
Για τους πελάτες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ Føtex, Netto και Bilka στη Δανία είναι πλέον εύκολο να ξεχωρίσουν και να επιλέξουν προϊόντα που παράγονται στην Ευρώπη. Η διοίκηση του μητρικού ομίλου Salling Group αποφάσισε να προσθέσει στις ετικέτες των ευρωπαϊκών προϊόντων ένα αστέρι. Η κίνηση ήρθε μετά από μαζικά αιτήματα που δέχθηκε η διοίκηση από πελάτες που έλεγαν ότι θέλουν να μπορούν να διακρίνουν εύκολα ποια προϊόντα είναι ευρωπαϊκά.
Στη Δανία, η οργή για τις πολιτικές Τραμπ- τόσο με τους δασμούς όσο και με τις απειλές για προσάρτηση της Γροιλανδίας- έχει φουντώσει ένα κίνημα για μποϊκοτάζ των αμερικανικών προϊόντων.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Salling, Anders Hagh, σε ανάρτηση στο Linkedin έγραψε:
«Διευκολύνουμε τις αγορές ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων. Πρόσφατα λάβαμε αρκετές ερωτήσεις από πελάτες που θέλουν να αγοράσουν είδη διατροφής από ευρωπαϊκές μάρκες… Τα καταστήματά μας θα συνεχίσουν να έχουν στα ράφια τους μάρκες από όλο τον κόσμο, και θα είναι πάντα στο χέρι των πελατών να επιλέξουν. Η νέα ετικέτα είναι μόνο μια πρόσθετη υπηρεσία για τους πελάτες που θέλουν να αγοράζουν προϊόντα με ευρωπαϊκές ετικέτες».
Ο όμιλος Salling, που κατέχει περίπου το 36% της δανικής αγοράς και τα ετήσια έσοδα του ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, διαθέτει πάνω από 1.700 καταστήματα σε χώρες όπως η Δανία, η Πολωνία και η Γερμανία. Μεταξύ αυτών είναι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Netto, τα πολυκαταστήματα Føtex και τα υπερμάρκετ Bilka.

Το κίνημα εξαπλώνεται στην Ευρώπη

Στη Δανία, η ομάδα στο Facebook με την ονομασία Boykot varer fra USA («Μποϊκοτάζ αγαθών από τις ΗΠΑ») μετρά πάνω από 90.000 μέλη, με τον αριθμό αυτό να έχει τριπλασιαστεί τον τελευταίο μήνα. Παράλληλα, εμφανίζονται δεκάδες αναρτήσεις με προτάσεις για αντικατάσταση αμερικανικών προϊόντων με ευρωπαϊκά.
Η ψηφιακή εφημερίδα NordiskPost έγραψε ότι αρκετά καταστήματα λιανικής στη Δανία έχουν μειώσει την ποσότητα των αμερικανικών προϊόντων στα ράφια τους, ενώ οι Δανοί καταναλωτές αποφεύγουν όλο και περισσότερο οτιδήποτε φέρει την ετικέτα «Made in the United States».

Στη Γερμανία, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας YouGov για το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων, πάνω από το 70% των πολιτών θα ήθελε να δει ένα αστέρι στα ευρωπαϊκά προϊόντα, ανάλογο με αυτό που υπάρχει στη Δανία.
Πολλοί Γερμανοί καταναλωτές δήλωσαν επίσης ανοιχτοί σε μποϊκοτάζ, όχι μόνο των τροφίμων αλλά και των αμερικανικών προϊόντων γενικότερα. Όταν ρωτήθηκαν αν θα μπορούσαν να φανταστούν ότι θα συνέχιζαν να αγοράζουν προϊόντα από τις ΗΠΑ μετά την επιβολή δασμών, το 53% απάντησε «Όχι, σίγουρα όχι» ή «Όχι, μάλλον όχι».
Στο ίδιο άρθρο εκπρόσωπος της γερμανικής αλυσίδας λιανικής Edeka δήλωσε ότι η εταιρεία έχει λάβει αιτήματα για να διακρίνονται πιο εύκολα τα ευρωπαϊκά προϊόντα και προσέθεσε: « Εάν τα αιτήματα αυξηθούν στο μέλλον, θα εξετάσουμε σε ποιο βαθμό η εν λόγω σήμανση των ευρωπαϊκών προϊόντων είναι λογική και εφικτή».
Στη Γαλλία, δημοσκόπηση της Libération έδειξε ότι περισσότεροι από 6 στους 10 Γάλλους υποστηρίζουν την αποφυγή των αμερικανικών προϊόντων και σχεδόν 1 στους 3 τα αποφεύγει ήδη. Η ομάδα του Facebook “Boycott the USA: Buy French and European” που έφτιαξε ένας νεαρός Γάλλος αγρότης, ο Εdouard Roussez, απέκτησε πάνω από 25 χιλιάδες μέλη μέσα σε έναν μήνα.
