Στις επιδόσεις των κορυφαίων εταιρειών με δραστηριότητα άμεσα συνδεδεμένη με τον τουρισμό αντανακλώνται οι προβλέψεις για 35 εκατ. τουριστικές αφίξεις κατά τη φετινή χρονιά. Η ενίσχυση δηλαδή των μεγεθών πρώτου εξαμήνου της Aegean, του ∆ιεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και της Autohellas συνάδουν με την «έκρηξη» του τουρισμού, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύουν και το ζήτημα της βελτίωσης των υποδομών.
Είναι ενδεικτικό ότι κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Μιχάλης Κουβελιώτης, σημείωσε ότι η αύξηση κατά 24% της αεροπορικής κίνησης στην Ελλάδα, συγκριτικά με το 2019, προκαλεί πίεση στις υποδομές. Για τον λόγο αυτό, ανέφερε ότι η επέκταση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι σημαντική. Κατά το α΄ εξάμηνο η Aegean ενίσχυσε τον συνολικό αριθμό των επιβατών της κατά 9%, σε 7,2 εκατ. και πρόσφερε κατά 9% περισσότερες θέσεις ή συνολικά 8,9 εκατ. Ενα ακόμη μέγεθος που φανερώνει τη θετική επίδραση της ανόδου του τουρισμού, σε συνδυασμό με το εγχείρημα της αεροπορικής για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι η αύξηση κατά 11%, σε 9,5 εκατ., των χιλιομετρικών θέσεων (ASKS).
Οι τελευταίες αντιπροσωπεύουν τον αριθμό των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων επί του αριθμού των χιλιομέτρων που διανύει ένα αεροπλάνο. Επίσης η αεροπορική, παρότι εμφάνισε μικρή μείωση (0,8 ποσοστιαίες μονάδες) του συντελεστή πληρότητας που διαμορφώθηκε στο 81,4%, ενίσχυσε το μέσο έσοδο ανά χιλιομετρικό επιβάτη σε 9,67 λεπτά από 9,52 λεπτά. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου –ξεκινάει νωρίτερα– η Aegean έχει καταφέρει να εμφανίζει κερδοφορία κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου, που είναι το πιο αδύναμο λόγω εποχικότητας για τις αερομεταφορές παγκοσμίως. Εμφάνισε δηλαδή κέρδη μετά φόρων 29,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο, όταν κατά το αντίστοιχο διάστημα τις χρονιές έως το 2019 υπήρχαν ζημίες.
Ο ∆ιεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατέγραψε κατά το πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενισχυμένη προσφορά των αεροπορικών εταιρειών, με τον αριθμό των πτήσεων να έχει αυξηθεί κατά 13,5%, σε 119.856. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι πτήσεις εξωτερικού ξεπέρασαν τον αριθμό του 2023 κατά 6,4% και 19% αντιστοίχως. Κατά τον ∆ΑΑ, τα υψηλά ποσοστά αύξησης της διεθνούς προσφοράς και ζήτησης σε σχέση με τα ταξίδια εσωτερικού αντανακλούν τη σημαντικά αυξημένη ζήτηση των εισερχόμενων επισκεπτών. Ετσι, κατά το οκτάμηνο της φετινής χρονιάς, σε ετήσια βάση σύγκρισης, ο ∆ιεθνής Αερολιμένας Αθηνών ενίσχυσε κατά 13,9%, σε 21,26 εκατ. τη συνολική επιβατική κίνηση. Η εταιρεία είναι διαρκώς προσανατολισμένη και στην υλοποίηση της πρώτης φάσης επέκτασης του αεροδρομίου, που θα οδηγήσει στην ενίσχυση της δυναμικότητας της εγκατάστασης σε 33 εκατ. επιβάτες ετησίως, διαθέτοντας ορίζοντα ολοκλήρωσης μέχρι τα τέλη του 2028. Την ενίσχυση των επιδόσεων του «Ελ. Βενιζέλος» φανερώνει ένα ακόμη μέγεθος. Τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες (καταστήματα, υπηρεσίες στάθμευσης κ.ά.) που αυξήθηκαν κατά 19,2%, σε 70,2 εκατ. το α΄ εξάμηνο, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Για παράδειγμα, τα έσοδα από υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων αυξήθηκαν κατά 24%, σε 10,8 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση. Κι αυτό λόγω της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα, αλλά και της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών και την ευρύτερη αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης από τον ∆ΑΑ. Οπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η Αθήνα έχει καθιερωθεί ως προορισμός, ενώ υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν τουλάχιστον δύο διανυκτερεύσεις ανά επισκέπτη.
Η Autohellas, της οποίας η δραστηριότητα βραχυχρόνιας ενοικίασης ακινήτων (rent-acar) είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις επιδόσεις του τουρισμού εντός κι εκτός Ελλάδας, διατήρησε την ηγετική της θέση το α΄ εξάμηνο. Στις ενοικιάσεις εκτός Ελλάδας ενίσχυσε κατά 3,7% τον τζίρο, σε 79,5 εκατ. ευρώ, μέγεθος που ανέρχεται σε 148,4 εκατ. ευρώ για τη συνολική δραστηριότητα τόσο του rent-acar όσο και των μακροχρόνιων ενοικιάσεων (leasing). Ωστόσο, η αύξηση της προσφοράς αυτοκινήτων λόγω της ενισχυμένης ζήτησης αλλά και της εξομάλυνσης του προβλήματος της εφοδιαστικής αλυσίδας, που είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην παράδοση των παραγγελιών, ο αριθμός αυτοκινήτων για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι. Κι αυτό έχει οδηγήσει σε μικρή μείωση της μέσης τιμής ενοικίασης. Κατά το β΄ εξάμηνο η Autohellas αναμένει να αυξηθούν οι κρατήσεις «τελευταίας στιγμής», τάση η οποία σε συνδυασμό με την ελαφρά βελτίωση του αριθμού των επισκεπτών, θα έχει επίδραση στην απόδοση του κλάδου.