Του Χρήστου Μαζανίτη
Η φρεγάτα ΥΔΡΑ βρίσκεται ήδη εν πλω για την Ερυθρά Θάλασσα, όπου αναμένεται να ενσωματωθεί στην Επιχείρηση ASPIDES, για την προστασία του θαλάσσιου εμπορίου από τις τρομοκρατικές επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης.
Eν αντιθέσει με τις τρεις προηγούμενες φορές, αυτή τη φορά η τέταρτη αποστολή ελληνικής φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα ξεκίνησε «αθόρυβα». Δεν πραγματοποιήθηκε καμία επίσκεψη από τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα κατά τον απόπλου από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας κι αυτός ήταν και ο λόγος που το Γραφείο Τύπου ΓΕΝ δεν εξέδωσε καμία ανακοίνωση.
Πέρυσι, όπως κατ’ αποκλειστικότητα είχε αποκαλύψει το enikos.gr, η φρεγάτα ΥΔΡΑ έγινε το πρώτο μεγάλο πλοίο επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού, που είχε εφοδιαστεί με anti-drone σύστημα, εγχώριας ανάπτυξης και κατασκευής.
Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από την πρώτη αποστολή εφαρμόστηκαν στην δεύτερη φρεγάτα, την ΨΑΡΑ, η οποία εφοδιάστηκε με νέο anti-drone σύστημα, το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, που αναπτύχθηκε από την ΕΑΒ. Ένα σύστημα που πέρασε μετά στην τρίτη φρεγάτα που βρέθηκε στην περιοχή, ΣΠΕΤΣΑΙ, για να τοποθετηθεί εν τώρα στην ΥΔΡΑ, στην δεύτερη αποστολή της.
Η ΥΔΡΑ αναμένεται τα επόμενα 24ωρα να ενταχθεί υπό τις οδηγίες της ευρωπαϊκής επιχείρησης ASPIDES, που η Ελλάδα έχει τόσο το Στρατηγείο όσο και την εν πλω διοίκηση.
Στο πλοίο επιβαίνουν 200 άτομα πλήρωμα, συμπεριλαμβανομένων 18 ατόμων των «Σκιών του Αιγαίου», των επίλεκτων της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ.
Όπως και οι προηγούμενες αποστολές, έτσι και αυτή, αναμένεται να διαρκέσει περίπου 3 μήνες και θα έχει την ευθύνη του θαλάσσιου τομέα που εκτείνεται από το Τζιμπουτί έως τον Κόλπο του Άντεν.
Ωστόσο, η αποστολή της ΥΔΡΑ αναδεικνύει με εμφατικό τρόπο την αδήριτη ανάγκη εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Η ΥΔΡΑ είναι η πρώτη της κλάσης και αποκτήθηκε το 1992. Επί της ουσίας, πρόκειται για πλοίο 33 ετών, το οποίο δεν έχει αναβαθμιστεί ποτέ, με ηλεκτρονικά συστήματα της δεκαετίας του ’80.
Οι πληροφορίες του enikos.gr αναφέρουν ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ μπαίνει σε πρόγραμμα εκπτώσεων. Οι συνεχείς αναβολές αλλά και οι νέες αναδυόμενες απειλές που έφεραν νέες τεχνολογίες, έχουν εκτοξεύσει το κόστος εκσυγχρονισμού των τεσσάρων πλοίων στο 1 δισ. Πρόκειται επί της ουσίας για την ίδια τιμή που είχαν προτείνει με LOA οι ΗΠΑ πριν από 4 χρόνια, στην οποία ωστόσο τότε περιλάμβαναν και νέα οπλικά συστήματα. Η πρόταση τότε είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων σε ορισμένους κύκλους και τελικά ο εκσυγχρονισμός αναβλήθηκε, υπό το πανηγυρικό κλίμα παραγγελίας των φρεγατών FDI Belharra.
Τώρα, πάλι υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις και δεύτερες σκέψεις για το κόστος εκσυγχρονισμού με αποτέλεσμα οι τελευταίες πληροφορίες να αναφέρουν ότι το πρόγραμμα οδηγείται σε γενναίες εκπτώσεις, ύψους 60%.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης, φαίνεται να υπάρχει μία οροφή της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ανά πλοίο, που μεταφράζεται σε 400 εκατ. συνολικό κονδύλι. Οι καλά γνωρίζοντες του ζητήματος κάνουν λόγο για ένα επιφανειακό «λίφτινγκ», με την τοποθέτηση του anti-drone συστήματος ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ και στα 4 καράβια, μαζί με ένα πιο ισχυρό σύστημα σάρωσης κι ανίχνευσης απειλών (ραντάρ). Κατά τα λοιπά, δεν πρόκειται να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές, με απώτερο σκοπό τα πλοία να συνεχίσουν τον επιχειρησιακό τους βίο για 10 έως 12 χρόνια ακόμα, έχοντας δεύτερο ρόλο πίσω από τις FDI Belharra.