Πενταετή αναστολή των δασμών στη 17χρονη διαμάχη τους για τις επιδοτήσεις στην αεροπορική βιομηχανία αναμένεται να ανακοινώσουν η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που θα τους επιτρέψει να επικεντρωθούν στην απειλή που θέτει η αναδυόμενη κινεζική βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών, σύμφωνα με πρόσωπα με γνώση του θέματος.
Η συμφωνία για τερματισμό της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρικής εμπορικής διαμάχης θα βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus, προσφέροντας παράλληλα ανακούφιση σε δεκάδες άλλες βιομηχανίες που έχουν επηρεαστεί από τα δασμολογικά αντίποινα που ανεστάλησαν τον Μάρτιο. Εάν δεν υπάρξει πρόοδος, βρίσκονται αντιμέτωπες με νέο εμπορικό πόλεμο εντός εβδομάδων.
Η Αμερικανίδα αντιπρόσωπος για το Εμπόριο (USTR) Κάθριν Τάι συζήτησε τη διαμάχη στην πρώτη της δια ζώσης συνάντηση με τον Ευρωπαίο ομόλογό της Βάλντις Ντομπρόβσκις τη Δευτέρα ενόψει της σημερινής Συνόδου ΗΠΑ – Ε.Ε., στην οποία η Κίνα θα είναι σημαντικό θέμα. Η κ. Τάι θα μεταβεί την Τετάρτη στη Βρετανία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επιβλέπει την ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική, και οι ΗΠΑ είχαν δεσμευθεί να βρουν μια λύση έως τις 11 Ιουλίου όταν αναμένεται να τεθούν και πάλι σε ισχύ οι διατλαντικοί δασμοί που είναι τώρα σε αναστολή.
Αξιωματούχοι στόχευαν σε μια μόνιμη λύση μέσω δύο συνθηκών –μίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις αρχικές πλευρές, και μίας μεταξύ της Ουάσιγκτον και του Λονδίνου ύστερα από την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ε.Ε.- για τους νέους βασικούς κανόνες για την αεροπορική βιομηχανία.
Ωστόσο, η επίτευξη λεπτομερούς συμφωνίας έχει αποδειχθεί περίπλοκη, λαμβάνοντας υπόψιν τις σχεδόν δύο δεκαετίες νομικής διαμάχης και χιλιάδες σελίδες εγγράφων, δήλωσε πηγή με γνώση των συνομιλιών.
Μια συμφωνία αναστολής θα καθυστερήσει την επαναφορά των δασμών για χρόνια σε μια περίοδο κατά την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δεσμεύθηκε να επανακαθορίσει τις σχέσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους ύστερα από τέσσερα ταραχώδη χρόνια υπό τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.
Το πάγωμα της διαμάχης για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη, κάποιες εκ των οποίων έχουν ανακληθεί ή αναθεωρηθεί, θα δώσει και στις δύο πλευρές περισσότερο χρόνο για να επικεντρωθούν στα θέματα μιας ευρύτερης ατζέντας όπως οι ανησυχίες για το οικονομικό, κρατικά καθοδηγούμενο, μοντέλο της Κίνας, δήλωσαν αρκετές από τις πηγές.
Οι δασμοί σε προϊόντα 11,5 δισεκ. δολάρια επιβλήθηκαν σταδιακά από το 2019 αφού οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. πέτυχαν εν μέρει νίκες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου αναφορικά με ισχυρισμούς για αθέμιτη βοήθεια για τη Boeing και την Airbus.
Η διαμάχη ξεκίνησε από το 2004 όταν οι ΗΠΑ αποσύρθηκαν από τη συμφωνία του 1992 για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη και προσέφυγαν κατά της Ε.Ε. στον ΠΟΕ, υποστηρίζοντας ότι η Airbus κατάφερε να φθάσει το μερίδιο της Boeing στην αγορά αεροσκαφών εν μέρει χάρη σε κρατικά επιδοτούμενα δάνεια.
Η Ε.Ε. ανταπάντησε με προσφυγή αναφορικά με αθέμιτη, όπως τη χαρακτήρισε, στήριξη στις υπηρεσίες Έρευνας και Ανάπτυξης και επιδοτούμενα φορολογικά κίνητρα για την Boeing.
Τους τελευταίους μήνες, υψηλόβαθμοι Ευρωπαίοι, Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι βρίσκονται σε εντατικές συζητήσεις προκειμένου να διευθετηθεί η διαμάχη και να επικεντρωθούν σε άλλες προκλήσεις, μεταξύ των οποίων της Κίνας.
Η κ. Τάι δήλωσε στο Reuters τον Μάιο ότι είναι αισιόδοξη για την επίτευξη συμφωνίας με τις Βρυξέλλες, προσθέτοντας ότι οι δύο πλευρές χρειάζεται να εξετάσουν το «μεγαλύτερο ζήτημα» των φιλοδοξιών της Κίνας να γίνει παγκόσμιος παίκτης στη βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών.
Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον συνεχίζουν να διαφωνούν για τους δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο, αλλά αναμένεται στη σημερινή σύνοδο να ορίσουν την 1η Δεκεμβρίου ως προθεσμία για τον τερματισμό τιμωρητικών δασμών που συνδέονται με τη διαμάχη, σύμφωνα με προσχέδιο ανακοίνωσης που είδε το Reuters.
Όπως και οι ΗΠΑ, η Ε.Ε. έχει συγκρουστεί με το Πεκίνο φέτος για το εμπόριο και την ασφάλεια. Αλλά τα 27 κράτη-μέλη της ίσως δυσκολευθούν να συμφωνήσουν σε κοινό μέτωπο για θέματα όπως η αεροπορική βιομηχανία.