Ένα πεδίο ανεξάντλητης προβολής βίας αποτελούν τα τελευταία 50 χρόνια όλο και περισσότερες ταινίες, ορισμένες από τις οποίες αν δεν οπτικοποιούν το έγκλημα, το αναπαράγουν μέσω του λόγου. Μια νέα μελέτη που ανέλυσε πάνω από 160.000 αγγλόφωνες ταινίες αποκάλυψε μια ανησυχητική τάση: οι ήρωες αναφέρονται στη δολοφονία και σε περιστατικά ανθρωποκτονιών πιο συχνά από ποτέ, ακόμη και σε ταινίες που πραγματεύονται άσχετα θέματα.
Ο «δολοφονικός» ενεστώτας
Παρατηρήθηκε ότι σχεδόν το 7% όλων των ταινιών που αναλύθηκαν περιείχαν αυτά τα ρήματα στους διαλόγους τους. Τα ευρήματα καταδεικνύουν μια σταθερή αύξηση αυτής της γλώσσας με την πάροδο του χρόνου, ιδίως σε ταινίες με επίκεντρο το έγκλημα. Οι ανδρικοί χαρακτήρες παρουσίασαν την ισχυρότερη αυξητική τάση στον προφορικό λόγο για τη βία. Από την άλλη, οι γυναικείες αναφορές στο έγκλημα σημείωσαν αύξηση σε μη αστυνομικές ταινίες.
Το «σύνδρομο του κακού κόσμου»
Το γεγονός ότι η περιστασιακή συζήτηση για τη θανατηφόρα βία κανονικοποιείται καλλιτεχνικά, συμβάλλει σε αυτό που οι ερευνητές αποκαλούν «σύνδρομο του κακού κόσμου» – όπου η ψυχαγωγία μέσω της βίας οδηγεί τους ανθρώπους να βλέπουν τον κόσμο ως πιο επικίνδυνο και απειλητικό από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.
Τα ευρήματα ευθυγραμμίζονται με προηγούμενες έρευνες που δείχνουν ότι η βία με όπλα έχει υπερδιπλασιαστεί από το 1950 και έχει υπερτριπλασιαστεί στις ταινίες PG-13 από τότε που εισήχθη η εν λόγω διαβάθμιση το 1985. Όσο οι ταινίες έχουν ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το έγκλημα, η προσοχή και η ζήτηση της βίας γίνεται κανόνας, όπως εξηγεί ο ερευνητής Babak Fotouhi.
Δεκαετίες ερευνών έχουν δείξει ότι η έκθεση στη βία των μέσων ενημέρωσης επιδρά στην επιθετική συμπεριφορά και την ψυχική υγεία τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών. Αυτό μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορους τρόπους, από το φαινόμενο του μιμητισμού των παρατηρούμενων βίαιων πράξεων έως τη συλλογική απευαισθητοποίηση απέναντι στη βία και τη μειωμένη ενσυναίσθηση για τους άλλους.