Μείζον ζήτημα έχει προκύψει με το Μπαλέτο «Μότσαρτ», που αυτή την περίοδο ανεβαίνει καθημερινά στον «Απόλλωνα» αποκλειστικά για σχολεία από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, με την επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Λουκά Θάνου, να αναθέσει σε γυναίκα τον βασικό ρόλο του μουσουργού Μότσαρτ!
Οι σκηνές που η χορεύτρια Μαρία Κίκινα, ως «Μότσαρτ», παντρεύεται μια …άλλη γυναίκα χορεύτρια, τη φιλάει και ανταλλάσσει όρκους αιώνιας πίστης και αγάπης, έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων μεταξύ σχολείων και γονέων!
«ΤΙ ΠΡΟΤΥΠΟ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ;»
Διευθυντές σχολείων της Πάτρας, μετά από οργισμένες αντιδράσεις γονέων, αποφασίζουν να μην στείλουν τις τάξεις τους, στις καθημερινές παραστάσεις της παιδικής σκηνής της τοπικής μας αυλαίας, ενώ και εκπαιδευτικοί φαίνεται να διαφωνούν με την επιλογή ανάθεσης ανδρικού ρόλου, σε γυναίκα. Διευθυντής σχολικού συγκροτήματος της Πάτρας, που για ευνόητους λόγους θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, μιλώντας στην «Π», εξηγεί:
«Μας τηλεφωνούν μαμάδες και μας ρωτούν με αγωνία και ενόχληση, τι θα πρέπει να απαντήσουν στα παιδιά τους που έχουν δει την παράσταση, όταν τους ρωτούν «γιατί ο Μότσαρτ, είναι γυναίκα;» και «πώς γίνεται μία γυναίκα, να παντρεύεται μια άλλη γυναίκα;». Εχουμε έρθει σε πολύ δύσκολη και αμήχανη θέση. Και πώς μπορείς να δώσεις μια κατάλληλη εξήγηση για το ευαίσθητο αυτό θέμα, σε παιδιά ηλικίας 6 και 8 χρόνων; Οπως καταλαβαίνετε, άλλο είναι το μοντέλο της οικογένειας που έχουν ως πρότυπο τα παιδιά. Εκτός κι αν γίνεται εσκεμμένα, ακριβώς για να αλλάξουν στα μάτια και την συνείδηση των παιδιών, αυτά τα πρότυπα, στο όνομα της αμφισεξουαλικότητας και της ομοφυλοφιλίας…».
ΛΟΥΚΑΣ ΘΑΝΟΣ: ΟΙ ΠΕΡΟΥΚΕΣ ΠΟΥ… ΔΕΝ ΣΤΕΚΟΝΤΑΙ!
Ποια είναι όμως η εξήγηση που δίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας; Μιλώντας στην «Π», σημειώνει:
«Η επιλογή μου να βάλω γυναίκα στον ρόλο του Μότσαρτ, δεν είχε καμία απολύτως σκοπιμότητα. Εγινε απλά και μόνο, διότι δεν μπορούσα να βρω άνδρα χορευτή, με τη μικροσκοπική σωματοδομή και την παιδικότητα στην όψη που απαιτείται να έχει κάποιος για να αναπαραστήσει πειστικά τον Μότσαρτ, ο οποίος ήταν στην πραγματικότητα μικροσκοπικός. Φυσικά άνδρα θα διάλεγα για τον ρόλο, αλλά δεν είχα χορευτή, με αυτές τις προδιαγραφές. Προσπάθησα να φέρω κάποιους από την Αθήνα, αλλά δεν μπορούσαν».
«ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ»
Οσο για τις αντιδράσεις που έχουν προκύψει, ο κ. Θάνος δείχνει να τις κατανοεί: «Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις των γονέων! Εχουν ένα δίκιο! Γιατί πραγματικά σας λέω, δεν ήταν πρόθεσή μου να βάλω μια γυναίκα, να κάνει τον Μότσαρτ. Δεν βρήκα όμως κατάλληλο άνδρα. Φυσικό είναι να αντιδράσουν έτσι κάποιοι γονείς. Καταλαβαίνω ότι κάποιους ανθρώπους τούς ενοχλεί. Ειδικά στη σκηνή εκείνη του γάμου, που η Μαρία Κίκινα, ως Μότσαρτ, κάνει χειροφίλημα στη σύζυγό της. Ομως δεν ήθελα να προκαλέσω. Και δεν θα το έκανα ούτε σε πειραματική σκηνή, πόσω μάλλον σε μία παράσταση που απευθύνεται σε παιδιά.»
Ποια είναι όμως η εξήγηση; Ο κ. Θάνος εξηγεί στην «Πελοπόννησος»:
«Αγοράσαμε περούκες για τους χορευτές, οπότε σε αυτή την περίπτωση και η εικόνα της Μαρίας Κίκινα ως Μότσαρτ, θα ήταν εντελώς διαφορετική. Θα είχε μεταμορφωθεί σε αγοράκι. Αλλά την ‘‘πατήσαμε’’, γιατί δυστυχώς, τεχνικά δεν ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθούν οι περούκες. Και αυτό, γιατί με τη διαρκή κίνησή των χορευτών στη σκηνή, έπεφταν συνεχώς από τα κεφάλια τους! Μας έχουν μείνει οι περούκες στο θέατρο!».
«ΔΕΝ ΠΡΟΚΡΙΝΩ ΤΗΝ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ»
«Δεν έχω κανένα πρόβλημα με την ομοφυλοφιλία, αλλά έχω μεγάλο πρόβλημα να την προκρίνω. Το να παροτρύνεις και να πιέζεις ένα άτομο να γίνει ομοφυλόφιλο, επειδή ίσως είναι της μόδας, έχει μεγάλη απόσταση και σε καμία περίπτωση δεν με βρίσκει σύμφωνο. Εγώ έχω ανάγκη να βλέπω ξεχωριστά τα φύλα στη σκηνή και δεν έχω ποτέ άνδρες χορευτές θηλυπρεπείς».