Μια νέα εποχή στη διαδικασία ελέγχου των διακινούμενων προϊόντων εισάγει η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής, που θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Δεκεμβρίου.
Μέχρι πρότινος, οι αποστολές καταγράφονταν στο myDATA απλώς ως τιμολόγια, χωρίς να ενημερώνονται τα ηλεκτρονικά βιβλία για τα προϊόντα και τις ποσότητες που διακινούνται. Με το νέο σύστημα, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο την κίνηση των αγαθών, αξιοποιώντας σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, και θα συμβάλλει στη μείωση της φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα σε τομείς όπως τα αγροτικά προϊόντα και τα οικοδομικά υλικά όπου παρατηρούνται συχνότερα φαινόμενα φοροδιαφυγής.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ήδη στείλει ηλεκτρονικά μηνύματα σε 155.415 επιχειρήσεις, οι οποίες υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην πλατφόρμα myDATA από την 1η Δεκεμβρίου.
1. Πρώτο στάδιο: Επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ και συγκεκριμένοι κλάδοι, όπως:
◦ Ενεργειακά προϊόντα (καύσιμα)
◦ Φαρμακευτικά προϊόντα και ιατρικά αναλώσιμα
◦ Οικοδομικά υλικά
◦ Παραγωγή και εμπορία ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
• Πρώτη περίοδος: Υποχρεωτική εφαρμογή από 1/12/2024 για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 € ή συγκεκριμένους κλάδους.
• Δεύτερη περίοδος: Υποχρεωτική εφαρμογή από 1/4/2025 για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Από 1/1/2026, υποχρεωτική θα είναι η διαβίβαση δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης για δημόσιες υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
Εξαιρέσεις από την εφαρμογή
Δεν θα εφαρμόζεται η ψηφιακή παρακολούθηση για:
• Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πραγματοποιούν ευκαιριακές πωλήσεις (συναλλαγές έως 10.000 €).
• Διακινήσεις μέσω δικτύων συνεχούς ροής (π.χ. φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα).
• Διακινήσεις από τεχνικούς για εκτέλεση εργασιών.
• Γραφεία τελετών.
• Μεταφορές παγίων και κινητού εξοπλισμού κατά τη μεταφορά επαγγελματικής εγκατάστασης.