Του Χρήστου Μαζανίτη
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) αντεπιτίθεται κι απαντά στο πολυδιαφημισμένο drone των Τούρκων “Bayraktar” με το ελληνικής κατασκευής και ολικά ανασχεδιασμένο «ΑΡΧΥΤΑ ΙΙ». Μάλιστα τους επόμενους μήνες θα είναι έτοιμο να βγει στην παραγωγή.
Πρόκειται για 100% “made in Greece” drone, το οποίο έχει υιοθετήσει τεχνολογίες αιχμής και σε αντίθεση με τα υπόλοιπα του ανταγωνισμού, αυτό είναι κάθετης αποπροσγείωσης.
Ο «ΑΡΧΥΤΑΣ ΙΙ» είναι η εξέλιξη του αρχικού σχεδίου που παρουσιάστηκε πριν από 3 χρόνια από την ΕΑΒ, με το πρόπλασμα του «ΑΡΧΥΤΑ» να κάνει την παρθενική του εμφάνιση στην έκθεση DEFEA 2023, στην Αθήνα. Έκτοτε το πρόγραμμα πέρασε από «σαράντα κύματα» και έφτασε μία ανάσα από την παύση του, πριν τελικά αναγεννηθεί και εξελιχθεί.
Το ελληνικό UAV επανασχεδιάστηκε από τους εξειδικευμένους μηχανικούς και το έμπειρο προσωπικό της ΕΑΒ, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα στρατιωτικών αποστολών με αποτελεσματικότητα.
Ο νέος ΑΡΧΥΤΑΣ, μετά από εκτεταμένες δοκιμές πρωτοτύπων, έχει εκπέτασμα πτερύγων 6 μέτρων και μήκος 4 μέτρων, ενώ μπορεί να μεταφέρει εξοπλισμό (προφανώς, χωρίς να αποκλείονται όπλα) βάρους 30 κιλών. Η δυνατότητα κάθετης απογείωσης παρέχεται χάρη σε 8 ηλεκτρικούς κινητήρες, εγκατεστημένους σε δυάδες, ενώ μετά ακολουθεί οριζόντια πτήση με θερμικό μοτέρ, με αυτονομία κοντά στις 9 ώρες σε πλήρη συνεργασία με τα επίγεια κέντρα μάχης, ώστε να καλύπτει πλήρως την αποστολή του, αμυντική ή επιθετική.
Το πρωτότυπο, απέκτησε δυνατότητα πτήσης σε 3 μόλις χρόνια (υπό τη μορφή ενός “iron bird”), ενώ έχει εκκινήσει η διαδικασία πιστοποίησης τόσο του ίδιου του αεροχήματος, όσο και του φορέα της ΕΑΒ που το αναπτύσσει. Αυτό, γίνεται ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθώς η αντίστοιχη εξέλιξη του τουρκικού αντίστοιχου Bayraktar, διήρκεσε 10 χρόνια.
Ίσως ακόμη πιο σημαντικό, να είναι το γεγονός ότι όλος ο προϋπολογισμός που δαπανήθηκε για τον ΑΡΧΥΤΑ, να αντιστοιχεί μόλις σε μία ημέρα λειτουργίας των τουρκικών Bayraktar. Πρόκειται για μία ένδειξη του τρόπου με τον οποίο η ΕΑΒ αντιλαμβάνεται την εξέλιξη ενός εθνικού προϊόντος, με γνώμονα και ιδιωτικά επενδυτικά κριτήρια.
Η παράμετρος αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία αφού καταγράφει τη σημασία της ΕΑΒ, ως στρατηγικής εθνικής υποδομής για την ανάπτυξη ανταγωνιστικών εγχώριων συστημάτων άμυνας, σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο περιβάλλον απειλών. Με τον τρόπο αυτό, ανοίγει ο δρόμος ώστε οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να μπορούν να ανεξαρτητοποιηθούν σε σημαντικό βαθμό από αγορές τους εξωτερικού, ακόμη και για συστήματα τεχνολογίας αιχμής.
Η ΕΑΒ έχει καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης στο ΕΛΚΑΚ για τον ΑΡΧΥΤΑ, η οποία έχει πάρει την έγκριση του ΣΑΓΕ και το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Σήμερα, ο «ΑΡΧΥΤΑΣ» βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ρυθμίσεων παραμέτρων πτήσης και του αυτόματου πιλότου. Ταυτόχρονα, έχει εκκινήσει η σχηματοποίηση της δομής του τελικού πτητικού πρωτοτύπου, που θα παρουσιαστεί πιθανότατα στη ΔΕΘ, ενώ προχωρά κανονικά τόσο η διαδικασία πιστοποίησης αξιοπλοΐας του αεροχήματος (Type Certificate) όσο και η διαδικασία πιστοποίησης της εταιρικής δομής της ΕΑΒ που το σχεδιάζει και το υλοποιεί (Design Organization Approval).
Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της ανάπτυξης είναι εξαιρετικά, προσδίδοντας πολύτιμη τεχνογνωσία στην εταιρεία μας σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση μη επανδρωμένων αεροχημάτων μεγάλου μεγέθους (Class II) από μηδενική βάση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η ΕΑΒ είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που έχει προβεί σε σχεδίαση και μετέπειτα κατασκευή δομής και ηλεκτρονικών συστημάτων αεροσκάφους με επέκτασμα 6m και η μόνη που έχει εκτελέσει σταθερή πτήση μικρής κλίμακας μιας διάταξης βάρους 150kg, χρησιμοποιώντας το πτητικό πρόπλασμα του «ΑΡΧΥΤΑ».
Η εθνική προσπάθεια εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, από την ΕΑΒ στην οποία συνεχίζονται οι προμήθειες απαραίτητων υλικών και συσκευών, ενώ μετά την ολοκλήρωση του πρωτοτύπου του ΑΡΧΥΤΑ, πλέον προχωρεί η διαμόρφωση ειδικού χώρου για τη γραμμή βιομηχανικής παραγωγής, προκειμένου να ικανοποιήσει δυνητικές παραγγελίες κατά την εμπορική του αξιοποίηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες της “R” από την Πολεμική Αεροπορία έχει καταγραφεί η πρόθεση αρχικής παραγγελίας 25 μονάδων, με τις πρώτες δύο να παραδίδονται – αν η σύμβαση υπογραφεί τον Σεπτέμβριο, ως το τέλος του 2025.
Σε ότι αφορά τις δυνατότητες παραγωγής της ΕΑΒ, υπολογίζεται ότι μπορεί να κατασκευάζει 2 μονάδες ανά μήνα, με την δυνατότητα αύξησης της γραμμής παραγωγής, ανάλογα με τις παραγγελίες.
