Με τιμή που ξεπερνά τα 160.000 δολάρια ετησίως, το Institut auf dem Rosenberg, στο Σεν Γκάλεν της Ελβετίας, μπορεί να είναι ένα από τα πιο ακριβά οικοτροφεία στον κόσμο. Έτσι, είναι λογικό οι μαθητές εκεί να μαθαίνουν για τα χρήματα.
Αλλά αντί να επικεντρώνονται στον βασικό προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων, τα μαθήματα οικονομικών στο ελίτ ελβετικό ίδρυμα διδάσκουν τη δημιουργία πλούτου, τη φιλανθρωπία, τις οικογενειακές επιχειρήσεις και τη διαχείριση της διαδοχής.
«Το γεγονός ότι μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τους μελλοντικούς ηγέτες, μας δίνει το προνόμιο να είμαστε πρωτοπόροι στην έννοια των μαθημάτων», δήλωσε ο Μπέρνχαρντ Γκάντεμαν, πρόεδρος της σχολής. «Όλοι θα πρέπει να γνωρίζουν για τα επιτόκια, τον πληθωρισμό, τα χαρτοφυλάκια επενδύσεων σε μετοχές – κανείς δεν τα διδάσκει αυτά», λέει.
Οι συζητήσεις στην τάξη, για μαθητές ηλικίας 12-18 ετών, ποικίλουν, από διάφορες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων, μέχρι τον κίνδυνο έναντι της ανταμοιβής και τη δύναμη του ανατοκισμού.
«Είναι πραγματικά σημαντικό να κατανοήσουμε τη δυναμική, τις επιπτώσεις και το γιατί είναι σημαντικό, επειδή αγγίζει κάθε πτυχή της καθημερινής μας ζωής», δήλωσε ο Γκάντεμαν. «Όλα αυτά είναι αλληλένδετα και η δημιουργία πλούτου δεν πρέπει να αγνοείται».
Το όφελος της οικονομικής εκπαίδευσης σε όλη τη διάρκεια της ζωής
Ενώ οι περισσότεροι μαθητές δεν διδάσκονται τέτοιου είδους μαθήματα στο σχολείο, όλο και περισσότερα λύκεια των ΗΠΑ ασχολούνται με τον οικονομικό αλφαβητισμό, σύμφωνα με το CNBC.
Από το 2024, περισσότερες από τις μισές πολιτείες απαιτούν ήδη ή βρίσκονται στη διαδικασία να απαιτήσουν από τους μαθητές λυκείου να παρακολουθήσουν ένα μάθημα οικονομίας πριν από την αποφοίτηση, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Next Gen Personal Finance, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που επικεντρώνεται στην παροχή οικονομικής εκπαίδευσης σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου.
Οι έρευνες δείχνουν ότι η παρακολούθηση μαθημάτων οικονομικής εκπαίδευσης στο λύκειο αποδίδει.
«Μεγάλο μέρος αυτής της οικονομικής αξίας προέρχεται από την εκμάθηση του τρόπου αποφυγής του χρέους των πιστωτικών καρτών με υψηλό επιτόκιο και την αξιοποίηση καλύτερων πιστωτικών βαθμολογιών για την εξασφάλιση προνομιακών επιτοκίων δανεισμού για βασικές δαπάνες, όπως η ασφάλιση, τα δάνεια αυτοκινήτου και τα στεγαστικά δάνεια», σύμφωνα με τον Τιμ Ρανζέτα, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Next Gen και μέλος του CNBC Global Financial Wellness Advisory Board.
Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο τους φοιτητές είναι οι επενδύσεις. «Οι μαθητές έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα όταν μιλάς για την οικοδόμηση πλούτου ή το πώς να γίνουν εκατομμυριούχοι», δήλωσε η Γιάνλι Εσπινάλ, διευθύντρια εκπαιδευτικής προβολής του Next Gen.
Ως αποτέλεσμα, οι δάσκαλοι και τα σχολεία αρχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα μαθήματα αυτά, δήλωσε η Εσπινάλ. «Εστιάστε σε αυτά που τους ενδιαφέρουν περισσότερο».
«Παρόλα αυτά, όταν διδάσκετε επενδύσεις, επικεντρωθείτε στη μακροπρόθεσμη προοπτική», συμβούλευσε η Εσπινάλ, η οποία είναι επίσης μέλος του CNBC Global Financial Wellness Advisory Board. «Και ο προϋπολογισμός, οι τράπεζες, η πληρωμή για το κολέγιο, οι φόροι, η διαχείριση των πιστώσεων και η ψυχολογία του χρήματος είναι εξίσου σημαντικά», είπε.
«Ας μην αφήσουμε την οικονομική εκπαίδευση στο TikTok», είπε. «Πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με τη δημιουργία μιας επίσημης εκπαίδευσης».
Πολλές μελέτες δείχνουν επίσης ότι υπάρχει ισχυρή σχέση μεταξύ του οικονομικού αλφαβητισμού και της οικονομικής ευημερίας.
Οι μαθητές που υποχρεούνται να παρακολουθούν μαθήματα προσωπικής χρηματοοικονομικής από νεαρή ηλικία είναι πιο πιθανό να αξιοποιήσουν δάνεια και επιχορηγήσεις χαμηλότερου κόστους όταν πρόκειται να πληρώσουν για το κολέγιο και λιγότερο πιθανό να βασιστούν σε ιδιωτικά δάνεια ή πιστωτικές κάρτες υψηλού επιτοκίου, σύμφωνα με έκθεση του 2018 των Κριστιάνα Στόνταρντ και Κάρλι Ουρμπάν για το National Endowment for Financial Education.
Περαιτέρω, οι φοιτητές που παρακολουθούν μαθήματα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού έχουν καλύτερο μέσο όρο πιστωτικών βαθμολογιών και χαμηλότερα ποσοστά παραβατικότητας χρέους ως νέοι ενήλικες, σύμφωνα με στοιχεία του 2016 από το Ίδρυμα Εκπαίδευσης Επενδυτών της Ρυθμιστικής Αρχής Χρηματοοικονομικής Βιομηχανίας, το οποίο επιδιώκει την προώθηση της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης.
Επιπλέον, μια μελέτη του Ινστιτούτου Brookings το 2018 διαπίστωσε ότι ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός των εφήβων συσχετίζεται θετικά με τη συσσώρευση περιουσιακών στοιχείων και την καθαρή αξία μέχρι την ηλικία των 25 ετών.
Μεταξύ ενηλίκων, όσοι έχουν μεγαλύτερη οικονομική παιδεία, τα βγάζουν ευκολότερα πέρα σε έναν τυπικό μήνα, είναι πιο πιθανό να πληρώνουν τα δάνεια τους πλήρως και εγκαίρως και είναι λιγότερο πιθανό να περιορίζονται από χρέη ή να θεωρούνται οικονομικά ευάλωτοι.
Είναι επίσης πιο πιθανό να αποταμιεύουν και να προγραμματίζουν τη συνταξιοδότησή τους, σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη προσωπικών οικονομικών του Ινστιτούτου TIAA-GFLEC που βασίζεται σε έρευνα, η οποία διεξάγεται ετησίως από το 2017.
Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ, η τάση για μαθήματα προσωπικής οικονομίας εντός του σχολείου συνεχίζει να κερδίζει έδαφος.
Υπάρχουν άλλα 50 νομοσχέδια για την εκπαίδευση σε θέματα προσωπικής οικονομίας που εκκρεμούν σε 20 πολιτείες, σύμφωνα με την παρακολούθηση νομοσχεδίων του Next Gen.