Όταν το 2009 ο Γιάννης Βάλβης, ο πολυσχιδής γνωστός επιχειρηματίας διασποράς, δημιουργούσε την Karpathian Springs δημιουργώντας το brand φυσικού μεταλλικού νερού Aqua Carpatica, μετρούσε ήδη δύο επιχειρηματικές επιτυχίες, απ’ τις οποίες είχε φροντίσει να χτίσει το προφιλ του ανθρώπου που δημιουργούσε brands τα οποία γίνονταν περιζήτητα αργότερα για μεγάλες πολυεθνικές.
Το πρώτο ντιλ αφορούσε άλλη μία εταιρεία νερού, την Dorna, που είχε γίνει γνωστή και στην Ελλάδα μέσω του σλόγκαν «δεν πίνεις νερό, πίνεις βελούδο». Η επιτυχία εκείνης της εταιρείας τόσο στη ρουμάνικη αγορά όσο και στην ελληνική είχε ως αποτέλεσμα μία «χρυσή» συμφωνία 40 εκατ. ευρώ στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με την Coca Cola. Με το exit εκείνο ο κ. Βάλβης, που βρήκε στη μετά τον Τσαουσέσκου Ρουμανία τη «Γη της Επαγγελίας» επικεντρώθηκε σε μία άλλη δραστηριότητα, αυτή των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Σύντομα η εταιρεία του, La Dorna θα καταφέρει να εξελιχθεί σε έναν απ’ τους βασικούς «παίκτες» της εγχώριας αγοράς και τελικά το 2008 να γίνει στόχος εξαγοράς από μία άλλη μεγάλη πολυεθνική, τη Lactalis έναντι 85 εκατ. ευρώ. Δύο ντιλ που όχι μόνο αποτέλεσαν «χρυσοφόφορα» για τον ίδιο αλλά και για εργαζόμενους, αφού πάγια πολιτική του κ. Βάλβη είναι ένα συνολικό ποσοστό 20% των μετοχών να δίδονται ως κίνητρο στα στελέχη του.
Χθες ο κ. Βάλβης, ανακοίνωσε ένα τρίτο ντιλ, πάλι με πολυεθνική. Αυτή τη φορά όμως δεν αφορούσε την «έξοδο» του από την εταιρεία Karpathian Springs αλλά την «είσοδο» ενός στρατηγικού επενδυτή, της Pepsico, με στόχο να παίξει καταλυτικό ρόλο στη διεθνοποίηση του brand Aqua Carpatica.
«Όταν η πρόταση τους ήρθε πριν από περίπου δύο χρόνια, μου φάνηκε ότι είχε λογική. Ιδίως καθώς απ’ το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο τους λείπει το φυσικό μεταλλικό νερό», λέει ο κ. Βάλβης στο newmoney. «Έθεσα όμως δύο αυστηρές προϋποθέσεις. Η πρώτη ήταν να λάβουν μερίδιο μειοψηφίας.
Σε αντίθεση με τα exits που έκανα στις προηγούμενες επιχειρηματικές προσπάθειες μου, αυτή τη φορά δεν σκοπεύω να αφήσω την εταιρεία. Παρ’ όλα αυτά επιδιώκω κι ο ίδιος να ενισχυθεί η εταιρική διακυβέρνηση της εταιρείας και να μην είναι πλέον ‘one man show’, αφού ήδη είμαι 68 ετών», λέει ο κ. Βάλβης εξηγώντας ότι υπάρχει και η επόμενη γενιά, οι τρεις γιοι του, που θέλουν να συνεχίσουν την επιχειρηματική προσπάθεια του πατέρα τους.
Ο δεύτερος όρος που εξαρχής έθεσε ο ίδιος στην πολυεθνική είναι να μην υπάρξει πίεση για επέκταση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου του Aqua Carpatica σε μη premium προϊόντα και νερά! «Καταφέραμε και δημιουργήσαμε ένα απόλυτα premium προϊόν ελέγχοντας τρεις πηγές φυσικού μεταλλικού νερού με μηδενικά νιτρικά, πάνω στα Καρπάθια. Είμαστε μία Rolls Royce από πλευράς ποιότητας που πουλάει με ρυθμό και όγκους VW. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει».
ι αυτό εξάλλου και όπως λέει ο κ. Βάλβης απαρέγκλιτος όρος στη συμφωνία επίσης με την Pepsico ήταν να παραμείνει ο ίδιος όχι μόνο στο «τιμόνι» της εταιρείας αλλά να διαχειρίζεται προσωπικά το marketing του brand.
Τι φέρνει το deal
Για το ύψος του ντιλ ο κ. Βάλβης αποφεύγει να μοιραστεί πληροφορίες. Υπογραμμίζει όμως ότι αυτό θα δώσει ώθηση στα σχέδια για διεθνοποιηση του brand Aqua Carpatica μέσω των δικτύων διανομής της Pepsico αλλά και ενίσχυσης του μέσα από μία νέα κατηγορία προϊόντων.
Όπως εξηγεί ο κ. Βάλβης η πολυεθνική θα αναλάβει πλέον τη διανομή στις ΒΑ Πολιτείες των ΗΠΑ προσφέροντας ένα «τεράστιο» αριθμό από σημεία πωλήσεων, στην Πολωνία και τη Ρουμανία (μόνο σε Χονδρεμπόριο και HORECA) ενώ αναμένεται η συνεργασία να επεκταθεί και σε άλλες χώρες, είτε υφιστάμενες για το Aqua Carpatica, είτε νέες, αφού ο κ. Βάλβης δεν κρύβει την πρόθεση του να πολλαπλασιαστούν οι χώρες από 16 που είναι σήμερα, στις οποίες το brand έχει παρουσία.
Παράλληλα η συμφωνία έρχεται την ώρα που η Karpathian Springs κάνει μπάσιμο και σε μία νέα αναπτυσσόμενη κατηγορία ποτών, τα hard seltzers. Πρόκειται ουσιαστικά για αλκοολούχα ποτά που έχουν ως βάση αρωματισμένο φυσικό μεταλλικό νερό με μικρή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, συνήθως ως 5%.
Η συγκεκριμένη κατηγορία έχει αποδειχθεί εξαιρετικά πετυχημένη στην αμερικανική αγορά καταφέρνοντας να αποσπάσει περίπου ένα μερίδιο 10% απ’ την αγορά μπύρας. Κάτι που θα δοκιμάσει και επί ευρωπαϊκού εδάφους η εταιρεία του κ. Βάλβη καθώς ήδη αυτές τις ημέρες θα λανσάρει τα πρώτα προϊόντα στο πανευρωπαϊκής φήμης φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής “Untold” στη Ρουμανία, το οποίο ξεκινά αύριο. «Είναι μία νέα αγορά που ήδη τζιράρει περί τα 20 δισ δολ. ετησίως και στην οποία πιστεύουμε πολύ», λέει ο κ. Βάλβης.
Ως εκ τούτου, όπως υπογραμμίζει, «η στρατηγική συμφωνία με την Pepsico θα δώσει την απαραίτητη ώθηση για το ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης». Εξάλλου όπως αποκαλύπτει για την επίτευξη της τελικής συμφωνίας με την πολυεθνική συγκροτήθηκε ένα σαφές επιχειρηματικό σχέδιο πενταετίας με νέες επενδύσεις σε υποδομές και διείσδυση σε νέες αγορές και προϊοντικές κατηγορίες.
Σε ό,τι αφορά την ίδια την Karpathian Springs ο ίδιος δεν κρύβει ότι μέσα σε αυτό το διάστημα μπορεί να επιχειρηθεί και δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης. «Την πλειοψηφία πάντως είμαι αποφασισμένος να τη διατηρήσω».
Όπως λέει μετά την είσοδο της Pepsico ο ίδιος ελέγχει το 64% της εταιρείας, η πολυεθνική έχει το 20% και το υπόλοιπο 16% βρίσκεται στα χέρια εργαζομένων – στελεχών της εταιρείας. «Αυτό αποτελούσε και αποτελεί πάγια πολιτική μου, να δίδω περίπου το 20% των μετοχών των εταιρειών μου ως κίνητρο στα στελέχη και τους εργαζόμενους», λέει ο κ. Βάλβης. Για την εξαγορά του 20% η Pepsico εξαγόρασε μετοχές τόσο του κ. Βάλβη όσο και των εργαζομένων.
Με καταγωγή απ’ τη Σαντορίνη
Ο κ. Γιάννης Βάλβης αποτελεί τρίτης γενιάς Έλληνα της διασποράς με ρίζες από τη Σαντορίνη, όπου πλέον ετοιμάζει το δικό του «ησυχαστήριο» σε μία έκταση 110 στρεμμάτων.
Έλληνας της διασποράς, τρίτης γενιάς, η οικογενειακή του διαδρομή ξεκινά από τη Σαντορίνη και περιλαμβάνει Αίγυπτο, Σουδάν, Ελβετία και τέλος Ρουμανία όπου κατοικεί μόνιμα. Αυτοδημιούργητος, ανήκει στους πρώτους επιχειρηματίες που επένδυσαν στις αποκρατικοποιήσεις στη βαλκανική χώρα.
Σήμερα ο όμιλος Valvis με έδρα το Βουκουρέστι περιλαμβάνει την Carpathian Springs, που ασχολείται με την εμφιάλωση του νερού Aqua Carpatica, την εταιρεία παραγωγής οίνου Vitipomicola Samburesti, την εταιρεία καλλιέργειας σιτηρών Dorna Agri.
Ο συνονόματος παππούς του πήρε το δρόμο της ξενιτιάς ήδη απ’ το 1907 φεύγοντας απ’ το Εμπορειό και πηγαίνοντας στην Αφρική. Στην αρχή στην Αίγυπτο και μετά στο Σουδάν. Εκεί, στο Χαρτούμ, θα γεννηθεί ο πατέρας του ο οποίος μετά τις σπουδές του ως μηχανολόγος στην Αγγλία θα μετοικήσει στη Γενεύη όπου θα φτιάξει την οικογένεια του. Εκεί θα μεγαλώσει ως τα 8 του έτη ο Γιάννης Βάλβης έως ότου η μοίρα θα «χτυπήσει την οικογένεια και ο πατέρας του θα αφήσει την τελευταία του πνοή προδομένος απ’ την καρδιά του μόλις στα 36 του!
Η μητέρα του, με καταγωγή επίσης απ’ τη Σαντορίνη, θα πάρει τον ίδιο και τον αδερφό του στην Ελλάδα όπου θα μεγαλώσουν. Μετά τη Βαρβάκειο Σχολή ο Γιάννης Βάλβης θα τελειώσει το Πολυτεχνείο. Μετά τις μεταπτυχιακές του σπουδές θα εργαστεί σε ένα μεγάλο γραφείο συμβούλων στη Γενεύη, συνεργατών του πατέρα του.
Όπως λέει στο newmoney, η αποστολή στη Ρουμανία στις αρχές του ‘90 για την αξιολόγηση ενός εργοστασίου που ήταν προς πώληση έμελλε να είναι αυτή που θα του άνοιγε τα μάτια στις προοπτικές της χώρας. Εκεί όπου τελικά θα ριζώσει ο ίδιος και η οικογένεια του.
Πέραν της Aqua Carpatica, ο κ. Βάλβης έχει σήμερα έναν απ’ τους παλαιότερους και μεγαλύτερους αμπελώνες της Ρουμανίας 5.000 στρεμμάτων όπου έχει δημιουργήσει το Chateau Valvis παράγοντας κρασιά με την ετικέτα Samburesti.
Επίσης διαθέτει 8.000 στρέμματα γης όπου παράγονται σημαντικές ποσότητες δημητριακών που πωλούνται bulk στη διεθνή αγορά.