Είμαστε ενάντια στους περιοριστικούς κανόνες. Είτε στο κομμάτι της ομορφιάς είτε στο κομμάτι της μόδας. Μας έχει κουράσει η κουλτούρα της ντροπής και την αντιμαχόμαστε όπως μπορούμε. Λέμε «ναι» σε οτιδήποτε κάνει μια γυναίκα να νιώθει καλά με τον εαυτό της. Ειδικά αν αυτό το κάτι δεν δαιμονοποιεί τη γήρανση, τα σωματικά χαρακτηριστικά ή το βάρος της καθεμίας. Να πούμε εδώ βέβαια ότι δεν είμαστε οι μόνοι -κι αυτό μας χαροποιεί. Χρόνια τώρα, ο cyber κόσμος προσπαθεί να βάλει στην άκρη ορισμένες επιταγές, σχετικές με το πώς πρέπει να ντύνουμε το σώμα μας ή να νιώθουμε γι΄ αυτό. Αυτές οι επιταγές για κάποιο λόγο γίνονται πιο πολλές κάθε καλοκαίρι. Τη στιγμή δηλαδή που λόγω ζέστης αποκαλύπτουμε το σώμα μας περισσότερο και βγαίνουμε στην παραλία.
Τα στερεότυπα και οι ανασφάλειες οδηγούν στην αγορά καλοκαιρινών ρούχων.
Σας σοκάραμε; Ναι, έτσι είναι. Αν σας γεμίσουμε ανασφάλειες για το τι είστε εμφανισιακά και μετά σας «πουλήσουμε» την λύση που κρέμεται σε μια κρεμάστρα κάποιου καταστήματος, ε, πιθανότατα θα αγοράσετε αυτό το κάτι. Κι εμείς δηλαδή. Όχι μόνο εσείς. Όλοι έχουμε πέσει θύματα αυτής της παγίδας.
Και είναι εύκολο να κάνεις κάτι τέτοιο αν πατήσεις πάνω στην αμηχανία που νιώθει ο άλλος. Ειδικά όταν εκτίθεται σε μια παραλία με το μαγιό του. Στην τελευταία έκθεση της Fashion Research για το 2024, η οποία επικεντρώθηκε στις καταναλωτικές συνήθειες σε Ευρώπη και Ιταλία, είδαμε πως οι κύριες ανασφάλειες των καταναλωτών είναι σχετικές με την αντίληψη που έχουν για το σώμα τους και την ηλικία τους. Η έρευνα αυτή έδειξε δε, ότι τα στερεότυπα που σχετίζονται με την ηλικία, επηρεάζουν πολύ λιγότερο πια τις αγοραστικές αποφάσεις. Τουλάχιστον, στην Ιταλία. Κι αυτό είναι ευχάριστο. Πάμε να δούμε λοιπόν το βασικό μας θέμα.
Σύμφωνα με την Fashion Research 2024, το καλοκαίρι είναι η εποχή που επικρατούν οι σχετικές με την αυτοεικόνα μας ανασφάλειες.
Πιο συγκεκριμένα, το 39% των Ιταλών είναι πιο ευαίσθητο για το πώς φαίνεται το σώμα του τους πιο ηλιόλουστους μήνες. Τα στοιχεία λένε πως το 24% των Ιταλών να αποκάλυψε ότι αποφεύγουν να πάνε στην παραλία λόγω των ανασφαλειών που νιώθουν για το σώμα τους. Ένα 50% των συμμετεχόντων αισθάνεται την ανάγκη να αλλάξει τη φυσική του κατάσταση για το καλοκαίρι. Ενώ υπάρχει και ένα 46% που δεν αισθάνεται ιδιαίτερη πίεση να αλλάξει το σώμα του για να πάει στην παραλία.
Το 39% που είδαμε παραπάνω είναι ο λόγος για τον οποίο το κίνημα body neutrality, για την ουδετερότητα του σώματος, έχει εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια.
Αυτό το νέο «αντάρτικο» παλεύει για μια ουδέτερη στάση απέναντι στο σώμα του ατόμου. Η βασική ιδέα είναι ότι εκτιμάμε το σώμα για αυτό που μας επιτρέπει να κάνουμε (κολύμπι, περπάτημα, σκαρφάλωμα, ξεκούραση), όχι για την εμφάνισή του. Διαφέρει από το γνωστό “body positivity”, το οποίο τονίζει τα θετικά σε κάθε είδους σώμα. Το σώμα μας είναι αυτό που είναι, και αυτό είναι ok. Η εμφάνισή του δεν έχει τόσο σημασία, κηρύσσει το body neutrality. Αυτό που έχει σημασία είναι να μπορείς να κάνεις όλα όσα θες με αυτό. Στόχος είναι να δημιουργήσουμε μια πιο ισορροπημένη και λιγότερο συγκρουσιακή σχέση με το σώμα μας μέσα από αυτό το spectrum, αναγνωρίζοντας την αξία του για τις λειτουργίες του και όχι για την εμφάνισή του.
Μέσα από τη μόδα θα διαλύσουμε τις ανασφάλειες και θα χρησιμοποιήσουμε το στιλ σαν μέσο για να νιώσουμε καλά με το γυμνό μας δέρμα, τις ατέλειες και το όποιο μέγεθος τους σώματός μας, μέχρι να μην τα χρειαζόμαστε ούτε αυτά.