Στην έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου που άνοιξε την περασμένη εβδομάδα οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έκλεψαν τα φώτα της δημοσιότητας που συνήθως προορίζονταν για τις ευρωπαϊκές μάρκες.
Η προσοχή που έχει στραφεί στα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας φαίνεται να έχει προκαλέσει πανικό μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανακοίνωσε την Τετάρτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής.
Η απόφαση για την έναρξη της έρευνας πιθανότατα θα δημιουργήσει προβλήματα πολύ πιο περίπλοκα για τις μεγάλες ευρωπαϊκές μάρκες EV από ό,τι για τους κινέζους αντιπάλους τους.
Βεβαίως, η έρευνα, που επισείει την απειλή τιμωρητικών δασμών, θα ωθήσει τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων να επανεξετάσουν τις παγκόσμιες στρατηγικές. Αλλά το θέμα δεν θα τους ενοχλήσει για πολύ.
Ωστόσο ούτε και γι’ αυτές θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις δεδομένου ότι αμφότερες έχουν αρχίσει να επιλέγουν τοποθεσίες στην Ευρώπη για την κατασκευή εργοστασίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό που θα χρειαστεί να κάνουν για να αποφύγουν τους υψηλούς δασμούς είναι να απλά να επιταχύνουν τα τοπικά σχέδια παραγωγής.
Αντίθετα, η έρευνα κατά των επιδοτήσεων παρουσιάζει μεγαλύτερο κίνδυνο ανατροπής των παγκόσμιων δραστηριοτήτων της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo και τριών γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών – Mercedes-Benz, Volkswagen Group και BMW.
Καθεμία από αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες έχει μια μάρκα που είτε έχει αρχίσει να παράγει είτε πρόκειται να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα που προορίζονται για τις παγκόσμιες αγορές, και φυσικά και για την Ευρώπη.
Η Volvo χρησιμοποιεί την Κίνα ως παγκόσμιο κόμβο παραγωγής για τη την Polestar. Συναρμολογεί εκεί το ηλεκτρικό σεντάν Polestar 2 και σύντομα θα προσθέσει την παραγωγή των SUV Polestar 3 και Polestar 4.
Η Mercedes-Benz ίδρυσε κοινοπραξία με την Zhejiang Geely Holding Group το 2020 για την κατασκευή μοντέλων EV για τη smart. Η συνεργασία έχει μέχρι στιγμής αποφέρει δύο μοντέλα, το σεντάν #1 sedan και το crossover #3, που πωλούνται στην Κίνα και την Ευρώπη αντίστοιχα.
Το επόμενο έτος, το VW Group θα ξεκινήσει τις εξαγωγές EV στην Ευρώπη αυτοκινήτων που προέρχονται από την κοινοπραξία με την Jianghuai Automobile Co., με τα σήματα της CUPRA.
Η BMW βρίσκεται επίσης σε καλό δρόμο για να ξεκινήσει μέσα στο 2024 την εξαγωγή στην Ευρώπη των ηλεκτρικών MINI Cooper και Aceman τα οποία έχουν προκύψει από τη συνεργασία της με την Great Wall Motor.
Οι εμπορικοί περιορισμοί είναι δίκοπο μαχαίρι. Η έρευνα κατά των επιδοτήσεων που αναμένεται να ολοκληρώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός 13 μηνών δεν αποτελεί εξαίρεση.
Ενώ δηλαδή θα προσπαθήσει να αποτρέψει την εισαγωγή χαμηλού κόστους κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων τη ίδια στιγμή κινδυνεύει όχι μόνο να προκαλέσει τα αντίποινα της μεγαλύτερης αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο αλλά και να εμποδίσει ευρωπαϊκές εταιρείες να εισάγουν στο «σπίτι» τους προϊόντα που έχουν κατασκευάσει από κοινού με Κινέζους εταίρους.