Δελτίο… θυέλλης από χθες στην λιανική αγορά με την Κυβέρνηση να κινείται σε κλίμα πανηγυρικό για το «Καλάθι του Νοικοκυριού», τοπικά προϊόντα να απουσιάζουν πλήρως από τη λίστα των μεγάλων αλυσίδων λιανεμπορίου αλλά και σούπερ μάρκετ τοπικών συμφερόντων να απαντούν με λίστες προσφορών σε είδη εκτός καλαθιού!
“Το Καλάθι του Νοικοκυριού” των Σ/Μ «Σκλαβενίτης», «Α-Β Βασιλόπουλος», «Γαλαξίας», «ΒΑΖΑAR», “MyMarket», «e-fresh.gr», «Discount Market», «Κρητικός» κ.α. περιέχει μια σειρά από προϊόντα στην μεγάλη πλειοψηφία τους, ιδιωτικής ετικέτας, με ελάχιστες ‘προσμίξεις’ κάποιων επώνυμων ειδών τα οποία μπαίνουν σε προσφορά, προκειμένου να δικαιολογήσει το λόγο για τον οποίο υιοθετήθηκε.
Άρα, από τις ανακοινώσεις που ήδη έγιναν με τις λίστες, είναι ένα καλάθι… ταξικής προέλευσης που αφορά κυρίως μη επώνυμα είδη, αποκλειστικά για νοικοκυριά που έχουν πρόβλημα.
Περαιτέρω δε περιέχονται βασικά είδη διατροφής όπως για παράδειγμα το αγελαδινό, φρέσκο γάλα, τα οποία την ίδια τιμή που είχαν προχθές, είχαν και χθες που μπήκαν στο καλάθι. 1,12 ευρώ το λίτρο για παράδειγμα το γάλα. Απλά η κυβέρνηση ελπίζει ότι και την επόμενη εβδομάδα, με την εξάντληση των αποθεμάτων, θα συνεχίσουν να έχουν την ίδια τιμή και δεν θα μπουν κάποια άλλα στα οποία τα μεγάλα Σ/Μ διατηρούν αποθέματα» αναφέρει στη «Γ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης.
«Από την πρώτη εικόνα που σχηματίζουμε είναι ότι το καλάθι περιέχει κάποια είδη ιδιωτικής ετικέτας τα οποία είναι αξιόλογα και βγαίνουν σε καλή τιμή και επίσης κάποια επώνυμα είδη διατροφής όπως ρύζι και μακαρόνια τα οποία προσφέρονται σε τιμή ικανοποιητική. Παρατηρούμε όμως ότι υπάρχει μεγάλη απόκλιση τιμών σε επώνυμα είδη, από καλάθι σε… καλάθι, ανά Σ/Μ δηλαδή, γεγονός το οποίο απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τον καταναλωτή.
Γνωρίζουμε ότι οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων έχουν τη δυνατότητα να βγάζουν κάποιους κωδικούς συστηματικά σε καλή τιμή όμως, για να μην χάσουν το μπούσουλα και παραπλανηθούν οι καταναλωτές, θα πρέπει σταδιακά να ‘χτίσουν’ ένα καλάθι με τα απολύτως απαραίτητα τα οποία θα τα βρίσκουν πάντα στην καλύτερη τιμή. Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος το καλάθι από τα 60 και τα 80 ευρώ, να φτάσει στα 120 ευρώ/εβδομάδα και να χάσει την αξία του» αναφέρει στη «Γ» ο γνωστός Πατρινός επιχειρηματίας του κλάδου Νίκος Καρακίτσος.
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΜΕ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΣΕ ΕΠΩΝΥΜΑ ΕΙΔΗ
Στο μεταξύ, πατρινές επιχειρήσεις που εξαιτίας των προϋποθέσεων που μπήκαν (ετήσιος τζίρος πάνω από 90 εκατ. ευρώ) μένουν εκτός της δέσμευσης – υποχρέωσης να δημοσιεύουν σε εβδομαδιαία βάση λίστα προϊόντων σε ειδικές τιμές, προχωρούν από χθες σε προσφορές από 20-30% κάτω επώνυμα είδη διατροφής (κοτόπουλο, σπιτικές πίτες, παιδικές πάνες, απορρυπαντικά κ.α.).
Η ένταση των προσφορών αναμένεται μεγάλη το επόμενο διάστημα καθώς το Καλάθι το οποίο θεωρείται από τους ίδιους ως «επικοινωνιακό πυροτέχνημα», είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού σε είδη ιδιωτικής ετικέτας, στην πλειοψηφία τους εισαγόμενα.
ΕΛΛΙΠΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΙ, «ΨΑΛΙΔΙ» ΣΤΙΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ…
Σωρεία καταγγελιών για «κρυφές ανατιμήσεις» με περιορισμό έως και 25% της ποσότητας σε συγκεκριμένα είδη, τα οποία βρίσκονται πλέον και στο Καλάθι, συνεχίζει να δέχεται το Ινστιτούτο Καταναλωτών. «Μαργαρίνη, μπισκότα σε συσκευασίες, κρουασάν και άλλα είδη γλυκών σε συσκευασία Σ/Μ, φρούτα σε συσκευασία, καλλυντικά, τροφές για σκύλους – γάτες, ντοματίνια κονσέρβες και γιαορτι είναι μια σειρά από είδη στα οποία δεόμαστε καταγγελίες για μεγάλη μείωση στην ποσότητα. Απαιτούμε ελέγχους και κυρώσεις σε μεγάλες αλυσίδες που προχωρούν σε ψαλίδι στην ποσότητα σε συσκευασίες και βέβαια ποιοτικούς ελέγχους σε όλα τα είδη ιδιωτικής ετικέτας, ιδίως σε αυτά που μπαίνουν στο καλάθι» αναφέρει ο κ. Λεχουρίτης.
«Θα πρέπει, στην πορεία του μέτρου με το Καλάθι του Νοικοκυριού το υπουργείο νε εξετάσει τη λίστα, επανεξετάζοντας τη χρησιμότητα ειδών όπως γλυκίσματα ή άλλα είδη που δεν βρίσκονται στη βάση της οικογενειακής διατροφής, περιορίζοντάς δηλαδή στα απολύτως απαραίτητα. Στη βάση μιας τέτοιας συμφωνίας, μπορεί να υπάρξει μια ‘έντιμη λίστα’, μια συμφωνία τιμής των βιομηχανικών και βιοτεχνών παραγωγών και των καταναλωτών από την άλλη που θα μπορέσει να φέρει μια ομαλότητα στην αγορά» προτείνει ο κ. Καρακίτσος.