Επτά στους δέκα φορολογουμένους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δικαιώθηκαν (ΔΕΔ). Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό μέγεθος. Μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία της ΔΕΔ καταγράφεται ποσοστό δικαίωσης 64,4% επί των προσφυγών που εξετάστηκαν τον Σεπτέμβριο και μάλλον θα είναι δύσκολο να επαναληφθεί. Και αυτό καθώς τα υψηλά ποσοστά προέρχονται κυρίως από συνταξιούχους που είχαν προσφύγει στη ΔΕΔ έστω και για μικροποσά αναδρομικών και δικαιώθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους. Σημειώνεται ότι το ποσοστό των φορολογουμένων που δικαιώνονται από την εν λόγω διεύθυνση κυμαίνεται μεταξύ του 35% και του 40% μηνιαίως. Επιπλέον καταγράφεται και ένα ακόμα ρεκόρ. Μόνο τον Σεπτέμβριο εξετάστηκαν 1.201 υποθέσεις, όταν τους προηγούμενους μήνες δεν ξεπερνούσαν τις 500. Η υπερδιπλάσια εξέταση φορολογικών υποθέσεων έγκειται στο γεγονός ότι πολλές από αυτές έληγαν στις 29 Οκτωβρίου. Το γεγονός αυτό ανάγκασε τη φορολογική διοίκηση να ζητήσει από τη ΔΕΔ… υπερωρίες για να εξεταστούν όσο το δυνατόν περισσότερες υποθέσεις, κάτι που όπως αποδείχθηκε ήταν απολύτως σωστό, καθώς οι εκατοντάδες συνταξιούχοι, οι οποίοι εντέλει δικαιώθηκαν, θα αναγκάζονταν να δεχθούν τις ετυμηγορίες των εφοριών δεδομένου ότι δεν θα μπορούσαν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη για τόσο μικρά ποσά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, από τις 1.201 υποθέσεις που εξετάστηκαν τον Σεπτέμβριο έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 752, απορρίφθηκαν 427, ενώ 22 φορολογούμενοι δήλωσαν παραίτηση.
Εξετάστηκαν 1.201 υποθέσεις, όταν τους προηγούμενους μήνες δεν ξεπερνούσαν τις 500.
Βέβαια, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι υποθέσεις που εξετάστηκαν κατά 129%, οι υποθέσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών παραμένουν πολλές. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο οι εκκρεμείς υποθέσεις ανέρχονταν σε 9.646, από τις οποίες εξετάστηκαν 1.201. Ομως αντί να μειωθούν στις 8.445, τελικά αυτές περιορίστηκαν στις 9.080. Αιτία οι νέες προσφυγές που κατατέθηκαν σε αυτό το διάστημα, καθώς κάθε περίπου δεκαήμερο κατατίθενται 300 προσφυγές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, την 1η Σεπτεμβρίου 2019 οι εκκρεμείς υποθέσεις ανέρχονταν σε μόλις 1.834, το 2020 εν μέσω πανδημικής κρίσης έφθασαν τις 5.705, για να εκτοξευθούν στις 9.080. Οπως τονίζουν δικηγόροι, ο μόνος τρόπος για να «ξεφουσκώσουν» οι προσφυγές από την ΑΑΔΕ είναι να ακολουθηθούν οι πρακτικές της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, οι μικρές υποθέσεις στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα στη Αγγλία ή τη Γαλλία, διεκπεραιώνονται από τις αντίστοιχες εφορίες και μόνο οι μεγάλες και δύσκολες υποθέσεις κατευθύνονται στη δική τους διεύθυνση επίλυσης διαφορών.
Σημειώνεται ότι ενδικοφανείς προσφυγές υποβάλλονται για την επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας. Στόχος είναι η επίλυση των φορολογικών διαφορών σε σύντομες προθεσμίες, ώστε να επιτυγχάνονται η συντομότερη είσπραξη δημοσίων εσόδων και η αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων από υποθέσεις που μπορούν να επιλυθούν σε επίπεδο φορολογικής διοίκησης. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται μέσω της αρμόδιας φορολογικής αρχής (ΔΟΥ και Ελεγκτικά Κέντρα), ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται από 1.1.2014 και εφεξής σε βάρος του από τη φορολογική αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη διοικητική δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας. Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Σημειώνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.