Με σχεδόν έναν στους τρεις πολίτες της Δυτικής Ελλάδας (28,5%) να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο φτώχειας, ο φετινός χειμώνας προμηνύεται δύσκολος για χιλιάδες νοικοκυριά. Ο πληθωρισμός καλπάζει ξανά μετά από δεκαετίες σε επίπεδα ρεκόρ και το κύμα ακρίβειας δεν λέει να κοπάσει.
Το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.251 ευρώ ετησίως ανά μονοπρόσωπο νοικοκυριό και σε 11.028 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.
Είναι προφανές ότι με αυτό το επίπεδο εισοδήματος, μια οικογένεια πολύ δύσκολα τα φέρει γύρω, έχοντας να αντιμετωπίσει ένα νέο ανατιμήσεων σε κάποια από τα βασικά προϊόντα διατροφής και καθημερινής χρήσης, που εκδηλώθηκε ήδη από τις αρχές Αυγούστου.
Παράγοντες του λιανεμπορίου αναφέρουν ότι οι προμηθευτικές εταιρείες, συνεχίζουν την αποστολή νέων τιμοκαταλόγων στις επιχειρήσεις κάτι που σημαίνει ότι αναμένεται νέος γύρος ανατιμήσεων από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Η εξέλιξη των τιμών σε βασικά αγαθά διατροφής και καθημερινής χρήσης το τελευταίο πεντάμηνο, είναι ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά και που επηρεάζεται καθοριστικά από τον πόλεμο στην Ουκρανία και από το ενεργειακό κόστος.
Πέντε μήνες ανατιμήσεων
ΠΡΟΪΟΝ 1/3/2022 1/8/2022 ΔΙΑΦΟΡΑ
Βρεφική κρέμα (350 γρ) 3,5 3,68 5,14%
Αυγά 6 τμχ 2,68 2,71 1,12%
Αλεύρι (1 κιλό) 1,28 1,74 35,94%
Ελαιόλαδο (1 λίτρο) 7,66 6,61 -13,71%
Ηλιέλαιο (1 λίτρο) 3,62 4,91 35,64%
Γάλα φρέσκο (1 λίτρο) 1,38 1,67 21,10%
Μακαρόνια Νο6 0,84 0,94 11,90%
Μαργαρίνη (250 γρ) 1,41 1,59 12,77%
Ψωμί τοστ (700 γρ) 1,59 1,85 16,35%
Τυρί φέτα (400 γρ) 4,84 5,36 10,74%
Χαρτί υγείας (12 τμχ) 7,41 10,68 44,13%
Στην αγορά της Πάτρας, οι τάσεις μέχρι σήμερα είναι ανάμικτες σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Αχαΐας και γενικό διευθυντή της ομώνυμης αλυσίδας σούπερ μάρκετ Χάρη Ανδρικόπουλο. Υπάρχουν κατηγορίες προϊόντων που ήδη ανατιμήθηκαν, κάποιες που «διόρθωσαν» σε ένα χαμηλότερο επίπεδο τιμών και ένας ακόμα μεγάλος αριθμός που παρέμειναν σταθερά.
Οι νέες ανατιμήσεις που ξεκίνησαν να εκδηλώνονται από τις αρχές Αυγούστου, αφορούν σύμφωνα με τον κ. Ανδρικόπουλο την κατηγορία των κτηνοτροφικών και πτηνοτροφικών, δηλαδή νωπό κρέας, γαλακτοκομικά προϊόντα και τυριά, καθώς επίσης και αυγά.
Σε αυτή την κατηγορία προϊόντων η τάση ανατιμήσεων μπορεί να διατηρηθεί, καθώς το κόστος παραγωγής παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Στην κατηγορία προϊόντων που επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπως σιτηρά και ηλιέλαια, υπήρξε μια μικρή διόρθωση τιμών η οποία σύμφωνα με τον κ. Ανδρικόπουλο δεν ήταν εντυπωσιακή, αλλά μπορεί να γίνει πιο αισθητή το επόμενο διάστημα, λόγω της επανέναρξης των εξαγωγών από την Ουκρανία και τέλος στη μεγάλη πλειοψηφία των προϊόντων λιανεμπορίου αυτή τη στιγμή επικρατεί σταθερότητα.
Επίσης, αυτό που καταγράφεται ως καταναλωτική τάση, είναι ο περιορισμός της σπατάλης και η αγορά των αναγκαίων για τα περισσότερα νοικοκυριά, πρόσθεσε ο κ. Ανδρικόπουλος, ο οποίος τόνισε πως θα πρέπει να είμαστε σε στάση αναμονής για το φθινόπωρο, καθώς ο Αύγουστος είναι μήνας μείωσης της κατανάλωσης, λόγω της απουσίας πολλών νοικοκυριών σε διακοπές.
Πάντως, η έντονη κινητικότητα που επικρατεί στους τουριστικούς προορισμούς, είναι ενθαρρυντικό στοιχείο και ευχάριστη έκπληξη, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Αχαΐας, καθώς δείχνει ανθεκτικότητα στα οικονομικά των νοικοκυριών, παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις. «Μακάρι αυτή η κινητικότητα να διατηρηθεί και τους επόμενους μήνες» πρόσθεσε.
Μαρλαφέκας: Η παραγωγή στην Ελλάδα στην εποχή της ακριβής ενέργειας
Στα χτυπήματα που έχει δεχθεί την τελευταία δεκαετία ο μεταποιητικός τομέας, από τις απανωτές κρίσεις αναφέρεται σε άρθρο του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας.
Μετά την οικονομική κρίση της δεκαετίας 2009 – 2019 που προκάλεσε σοβαρή συρρίκνωση του κλάδου (-800 επιχειρήσεις στην Αχαΐα), ήρθε η υγειονομική κρίση και το lockdown και τώρα έχουμε την ενεργειακή κρίση, με τις εξής δυσμενείς επιπτώσεις: στην διαμόρφωση της τιμής του τελικού προϊόντος, αλλά και στην μείωση της ρευστότητας λόγω μεταφοράς κεφαλαίων από άλλες δράσεις στις δαπάνες της ενέργειας.
Στην πρώτη περίπτωση, θα παρουσιαστεί, σημαντική μείωση των πωλήσεων, καθώς η κατανάλωση θα περιορισθεί.
Στη δεύτερη περίπτωση, που είναι και η σοβαρότερη αφορά την δέσμευση πόρων για τις ενεργειακές ανάγκες που θα λείψουν από αναπτυξιακές στρατηγικές των εταιρειών.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μαρλαφέκας, τονίζει ότι, επειδή η ενεργειακή κρίση, όπως έως τώρα φαίνεται θα είναι μόνιμη, οι μεταποιητικές μονάδες, θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους, σε δύο κατευθύνσεις.
Αρχικά, με προσαρμογή στις τιμολογιακές πολιτικές αλλά και με παρεμβάσεις στην παραγωγική διαδικασία.
Με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, της έρευνας και με συνεργασίες με Πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς για μείωση του ενεργειακού κόστους, αλλά και εσωτερική παραγωγή από ΑΠΕ.
Παράλληλα, ο κ. Μαρλαφέκας τονίζει την ανάγκη η χώρα να γίνει πιο παραγωγική, να χαράξει δρόμους εθνικών παραγωγών και βέβαια οι καταναλωτές, να συνειδητοποιήσουν πως για να διασφαλίσουν εισοδήματα και δημόσιες παροχές, θα πρέπει να προτιμούν τοπικές υπηρεσίες και προϊόντα, κάτι που χρόνια το λέμε, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη επιτέλους να το κάνουμε.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ