Αυξημένος κατά 9,9% ήταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, αύξηση που οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον πληθωρισμό και όχι στην αύξηση της ζήτησης.
Πάντως, για πρώτη φορά από την αρχή της χρονιάς καταγράφεται έστω και οριακά αύξηση του όγκου πωλήσεων, κατά 0,4%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στην ενίσχυση των πωλήσεων λόγω τουρισμού. Πολύ μεγαλύτερος εξακολουθεί να είναι ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων διαμορφώνεται πλέον σε 17,4%, εξαιρουμένης της Lidl, κοντά στα επίπεδα δηλαδή της βαθιάς ύφεσης του 2012, όταν είχε φθάσει στο 17,8%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ (σ.σ. πρόκειται για τις πωλήσεις των ταχυκίνητων αγαθών, των αγαθών δηλαδή που αγοράζονται πιο συχνά από τους καταναλωτές) κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2023 διαμορφώθηκαν σε 3,66 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2,78 δισ. ευρώ αφορούσαν τυποποιημένα προϊόντα και τα υπόλοιπα προϊόντα που πωλούνται χύμα. Το 81,5% της αξίας πωλήσεων αντιστοιχούν στις πωλήσεις τροφίμων, τυποποιημένων και μη, το 8,9% στις πωλήσεις ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, το 7,8% σε είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ.) και το 1,8% λοιπά είδη. Αν μη τι άλλο, από το παραπάνω γίνεται σαφές κατά πόσο οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις στα τρόφιμα επηρεάζουν τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Βάσει άλλωστε των στοιχείων της Circana, στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 καταγράφηκε μεσοσταθμική αύξηση της τιμής ανά μονάδα 9,5% στα είδη σούπερ μάρκετ.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών το πρώτο πεντάμηνο του 2023 καταγράφονται στα γαλακτοκομικά (14,5%), στα απορρυπαντικά – καθαριστικά (13,7%), στα άλλα είδη νοικοκυριού –που μπορεί να περιλαμβάνουν για παράδειγμα τα χαρτικά (11,9%)–, στα είδη ατομικής υγιεινής (10,7%), στα υλικά μαγειρικής (10,6%).
Το μερίδιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 17,4%, κοντά στα επίπεδα της βαθιάς ύφεσης του 2012.
Οι αυξήσεις τιμών, βεβαίως, επηρέασαν τη ζήτηση. Ετσι, στα υλικά μαγειρικής καταγράφηκε στο 5μηνο μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 3,5%, στα γαλακτοκομικά κατά 1,9%, στα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 1,4%, στα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 1,3%, στα άλλα είδη νοικοκυριού κατά 0,9%, στα αλκοολούχα ποτά κατά 0,6% και στα καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά κατά 0,4%.
Συνολικά στην κατηγορία των ειδών διατροφής καταγράφηκε οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 0,1%, ενώ την ίδια ώρα ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 9,1%. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,6%, με την αξία πωλήσεων να εκτοξεύεται και να αυξάνεται κατά 12,6%, ενώ μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,7% καταγράφηκε στα είδη νοικοκυριού, με την αξία πωλήσεων να ενισχύεται στο πεντάμηνο κατά 12,4%.
Αύξηση, τέλος, κατά 9,8% καταγράφηκε και στην αξία πωλήσεων των προϊόντων που πωλούνται χύμα, εξέλιξη που επίσης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον πληθωρισμό.