύρισαν σε λογισμικό android για να χρησιμοποιήσουν το πιο ακριβές τότε Google Maps. Αυτό το σκηνικό πλέον ανατρέπεται. Χρήστες που βασίζονται περισσότερο στις κατευθύνσεις μέσων μαζικής μεταφοράς παρά στις οδηγίες οδήγησης δοκίμασαν το Apple Maps και τα αποτελέσματα τους εξέπληξαν. Το Google Maps εξακολουθεί να κυριαρχεί στο κομμάτι της οδήγησης, αλλά για χρήστες μεγαλουπόλεων, όπως η Νέα Υόρκη (γιατί όχι και η Αθήνα σε μικρότερη κλίμακα), οι χρήστες επισημαίνουν ότι το Apple Maps προτείνει δημιουργικούς, ταχύτερους δρόμους και διαχειρίζεται καλύτερα την απρόβλεπτη διακοπή του μετρό σε σχέση με το Google, ενώ έχει πιο καθαρή προβολή μέσων μεταφοράς σε σχέση με τη μπερδεμένη απεικόνιση του ανταγωνιστή του.
Το AppleMaps προσπαθεί να κερδίσει το χαμένο έδαφος
Για να προσπαθήσει να ανταγωνιστεί το Google Maps, το Apple Maps είναι προεγκατεστημένο σε όλα τα iPhones, αλλά σύμφωνα με την εταιρεία Canalys -κορυφαία εταιρεία αναλυτών στην παγκόσμια αγορά τεχνολογίας- η υπερβολική πλειονότητα των iPhones έχει και το Google Maps κατεβασμένο ως εναλλακτική επιλογή. Για να πείσει τους χρήστες να ανοίξουν το Apple Maps, η Apple έπρεπε να υιοθετήσει δημοφιλή χαρακτηριστικά των Google Maps, όπως η δυνατότητα προβολής δρόμων (street-view). Σε αυτό το πνεύμα η εταιρεία ανακοίνωσε στη διάρκεια του συνεδρίου των προγραμματιστών της τον Ιούνιο, ότι οι χρήστες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τους χάρτες και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο, μια άλλη δυνατότητα που το Google προσφέρει εδώ και χρόνια. Ωστόσο, υπάρχουν και ορισμένα οπτικά εφέ που εμφανίστηκαν πρώτα στους χάρτες της Apple, όπως η τρισδιάστατη θέα πόλεων (3-D flyover views).
Το Google Maps φυσικά εξελίσσεται παράλληλα, με χαρακτηριστικά όπως η “εμβυθιστική” τρισδιάστατη θέαση, που επιτρέπει στον χρήστη να δει πώς φαίνονται οι τοποθεσίες σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, αλλά και ένα εργαλείο επαυξημένης πραγματικότητας για την εύρεση κοντινών καταστημάτων, εστιατορίων και άλλων σημείων ενδιαφέροντος. Παρ’ όλα αυτά το streetview του, σε αντίθεση με το αντίστοιχο της Apple, σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιεί αεροφωτογραφίες 15ετίας, γεγονός που το καθιστά αναξιόπιστο μεταξύ των χρηστών.
Το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχει το Apple Maps έναντι του Google είναι η βαθύτερη ενσωμάτωσή του στο iPhone. Οποιαδήποτε υπηρεσία iOS που απαιτεί κατευθύνσεις – από την εύρεση εστιατορίων στο Yelp μέχρι τον εντοπισμό AirTags στο Find My – χρησιμοποιεί το Apple Maps. Οι χρήστες δεν μπορούν να το αλλάξουν αυτό.
“Οι άνθρωποι έχουν κατά βάση την τάση να είναι τεμπέληδες, δημιουργώντας τις ψηφιακές συνήθειές τους γύρω από τις προεπιλεγμένες επιλογές,” λέει ο Peter Ramsey, σύμβουλος εμπειρίας χρήστη (UX) που έχει γράψει για τις διαφορές σχεδιασμού μεταξύ Apple και Google Maps. “Για μεγάλο χρονικό διάστημα, το Apple Maps ήταν τόσο κακό, ώστε οι άνθρωποι μετέβησαν πολύ ενεργά και συνειδητά στο Google Maps, αλλά ενώ η εμπειρία του Apple Maps βελτιώθηκε, υπήρχε μικρότερο κίνητρο για να αλλάξουν ξανά την προεπιλεγμένη τους συμπεριφορά χρήστη”.
Το AppleMaps κερδίζει στα σημεία
Υπάρχουν περιπτώσεις χρηστών που είναι ενδεικτικές για το πώς το πάλαι ποτέ κακό app της Apple κερδίζει έδαφος με έξυπνο τρόπο. Η Jane Natoli, ένθερμος χρήστης του Google Maps, βρίσκει τον εαυτό της να χρησιμοποιεί το Apple Maps περισσότερο στην καθημερινή της ζωή, αφότου το iPhone της, της πρότεινε να το χρησιμοποιήσει στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Minneapolis-St. Paul. Η εφαρμογή γνώριζε ότι βρισκόταν στο αεροδρόμιο και πρόσφερε συστάσεις για καταστήματα και εστιατόρια στο σημείο του αεροδρομίου που βρισκόταν. Σύμφωνα με τη Natoli, τα δεδομένα του Apple Maps ήταν πιο καθαρά και πιο εύκολα να αλληλεπιδράσει με αυτά από το Google Maps. “Αυτό με έκανε να επανεξετάσω και να αναθεωρήσω μερικές από τις προηγούμενες απόψεις μου γι’ αυτό,” λέει η Natoli. “Όποια κι αν ήταν τα αρχικά εμπόδια που αντιμετώπισε το Apple Maps, πιστεύω ότι τα έχουν ξεπεράσει.”
Εκτός από τη χρήση του εντός του αεροδρομίου, οι χρήστες αρέσκονται στον σχεδιασμό της Apple ενώ οι κατευθύνσεις και τα ονόματα δρόμων είναι πιο ευανάγνωστα, καθώς στο Google Maps φαίνονται εστιατόρια, μπαρ και άλλα σημεία ενδιαφέροντος – για τα οποία δεν ενδιαφέρεται απαραίτητα ο χρήστης – αλλά δεν φαίνεται το όνομα του δρόμου όσο κι αν ζουμάρεις. Αλλοι χρήστες έχουν αναφέρει ότι το βράδυ κατά τη διάρκεια της οδήγησης, οι δρόμοι είναι πιο εύκολοι στην προβολή στο Apple Maps και υπάρχουν λιγότερα σημεία ενδιαφέροντος που εμποδίζουν την πλοήγηση. Και κάτι ακόμα, ιδιαιτέρως θετικό και σημαντικό για τα Apple Maps. Η χρήση της συγκεκριμένης εφαρμογής καταναλώνει λιγότερα δεδομένα και ταυτόχρονα προστατεύει πολύ καλύτερα τα προσωπικά δεδομένα κάθε χρήστη. Το Google Maps έχει σημειώσει πρόοδο, αλλά η Apple είναι πολύ πιο ασφαλής πλατφόρμα για τα δεδομένα των χρηστών της.
Η τελειότητα γνέφει ακόμα από μακριά
Παρά τις βελτιώσεις, υπάρχουν ακόμα πολλοί χρήστες iPhone που συνεχίζουν να εκφράζουν απογοήτευση για το Apple Maps, ειδικά όταν νιώθουν πως τους επιβάλλεται. Παρ’ όλα αυτά, εμπιστεύονται το Apple Maps επειδή είναι η προεπιλεγμένη επιλογή και δεν μπαίνουν στη διαδικασία να κατεβάσουν ή να χρησιμοποιήσουν το Google Maps, ακριβώς επειδή το Apple Maps έχει γίνει συνήθεια. Μπορεί περιοδικά να αναζητούν πληροφορίες στο Google Maps μέσω browser, χωρίς όμως κάποια κίνηση που “δυνητικά” θα τους δεσμεύσει με μία ακόμα εφαρμογή πλοήγησης.
Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ενός φοιτητή από το Λος Άντζελες, ο οποίος νοίκιασε αυτοκίνητο για να πηγαινοέρχεται στην πρακτική του. Το αυτοκίνητο είχε το CarPlay, την πλατφόρμα οχημάτων της Apple που επιτρέπει στους οδηγούς να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές και τις υπηρεσίες του iPhone μέσω της οθόνης του αυτοκινήτου. Οταν συνέδεσε το iPhone του, αυτόματα εμφάνισε το Apple Maps στην αρχική οθόνη. Για να αποφύγει την κίνηση, το Apple Maps τον οδήγησε μέσα από κατοικημένες περιοχές με σήματα στάσης, πράγμα που κατά την άποψή του πρόσθεσε χρόνο στην καθημερινή του διαδρομή. Μετά από σχεδόν ενάμιση μήνα στο CarPlay, ανακάλυψε πώς να χρησιμοποιεί το Google Maps σε αυτό, το οποίο εξακολουθεί να κερδίζει στην πλοήγηση αυτοκινήτου, καθώς έχει τη δυνατότητα να βρίσκει εναλλακτικές διαδρομές σε ώρες αιχμής, ή αν ο οδηγός «χάσει» μια οδηγία ή ακολουθήσει άλλον δρόμο.
Αυτό δεν είναι παράλογο. Οπως αναφέραμε, το Google Maps είχε το προβάδισμα για πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα να έχει πολύ περισσότερους χρήστες που το χρησιμοποιούν καθημερινά. Το Apple Maps δεν είναι διαθέσιμο σε συσκευές Android, οπότε οι χρήστες του λαμβάνουν πληροφορίες μόνο από τους χρήστες συσκευών iOS. Οπότε ως προς την αξιοπιστία, όσον αφορά τις κυκλοφοριακές συνθήκες στους δρόμους, το Google Maps διαθέτει πολύ περισσότερα δεδομένα, επομένως μπορεί να καταλήγει σε καλύτερα συμπεράσματα. Η Apple δεν έχει τόσα δεδομένα άρα εκεί παραμένει ακόμα πίσω.