Την περασμένη Πέμπτη το μεσημέρι, τη στιγμή που ο πρωτόδικα καταδικασθείς σε 12ετή κάθειρξη για βιασμούς δύο ανηλίκων αγοριών Δημήτρης Λιγνάδης εξερχόταν των δικαστικών φυλακών Κορυδαλλού, καθώς το δικαστήριο χορήγησε ανασταλτικό χαρακτήρα στην έφεση, το μήνυμα το οποίο εισέπραττε η κοινωνία ήταν ένα: Κανείς ποτέ μην μπει στον κόπο να καταγγείλει μεγαλόσχημο παράγοντα της χώρας γιατί είναι μάταιο.
Κατά την κρίση των δικαστών ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν είναι, μεταξύ άλλων, επικίνδυνος τέλεσης νέων αξιόποινων πράξεων, παρότι με το ίδιο σκεπτικό συνάδελφοί τους (εισαγγελείς και δικαστές) τον έστειλαν στη φυλακή όπου παρέμεινε επί 15, σχεδόν, μήνες. Το παράδοξο ένας υπόδικος να είναι ύποπτος τέλεσης νέων αδικημάτων (δηλαδή βιασμών) και ένας καταδικασθείς όχι είναι κάτι που δύσκολα ερμηνεύεται με την κοινή λογική. Με οριακή πλειοψηφία 4-3 (καθώς μειοψήφησαν μία δικαστής και δύο ένορκοι) το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας έκρινε ότι ο σκηνοθέτης και ηθοποιός μπορεί να ζήσει ανάμεσα στα υπόλοιπα μέλη της ελληνικής κοινωνίας χωρίς να διατρέχει κάποιος ιδιαίτερο κίνδυνο. Βασισμένοι σε Νόμο του 2010 που επικαιροποιήθηκε και επί ΣΥΡΙΖΑ και επί Νέας Δημοκρατίας, ο οποίος λέει ότι για να χορηγηθεί ανασταλτικός χαρακτήρας στην έφεση πρέπει να συντρέχουν μια σειρά από προϋποθέσεις μεταξύ των οποίων και ο μη κίνδυνος να διαπράξει νέα αδικήματα. Στην περίπτωση του Λιγνάδη ισχύουν όλα αυτά;
Η σημερινή δημοσιογραφική έρευνα της «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» φέρνει στο «φως» μοναδικά ντοκουμέντα τα οποία είτε δεν έφτασαν ποτέ στην αίθουσα του ΜΟΔ ή δεν ελήφθησαν υπόψη από την έδρα του δικαστηρίου παρότι περιλαμβάνονταν στη δικογραφία! Τα συγκεκριμένα στοιχεία καταδεικνύουν ότι το ενδεχόμενο ο Δημήτρης Λιγνάδης να επιτεθεί σεξουαλικά σε ανήλικα παιδιά (αγόρια ή κορίτσια) μόνο απίθανο δεν είναι. Τουναντίον! Πρόκειται για τη δικογραφία η οποία σχηματίσθηκε το 1984 όταν ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου πέρασε τη βάσανο της ανάκρισης κατηγορούμενος ότι επιτέθηκε σεξουαλικά σε έναν 14χρονο μαθητή τον οποίο «ψάρεψε» στο ποδόσφαιρο. Η υπόθεση έφτασε στο ακροατήριο, ωστόσο ο Λιγνάδης δεν δικάστηκε ποτέ καθώς η μητέρα του καταγγέλλοντος (για άγνωστους λόγους) δήλωσε ότι δεν επιθυμούσε την ποινική του δίωξη. Από τις μαρτυρίες, τις καταθέσεις αλλά και την απολογία του Λιγνάδη, πάντως, προκύπτει ότι το modus operandi είναι το ίδιο. Ο καταδικασθείς για δύο βιασμούς ήταν τότε μόλις 23 ετών. Η συγκεκριμένη δικογραφία ουδέποτε έφτασε στο ΜΟΔ. Η πλευρά της υπεράσπισης ισχυρίσθηκε ότι έχει πολτοποιηθεί και δεν υπάρχει πλέον. Το δεύτερο στοιχείο που δεν έλαβε υπόψη του το δικαστήριο είναι ακόμη πιο εκκωφαντικό. Πρόκειται για το κατασχεμένο υλικό που βρέθηκε στο κινητό τηλέφωνο και στους σκληρούς δίσκους του Λιγνάδη. Εκεί, μεταξύ άλλων, καταγράφονται μηνύματα-φωτιά που αντάλλασσε διαδικτυακά ο ηθοποιός με ανήλικα αγόρια, αλλά και φωτογραφίες από τρυφερές στιγμές που είχε με επίσης ανήλικους πρωταγωνιστές παραστάσεών του. Υπάρχουν και χυδαίες φωτογραφίες παιδιών που του έστελναν τα απόκρυφα σημεία του σώματός τους, που εκείνος κρατούσε ως λάφυρα. Τα συγκεκριμένα ντοκουμέντα δεν αναγνώσθηκαν ποτέ στο ακροατήριο καθώς το αίτημα των δικηγόρων υποστήριξης της κατηγορίας δεν έγινε δεκτό, όπως αποκάλυψε ο ποινικολόγος Γιάννης Βλάχος. Και να σκεφτεί κανείς ότι όσα στοιχεία τελικά έφτασαν στα χέρια των Αρχών, έφτασαν μετά πολύ κόπου, καθώς ως γνωστόν εάν δεν υπήρχαν οι αποκαλύψεις της «Μ» το υπόγειο της πολυκατοικίας και η ταράτσα του Λιγνάδη δεν θα είχαν ποτέ ερευνηθεί! Το ερώτημα λοιπόν που ανακύπτει είναι ποιος καλύπτει ποιον ή ποιος κρατάει ποιον; Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…
1984
Στις 3 Οκτωβρίου 1984 ένας 14χρονος μαθητής (ο Δ.Π.) πηγαίνει, τρέχοντας, σπίτι του και καταγγέλλει στη μητέρα του ότι του επιτέθηκε σεξουαλικά ένας μεγαλύτερος άνδρας, ηλικίας 20 ετών. Λίγη ώρα αργότερα, μάνα και γιος βρίσκονται στο Αστυνομικό Τμήμα στρεφόμενοι, μέσω έγκλησης, κατά ενός 20χρονου φοιτητή Φιλολογίας, σπουδαστή της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Ο φερόμενος ως θύτης συλλαμβάνεται. Πρόκειται για τον Δημήτρη Λιγνάδη! Τρία χρόνια μετά η υπόθεση φτάνει στο ακροατήριο.
Στο εδώλιο κάθεται ο 23χρονος, τότε, Λιγνάδης, ο οποίος κατηγορείται για το αδίκημα της αποπλάνησης παιδιού. Ενώπιον των τακτικών δικαστών προσέρχεται η μητέρα του ανηλίκου, η οποία δηλώνει ότι ανακαλεί την έγκληση! Το δικαστήριο, τηρώντας τον νόμο, παύει οριστικά τη δίωξη. Ο νεαρός Λιγνάδης αφήνεται ελεύθερος, με λευκό ποινικό μητρώο. Τα επόμενα χρόνια η επαγγελματική του ανέλιξη και σταδιοδρομία είναι εντυπωσιακή.
Ο… ξεχασμένος φάκελος του 1984 επανήλθε στην επικαιρότητα μέσω της έρευνας των αστυνομικών συντακτών και όχι των θεσμικών οργάνων της πολιτείας, τα οποία είχαν φροντίσει να επιβραβεύσουν τον κ. Λιγνάδη τοποθετώντας τον (με διακομματική συναίνεση) ως επικεφαλής του Εθνικού Θεάτρου. Ίσως αυτό οφείλεται και στην αδράνεια της Δικαιοσύνης. Γιατί μπορεί η υπόθεση, 37 χρόνια πριν, να έκλεισε στο ακροατήριο, αλλά δικαστές και εισαγγελείς όφειλαν να διαβάσουν (καθώς επρόκειτο για σεξουαλικού τύπου αδίκημα) πίσω από τις γραμμές. Για ποιο λόγο μια μάνα η οποία με διαδοχικές καταθέσεις, στο πλαίσιο της προανάκρισης και της ανάκρισης, κατακεραύνωνε τον νεαρό, τότε, Λιγνάδη, ανακάλεσε την έγκληση όταν έφτασε η ώρα της δίκης; Τι κρυβόταν από πίσω; Πιέστηκε; Συμβιβάστηκε; Ή απλώς μετάνιωσε για τη «σκευωρία» την οποία ενδεχομένως έστησαν εκείνη και ο γιος της θέλοντας να πλήξουν (για δικούς τους λόγους) τον -άγνωστο τότε- σπουδαστή;
Η συγκεκριμένη υπόθεση, η οποία μάλιστα μνημονεύθηκε και από το βούλευμα (υπ’ αριθ. 652/2021) του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών, στο οποίο γίνεται λόγος ότι ο Λιγνάδης «επί σειρά ετών, τουλάχιστον από το 1984, οπότε χρονολογείται σήμανσή του για αδίκημα σχετιζόμενο με τη γενετήσια ελευθερία σε βάρος ανηλίκου και έως το έτος 2015», δεν έχει ποινική, αλλά ιστορική σημασία. Και αποδεικνύεται ιδιαίτερα διδακτική σε ό,τι αφορά τους τρόπους που φέρεται να χρησιμοποιούσε ο ηθοποιός προκειμένου να «αλιεύσει» τα φερόμενα ως θύματά του και να ικανοποιήσει τις γενετήσιες επιθυμίες του, αλλά και τον τρόπο που αντιμετώπιζε, τότε και τώρα, τις σοβαρές κατηγορίες. Με πλήρη άρνηση και τον ισχυρισμό περί ασύστολων ψευδών από μέρους του μηνυτή, φτάνοντας στο σημείο (για το περιστατικό του 1984) να ισχυρισθεί ότι το φερόμενο ως θύμα μπέρδεψε τα φανταστικά περιστατικά με τα πραγματικά.
Η γνωριμία
Όπως προκύπτει από τη δικογραφία η οποία βρίσκεται στη διάθεση της «Μ», στην κατάθεσή του ο 14χρονος τότε νεαρός γνωρίστηκε με τον Λιγνάδη στην πλατεία Αμερικής, εκεί όπου παρακολουθούσε τους φίλους του που έπαιζαν μπάλα. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι τότε τον πλησίασε ένα άγνωστο παιδί ηλικίας περίπου 20 ετών που το είχε ξαναδεί και άλλες φορές. Ο φερόμενος ως θύτης του ανέφερε ότι ασχολείται με το ποδόσφαιρο και ότι εάν θέλει μπορεί να μεσολαβήσει για να τον γράψει σε ομάδα ποδοσφαίρου. Κατόπιν φέρεται να του πρότεινε να πάει σπίτι του να τον γράψει. Το φερόμενο ως θύμα επισημαίνει ότι μαζί με τον 20χρονο Λιγνάδη πήγαν σε ένα σπίτι στην οδό Λευκωσίας. Εκεί, λοιπόν, στο διαμέρισμα ισχυρίζεται ότι του έγραψε τα στοιχεία σε ένα απλό χαρτί και του είπε ότι σπουδάζει γιατρός, ότι στη συνέχεια του ζήτησε να σηκώσει την μπλούζα και να του μετρήσει το στήθος αλλά και να βγάλει το παντελόνι. «Είχα βγάλει και το σλιπάκι κατόπιν υποδείξεως. Μέχρι τότε πίστευα ότι ήταν απαραίτητα όλα αυτά για να γραφτώ σε μια ομάδα. Στη συνέχεια μου είπε να ξαπλώσω ανάσκελα στο κρεβάτι όπως ήμουν γυμνός. Το παντελόνι και το σορτς το είχα κατεβάσει έως το τέλος των ποδιών μου, ενώ φορούσα τα παπούτσια μου. Όταν ξάπλωσα, έσβησε το φως και μου είπε να κλείσω τα μάτια. Ύστερα άρχισε να μου γλείφει το πέος μου με τα χείλη του. Για 10 λεπτά περίπου έκανε, όπως λένε, πιπίλα. Μετά μου είπε να καθίσω μπρούμυτα και να κάτσω στα γόνατα. Του είπα ότι πέρασε η ώρα και έπρεπε να φύγω». Μάλιστα ο 14χρονος φέρεται να ισχυρίσθηκε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν είχε αντίρρηση στο να φύγει. Σε άλλες καταθέσεις του όμως, μετέπειτα, επεσήμανε ότι δεν αντέδρασε κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επίθεσης επειδή φοβήθηκε μη τον χτυπήσει ή τον σκοτώσει.
Την ίδια ημέρα η μητέρα του 14χρονου, Α.Π., περιέγραψε στις Αρχές ότι ο γιος της είχε έρθει ταραγμένος στο σπίτι, μετά το περιστατικό με τον Λιγνάδη. Όταν τη ρώτησε φοβισμένος αν είναι κακό «αν ένας άνδρας πάρει το πουλί του άλλου στο στόμα», η μητέρα του ζήτησε να πει καθαρά τι συνέβη. Προφανώς η εξήγηση του νεαρού ότι συζητούσε το θέμα με τα παιδιά στην πλατεία δεν την είχε πείσει. Ο Δ.Π. εξιστόρησε το πώς ένας 20χρονος φοιτητής τον πλησίασε στην πλατεία Αμερικής και με τον ισχυρισμό ότι μπορεί να τον γράψει σε ποδοσφαιρική ομάδα προέβη σε ασελγείς πράξεις εις βάρος του. Αμέσως εκείνη ειδοποίησε την Αστυνομία και πήγαν στο επίμαχο διαμέρισμα στο αδιέξοδο της οδού Λευκωσίας. Από την έρευνα της «Μ» προκύπτει ότι στο σημείο βρήκαν τον Τάσο Λιγνάδη, πατέρα του ηθοποιού, καθώς το δωμάτιο με το γραφείο και το κρεβάτι που αποδείχθηκε ότι ανήκε σε εκείνον!
«Κατά φαντασίαν» ασέλγεια
Βάσει των στοιχείων που κατορθώσαμε να συγκεντρώσουμε, ο Δημήτρης Λιγνάδης συνελήφθη λίγη ώρα αργότερα. Στην πρώτη του κατάθεση ενώπιον των αστυνομικών αρνήθηκε την κατηγορία. Υποστήριξε ότι η εξιστόρηση του 14χρονου ήταν απολύτως ψευδής και φανταστική, ενώ επιχείρησε να δικαιολογήσει το γεγονός ότι τον πήγε στο σπίτι του πατέρα του επειδή ήθελε να κάνει την… ανάγκη του! Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, πήγε στην πλατεία Αμερικής και κάθισε 15 λεπτά περίπου σε ένα πεζούλι που περικλείει την πλατεία, όπως συνήθιζε να κάνει διότι μένει εκεί κοντά. «Στην πλατεία έπαιζαν μπάλα παιδιά μικρής ηλικίας. Παρακολούθησα το παιχνίδι με τα δύο παιδιά που κάθονταν πιο πέρα και σχολιάζαμε. Επειδή έπαιζα μπάλα από μικρός και είχαμε τότε συγκροτήσει ομάδα σκέφτηκα από καιρό να συγκροτήσω μια ομάδα από μικρά παιδιά, όπως τότε να τους προπονώ». Έτσι ανέφερε ότι πρότεινε σε ένα παιδί (σ.σ. το φερόμενο ως θύμα) να έρθει να παίξει μπάλα στην ομάδα που σκέφτηκα να συγκροτήσω. «Μου απάντησε ‘‘ναι’’ και μου είπε ότι δεν ξέρει καλή μπάλα. Συμφώνησε. Έπειτα του είπα αν θέλει μπορώ να τον γράψω και τώρα. Με ρώτησε πού μένω και μου είπε πάμε να με γράψεις. Τον ρώτησα αν έχει περιορισμό για να παίξει μπάλα και μου είπε καθόλου. Πήγαμε στη Λευκωσίας 4 στο γραφείο του πατέρα μου την 13:10 ώρα. Του είπα ότι θα πάω στην τουαλέτα για σωματική ανάγκη και μου είπε εντάξει και ότι στις 13:15 ώρα θα πρέπει να είναι σπίτι του. Μετά από 3-4 λεπτά βγήκα από την τουαλέτα και έγραψα τα στοιχεία του. Τον ρώτησα για τα κιλά του, του μέτρησα τη στηθική περίμετρο και του πήρα σφυγμούς με το χρονόμετρό μου, όπως ήξερα πως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις γιατί είμαι αθλητής. Κατόπιν του είπα ότι σε 2-3 μέρες θα του δώσω μια καρτέλα, την οποία θα την είχε και που θα έφτιαχνα ο ίδιος. Του είπα ότι σπουδάζω στη δραματική σχολή και στο πανεπιστήμιο και όχι γιατρός. Ούτε τα κάτω ρούχα του είπα να κατεβάσει, ούτε έσβησα το φως, ούτε του είπα να κλείσει τα μάτια του, ούτε και προέβην σε αυτές τις ασελγείς πράξεις που αναφέρει», κατέληξε.
Παράλληλα, για να ενισχύσει την αθωότητά του είπε ότι είναι «απολύτως φυσιολογικό άτομο» και ότι συναναστρέφεται με πολλές κοπέλες. Όταν ρωτήθηκε από τους αστυνομικούς γιατί πήγε τον ανήλικο στο γραφείο του πατέρα του και δεν τον έγραψε στην ομάδα επιτόπου, στην πλατεία Αμερικής, ο Λιγνάδης απάντησε ότι πιεζόταν από σωματική ανάγκη και έπρεπε να πάει εκεί, ενώ πρόσθεσε ότι στο σημείο βρίσκονταν και η μεζούρα, το χρονόμετρο και τα χαρτιά για την εγγραφή. Για το γεγονός ότι δεν πρότεινε σε κάποιο από τα άλλα παιδιά που βρίσκονταν στην πλατεία εξήγησε ότι ο Δ.Π. ήταν πιο κοντά, οπότε ήταν πιο εύκολο να τον προσεγγίσει, ενώ τα παιδιά που έπαιζαν μπάλα ήταν ηλικίας 10 με 11 χρόνων…
Τάσος Λιγνάδης
Από τη δημοσιογραφική έρευνα της «Μ» αλλά και βάσει στοιχείων που συνεισέφεραν πρωταγωνιστές εκείνης της περιόδου προκύπτει ότι στη δικαστική περιπέτεια του Δημήτρη Λιγνάδη ενεπλάκη και ο αείμνηστος πατέρας του Τάσος, ο οποίος υπεραμύνθηκε της αθωότητας του γιου του. Σε κατάθεσή του φέρεται να διαβεβαίωσε ότι η συμπεριφορά του 20χρονου τότε φοιτητή ήταν και είναι υποδειγματική, καθώς κατάφερνε να σπουδάζει με υποτροφία στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, την οποία διηύθυνε ο ίδιος, ενώ το ίδιο διάστημα σπούδαζε και Φιλολογία στο πανεπιστήμιο. Επίσης επεσήμανε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης διατηρούσε σχέσεις μόνο με κορίτσια. Αναφέρθηκε δε συγκεκριμένα στον «σοβαρό δεσμό» του γιου του με συμμαθήτριά του.
ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ-ΣΟΚ ΚΑΙ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΕ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ
Δυσεξήγητο επίσης είναι ότι οι δικαστές του ΜΟΔ ουσιαστικά δεν έλαβαν καθόλου υπόψη τους τις εικόνες, τα βίντεο-σοκ αλλά και τα αποκαλυπτικά ερωτικά μηνύματα που αντάλλασσε ο Λιγνάδης με ανήλικους ερωτικούς παρτενέρ του και περιέχονταν στη δικογραφία. Πρόκειται για στοιχεία που επίσης είχε αποκαλύψει η «Μ» και απέκτησαν οι Αρχές μετά από έφοδο στα διαμερίσματά του στις οδούς Λευκωσίας και Σφακίων. Από την οικία με τον αριθμό 4 επί της οδού Λευκωσίας, στην οποία κατοικεί ο Γιάννης Λιγνάδης, οι αστυνομικοί κατάφεραν να αποσπάσουν έναν ασημί φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα μαύρο κινητό Samsung, μία κάρτα σύνδεσης και έναν σκληρό δίσκο. Από το διαμέρισμα επί της οδού Σφακίων 4 όπου κατοικεί ο Δημήτρης Λιγνάδης κατάσχεσαν ένα μαύρο USB, δύο CD και ένα στέλεχος κάρτας SIM.
Ευρήματα
Στο μαύρο τηλέφωνο Samsung που κατασχέθηκε από το σπίτι του αδελφού του κατηγορουμένου βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, αποθηκευμένες φωτογραφίες και βίντεο γυμνών νεαρών που αγγίζουν τα όρια της ανηλικότητας!
Από την εργαστηριακή εξέταση πάντως προκύπτει ότι οι φωτογραφίες αυτές είχαν ληφθεί από την κάμερα του κινητού τηλεφώνου, δηλαδή από τον ίδιο τον Δημήτρη Λιγνάδη. Σε μία φωτογραφία που φαίνεται να «τραβήχτηκε» στις 5 Νοεμβρίου 2019 από το κινητό του κατηγορουμένου απεικονίζεται ένας νεαρός να κοιμάται γυμνός! Παράλληλα βρέθηκαν και κατασχέθηκαν αρκετές ακόμη φωτογραφίες ανδρών που επιδεικνύουν απόκρυφα σημεία του σώματός τους, ενός νεαρού αγοριού (εκτιμάται ότι είναι ανήλικο), καθώς και μίας γυμνής κοπέλας σε παραλία.
USB
Τα περισσότερα από αυτά τα ευρήματα εντοπίστηκαν στον αφαιρούμενο σκληρό δίσκο USB Kingston, ο οποίος βρέθηκε και κατασχέθηκε σε μια στυλοθήκη στο σπίτι του σκηνοθέτη. Στον σκληρό δίσκο βρέθηκε μάλιστα υλικό σκληρής πορνογραφίας και συγκεκριμένα δύο βίντεο (μοιάζουν να είναι ερασιτεχνικά), στο ένα εκ των οποίων καταγράφεται η ερωτική συνεύρεση ανδρών (δεν φαίνονται τα πρόσωπά τους) με βοηθήματα σιδερένια αντικείμενα τα οποία διεισδύουν στο σώμα τους. Το συγκεκριμένο ψηφιακό αρχείο περιείχε πολλές συνομιλίες του ηθοποιού κυρίως με άνδρες αλλοδαπούς, από τις 3 Ιανουάριου του 2011 έως και τις 9 Μαρτίου του 2012. Από το «σάρωμα» του κινητού και του υλικού (USB, εξωτερικών σκληρών και CD που κατασχέθηκαν) βρέθηκαν πάνω από 3.600 συνομιλίες στην ξεπερασμένη εφαρμογή ΜSN που χρησιμοποιούσε ο Λιγνάδης το 2011. Στην έκθεση κατάσχεσης καταγράφονται συνολικά 110 σελίδες συνομιλιών του ηθοποιού με άνδρες και γυναίκες. Στις περισσότερες από αυτές ο ηθοποιός εμφανίζεται να συνομιλεί διαδικτυακά με άνδρες, η ηλικία των οποίων δεν μπορεί να προσδιοριστεί.
Υπάρχουν εκατοντάδες μηνύματα καθαρά σεξουαλικού περιεχομένου και άλλα στα οποία ο προσωρινά κρατούμενος σκηνοθέτης κλείνει ραντεβού για σεξ.
16χρονος
Μέσα στη δικογραφία υπάρχουν φωτογραφίες του Δημήτρη Λιγνάδη με ένα νεαρό αγόρι. Υπάρχει σέλφι στην οποία ο σκηνοθέτης απεικονίζεται να αγκαλιάζει τρυφερά τον νεαρό στο κρεβάτι. Σε άλλες ποζάρουν μαζί στην παραλία, ενώ οι Αρχές έχουν στη διάθεσή τους και εικονομηνύματα που είχε στείλει ο νεαρός στον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού μέσω Instagram στις οποίες αφήνει ερωτικά υπονοούμενα.
Σε ένα από αυτά εμφανίζεται ημίγυμνος με πετσέτα και γράφει: «Άφτερ μπαθ. Αύριο σ’ έρχομαι».
Σε άλλο απεικονίζεται να κρατάει τα γεννητικά του όργανα και αναφέρει: «Για τον Λατίνο ζητωκραυγές!».
Σε νέο μήνυμα και σε παρόμοια πόζα με την πετσέτα λέει: «Πολύ κλέος σήμερα».
Υπάρχει και μήνυμα στο οποίο βρίσκεται ημίγυμνος στο κρεβάτι και στέλνει ευχές για τα γενέθλια του Λιγνάδη: «Τα επόμενά σου μαζί έτσι;».
Στο συγκεκριμένο πρόσωπο είχε αναφερθεί, μέσω της κατάθεσής του, και ο Παύλος Φ., ο οποίος καταγγέλλει ότι έμεινε στο σπίτι του Λιγνάδη ένα επτάμηνο το 2015 και βιάστηκε δύο φορές.
Συνομιλίες
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν οι συνομιλίες που βρέθηκαν στο USB στικ τις οποίες κρατούσε ο ηθοποιός ως τρόπαιο! Από ορισμένες τις οποίες αποκαλύπτει η «Μ» προκύπτει πως οι συνομιλητές του Λιγνάδη πιθανώς να ήταν ανήλικοι.
Εντύπωση προκαλούν τα 1.830 (!) μηνύματα που αντάλλαξε ο Λιγνάδης, ο οποίος χρησιμοποιούσε το ψευδώνυμο «dimitris lamda1» για τις συνομιλίες του, με τον νεαρό χρήστη που αποκαλούνταν «Spiros». Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο chat, ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού και ο «Σπύρος» είχαν όχι μόνο σεξουαλικές συνομιλίες, αλλά και ολοκληρωμένες παρά φύσιν ερωτικές επαφές. Ορισμένοι διάλογοι αποκαλύπτουν ότι ο ερωτικός παρτενέρ του Λιγνάδη είναι μικρός σε ηλικία. Π.χ. στην ερώτηση του σκηνοθέτη: «Εσύ μωράκι μου; (σ.σ. πώς πέρασες;)» ο «Spiros» απαντά:
«Εγώ πήγα λιγάκι λαϊκή με μαμά
Πήραμε πράγματα
Μετά σούπερ μάρκετ με τον μπαμπά
Πήραμε πολλά κι από κει…».
Ο ίδιος χρήστης σε άλλο μήνυμά του λέει στον σκηνοθέτη: «Θέλω πολύ να ξεσκ… την ώρα της πρόβας. Να πω ένα cut…».
Υπάρχει διάλογος με τον «Σπύρο» στον οποίο ο Λιγνάδης αναφέρει: «Τσακ – μπαμ θα σε πάρω. Έχω χώρο καβάντζα».
Ο προσωρινά κρατούμενος θεατράνθρωπος είχε στείλει στον ίδιο: «Ψήνεσαι τρίο;».
-«Spiros»: Όχι.
-Λιγνάδης: Τρως σκάλωμα; Ξεκόλλα το μυαλό σου!
Όπως έχουν καταθέσει μάρτυρες, ο Λιγνάδης επιδείκνυε πολλές φορές μια ιδιαίτερα αυταρχική συμπεριφορά, ενώ ήταν και ιδιαίτερα χειριστικός. Χαρακτηριστικά είναι αυτά που γράφει στον «Σπύρο»:
«Θέλω να είσαι το αποκλειστικό μου π… και το γκομενάκι μου. Να με εξυπηρετείς!».
Σε μια από τις αρχικές συνομιλίες που είχε στο MSN με τον Λιγνάδη ο Ηλίας Κ. γράφει στα greeklish:
«Σχολείο πάω, photography θα σπουδάσω, όσο γι’ αυτό με τον έρωτα και τον δρόμο με γείωσε αρχικά, αλλά είμαι τόσο ονειροπόλος που δεν σταματάω πουθενά…».
Ένα εξ αυτών με κάποιον ∆.Κ. έχει ως εξής:
– Λιγνάδης: Από σεξ πώς πας;
– Δ.Κ.: ∆εν θέλω κάτι σαρκικό, εάν δεν αγαπάω τον άλλον…
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή whatsapp, την οποία φέρεται να χρησιμοποιούσε κατά κόρον ο ηθοποιός, είναι εντυπωσιακό ότι υπάρχουν συνομιλίες από το 2019 κυρίως με αλλοδαπούς άνδρες με τους οποίους εμφανίζεται να κλείνει ραντεβού με σκοπό την ερωτική συνεύρεση.
Οι αστυνομικοί στην επίσημη έκθεση που παρέδωσαν στην ανακρίτρια δίνουν ιδιαίτερη βάση στις συνομιλίες με τον χρήστη «G.WRX», με τον οποίο ο Λιγνάδης είχε ανταλλάξει συνολικά 546 μηνύματα. Η «Μ» αποδίδει αποσπάσματα του διαλόγου στα ελληνικά αντί για τα γνωστά greeklish του Διαδικτύου που χρησιμοποιούσαν οι συνομιλητές.
.G WRX: Φασώθηκα, όχι τίποτα σπουδαίο.
dimitris lamda: Από πότε φασώνεσαι;
.G WRX: Από 15, εσύ;
dimitris lamda: Κάπου εκεί, αλλά εγώ με… απ’ όλα.
.G WRX: Βασικά με κορίτσι στα 14, αλλά με αγόρι στα 15. Δηλαδή είμαι ξεπαρθενιασμένος από κορίτσι πρώτα.
.G WRX: A κατάλαβα, έχεις δύο. Κι εγώ. Μαλ…α, μπλέξιμο. Εγώ δύο άντρες, εσύ έναν και μία;
dimitris lamda: Παίζω με πολλά. Πού και πού… αράζω. Και μετά… πάλι. Αν και έχω βαρεθεί.
Στη συνέχεια μάλιστα της συνομιλίας ο Λιγνάδης και ο συνομιλητής του κοροϊδεύουν τους δύο ανθρώπους με τους οποίους είχε δεσμό ο δεύτερος επειδή δεν πήγαιναν και με άλλους! «Εσύ είσαι δικός μου», γράφει ο ηθοποιός στον χρήστη .G WRX, ενώ συνέχισε το χιούμορ γράφοντας: «Πες να σου σφουγγαρίσουν κιόλας, όταν πας να το βρεις λαμπίκο».
Μεγάλη καθυστέρηση
Οι έρευνες στο σπίτι των αδελφών Λιγνάδη αλλά και στην πολυκατοικία του ηθοποιού πραγματοποιήθηκαν ετεροχρονισμένα και κατόπιν δημοσιογραφικών ερευνών που απέδειξαν ότι οι Αρχές δεν είχαν «ψάξει» ούτε την πολυκατοικία, αλλά ούτε τους κοινόχρηστους χώρους στην πολυκατοικία που έμενε ο θεατράνθρωπος.
Το κινητό αλλά και το λάπτοπ το οποίο κατασχέθηκε στο σπίτι του αδελφού του ηθοποιού, Γιάννη, στην οδό Λευκωσίας, δεν έδειξαν πολλά. Αφενός το τηλέφωνο κατασχέθηκε 10 ημέρες μετά τη σύλληψη του Δημήτρη Λιγνάδη και ενώ οι Αρχές είχαν παράσχει την ευκαιρία στον Γιάννη να το διατηρεί στο σπίτι του (!) και αφετέρου ο υπολογιστής που κατασχέθηκε ήταν σχετικά καινούργιος, ενώ το λογισμικό είχε εγκατασταθεί τον Φεβρουάριο του 2021. Εντύπωση, δε, προκαλεί το γεγονός ότι από την επίσημη πραγματογνωμοσύνη προκύπτει πως οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών δεν κατάφεραν να ανακτήσουν υλικό το οποίο ενδεχομένως είχε σβηστεί από τις δύο συσκευές.
Είχαν περάσει λίγες μέρες από τη δημόσια καταγγελία-εξομολόγηση της Σοφίας Μπεκατώρου και τα δημοσιεύματα για έναν γνωστό ηθοποιό-σκηνοθέτη εις βάρος του οποίου υπήρχαν καταγγελίες για πράξεις βιασμού και ασέλγειας έδιναν και έπαιρναν.
Υπολογιστής
Όπως έχει αποκαλύψει η «Μ», η Τρίτη 2 Φεβρουαρίου ήταν ημέρα «καθαριότητας» για τον υπολογιστή του προφυλακισμένου, πλέον, ηθοποιού και πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου ∆ημήτρη Λιγνάδη. Τις πρωινές ώρες εκείνης της ημέρας ένα «αόρατο χέρι», ίσως ο ίδιος ο κατηγορούμενος, κάποιος ειδικός τεχνικός ή οποιοσδήποτε άλλος, αποφάσισε να κάνει ολικό λίφτινγκ στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή να αγοράσει καινούργιο! Από τα στοιχεία τα οποία αποτελούν, πλέον, μέρος της δικογραφίας προκύπτουν αρκετά συμπεράσματα, αλλά μάλλον περισσότερα ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο που διεξήχθησαν οι έρευνες και τον χρόνο που δόθηκε στον ηθοποιό προκειμένου να «ξεφορτωθεί» υλικό το οποίο προφανώς θεωρούσε «επικίνδυνο».
Από τα τέλη Ιανουαρίου 2021, λίγες ημέρες μετά τη δημόσια καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου, στα δημοσιογραφικά, πολιτικά, επιχειρηματικά και καλλιτεχνικά γραφεία υπήρχε η φήμη ότι το «τσουνάμι» του ελληνικού #MeToo θα συμπαρέσυρε και τον μέχρι τότε καλλιτεχνικό επικεφαλής του Εθνικού Θεάτρου. Παρότι το όνομα του ∆ημήτρη Λιγνάδη δεν είχε γραφτεί, εντούτοις ο ηθοποιός «φωτογραφιζόταν» από τα δημοσιεύματα της εποχής. Το πλέον εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στις 2 Φεβρουαρίου, οπότε δηλαδή ο Λιγνάδης αποφάσισε σύμφωνα με το επίσημο πόρισμα των Αρχών να «καθαρίσει» τον υπολογιστή του, το όνομά του είχε μπει για τα καλά στη δίνη του «κυκλώνα».
Την ίδια κιόλας ημέρα η δημοσιογράφος Έλενα Ακρίτα με ανάρτησή της στο facebook γνωστοποιούσε ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, είχε ζητήσει την παραίτηση του Λιγνάδη από το Εθνικό Θέατρο. Παρότι η συγκεκριμένη «είδηση» διαψεύστηκε μέσω «χλιαρής» ανακοίνωσης του υπουργείου Πολιτισμού, εντούτοις επιβεβαιώθηκε τέσσερις ημέρες αργότερα, στις 6 Φεβρουαρίου, λίγες ώρες μετά τη συνέντευξη-κόλαφο την οποία είχε παραχωρήσει ο Νίκος Σ. στην ιστοσελίδα 2020mag.gr, όταν και ανακοινώθηκε ότι η παραίτηση του ∆ημήτρη Λιγνάδη είχε γίνει αποδεκτή από την ηγεσία του υπουργείου.
Από την έρευνα της «Μ» προκύπτουν πολλά ερωτήματα τα οποία είναι κρίσιμο, κάποια στιγμή, να απαντηθούν, προκειμένου να μην υπάρχουν σκιές και υπόνοιες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Λιγνάδης συνελήφθη στις 20 Φεβρουαρίου 2020 κατόπιν εντάλματος που εκδόθηκε με τις κατηγορίες του βιασμού κατ’ εξακολούθηση. Η σύλληψή του πάντως δεν συνοδεύτηκε από έρευνα στο σπίτι του, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και μετά την κράτησή του στη ΓΑ∆Α το κινητό τηλέφωνο (μάρκας Samsung) παρέμενε στον αδελφό του Γιάννη, ο οποίος, πάντως, σε κατάθεσή του ισχυρίστηκε ότι δεν γνώριζε τους κωδικούς για να το ανοίξει! Χρειάστηκε να φτάσουμε στις 3 Μαρτίου 2021 έως ότου πραγματοποιηθεί η πρώτη αυτοψία στο διαμέρισμα του ηθοποιού μετά από παραγγελία της ανακρίτριας.
Ωστόσο και η συγκεκριμένη αυτοψία αποδείχθηκε «προβληματική» και ενδεχομένως «τυπική», καθώς οι αποκαλύψεις της «Μ» οδήγησαν τις Αρχές ακόμη δύο φορές (στις 6 και στις 8 Μαρτίου) στο διαμέρισμα, στο υπόγειο, αλλά και στην ταράτσα της πολυκατοικίας του ηθοποιού, όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 51 πειστήρια, μεταξύ των οποίων ερωτικά βοηθήματα, περούκες, γράμματα ανηλίκων, η κατάθεση στον ανακριτή Μυτιλήνης το 1997 και φωτοτυπία με αφιέρωση ενός ανήλικου τότε αλλοδαπού, ο οποίος σήμερα αποτελεί μάρτυρα της υπόθεσης!
Παρότι σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους υπάρχει ο ισχυρισμός ότι οι πράξεις για τις οποίες κατηγορείται ο Λιγνάδης αφορούν παλαιότερα έτη και θα ήταν δύσκολο από το κατασχεμένο υλικό να βρεθούν πειστήρια των φερόμενων εγκλημάτων, εντούτοις νομικοί κύκλοι αντέτειναν ότι ακόμη και σε μικρότερης ποινικής και ηθικής απαξίας αδικήματα οι έρευνες και οι κατασχέσεις γίνονται τάχιστα και όχι κατόπιν… εορτής. «Ούτως ή άλλως κανείς δεν γνωρίζει πού μπορεί να σε οδηγήσουν τα ευρήματα και πού θα καταλήξει η οποιαδήποτε δικογραφία», ανέφεραν χαρακτηριστικά..
Χαρακτηριστική είναι η κατάθεση του Παύλου Φ., ο οποίος είπε ότι ο Λιγνάδης του είπε να ανοίξει κάποιο προφίλ στο ∆ιαδίκτυο σε κάποια εφαρμογή τύπου «Tinder»:
«Μου έδωσε αυτές τις οδηγίες ώστε ν’ αντιληφθώ πώς θα πλησιάσω αυτά τα άτομα ερωτικά, ώστε να μην προδοθώ ποιος είμαι και τι κάνω. Μου είχε πει όταν στέλνω φωτογραφία να μη φαίνεται ποτέ το πρόσωπό μου, να μη φαίνεται σε ποιο σημείο του σπιτιού βρίσκομαι και να αλλάζω τον τρόπο που γράφω. Εκεί μου έδειξε συνομιλίες με άλλα άτομα στο facebook, όπου άλλαζε τον τρόπο γραφής του από ελληνικά σε greeklish και χρησιμοποιούσε παρόμοιες μεθόδους για να τα προσελκύσει», κατέθεσε χαρακτηριστικά.