«Η γεωπολιτική ένταση δεν είναι το μόνο πράγμα που μας κρατάει ξύπνιους τη νύχτα, αν και σίγουρα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας. Μεγαλύτερη πολυπλοκότητα για τη βιομηχανία μας και κόστος για τους πελάτες μας δημιουργεί ο αυξανόμενος προστατευτισμός». Τα λόγια αυτά ειπώθηκαν από τον Εμανουέλε Γκριμάλντι, στο πλαίσιο του 14ου Annual Capital Link που διοργάνωσαν ο Νίκος και η Ολγα Μπορνόζη.
«Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι ένας εμπορικός πόλεμος. Ο προστατευτισμός βρίσκεται σε άνοδο. Και τίποτα δεν είναι πιο μεταδοτικό από τον προστατευτισμό», επεσήμανε και προσέθεσε: «Εμείς -συλλογικά- πρέπει να υιοθετήσουμε μια προληπτική προσέγγιση για να αντιμετωπίσουμε αυτή την κίνηση προς την κατεύθυνση του αυξανόμενου προστατευτισμού. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι χώρες σε όλα τα επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης θα ήταν σε καλύτερη θέση αν γίνονταν έστω και μέτριες μειώσεις στα υφιστάμενα εμπόδια.
Σε μια μελέτη του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ΙCS) του 2021 αποδείχθηκε σαφώς ότι ένα χαμηλότερο επίπεδο εμπορικών περιοριστικών μέτρων που επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές θα μπορούσε να αυξήσει το ΑΕΠ ορισμένων οικονομιών έως και κατά 3,4% – αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Ο προστατευτισμός είναι αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις και για να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα θα συγκαλέσουμε τον κλάδο και τους φορείς χάραξης πολιτικής στο Χονγκ Κονγκ τον Νοέμβριο κατά τη διάρκεια της Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Χονγκ Κονγκ».
Ο κ. Γκριμάλντι έκανε ειδική αναφορά για την ελληνική ναυτιλία, παρουσία και της προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνας Τραυλού, του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και του δρος Νίκου Τσάκου: «Είναι υπέροχο να βρίσκομαι ξανά στην Ελλάδα και να σας μιλάω. Η Ελλάδα έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου, όχι μόνο λόγω του καλού καιρού και των υπέροχων φίλων που έχω εδώ, αλλά και της θεμελιώδους συμβολής της στην παγκόσμια ναυτιλία. Ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο η Ελλάδα στο παγκόσμιο εμπόριο».
Τα εναλλακτικά καύσιμα
Για τα εναλλακτικά καύσιμα σχολίασε ότι χρειάζεται μία ολιστική προσέγγιση: «Πρέπει να ακολουθηθεί μια ολιστική προσέγγιση. Πρέπει να έχουμε τα καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα του μέλλοντος, διαθέσιμα και σε ανταγωνιστικές τιμές. Πρέπει να έχουμε την υποδομή στα λιμάνια για να χειριζόμαστε και αυτά τα καύσιμα, ενώ και το εργατικό δυναμικό μας πρέπει να εκπαιδευτεί για τη χρήση τους. Ολες αυτές οι πτυχές πρέπει να αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα. Τα λιμάνια και η ναυτιλία μαζί θα αποτελέσουν βασικούς παράγοντες για την επίτευξη φιλόδοξων κλιματικών στόχων.
Πρόκειται για μια ευκαιρία για τη ναυτιλία, καθώς ο τομέας μας θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στη μεταφορά του 50% των νέων πράσινων καυσίμων -ποσοστό τεράστιο- που θα χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις και άλλοι τομείς, κάτι που θα είναι εφικτό μόνο με τα λιμάνια να παρέχουν την απαραίτητη υποδομή δεξαμενισμού και ανεφοδιασμού. Μέχρι σήμερα, η πρόοδος στην ανάπτυξη νέων εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία και άλλους τομείς είναι πολύ αργή. Δεν είναι μόνο ο κλάδος μας που χρειάζεται νέα εναλλακτικά καύσιμα, θα ανταγωνιζόμαστε κι άλλους κλάδους. Η τιμή των καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ήταν ακριβή και η διαθεσιμότητά τους περιορισμένη, με ελάχιστα ή καθόλου κίνητρα για τους πλοιοκτήτες, τους φορείς εκμετάλλευσης και τους ναυλωτές να υιοθετήσουν αυτά τα ακριβότερα εναλλακτικά καύσιμα που θα μας έφερναν πιο κοντά στην επίτευξη των κλιματικών μας φιλοδοξιών. Πρέπει να επικεντρωθούμε στα οικονομικά της πλευράς της ζήτησης, καθώς και να δώσουμε τη δυνατότητα στην πλευρά της προσφοράς να ικανοποιήσει τη ζήτηση αποτελεσματικά και με περιορισμένη γραφειοκρατία».
Πηγαίνοντας , δε, ένα βήμα παρακάτω την τοποθέτησή του είπε: «Πρέπει να επικεντρωθούμε στα οικονομικά της πλευράς της ζήτησης, καθώς και να δώσουμε τη δυνατότητα στην πλευρά της προσφοράς να ικανοποιήσει τη ζήτηση αποτελεσματικά και με περιορισμένη γραφειοκρατία. Οι εφαρμόσιμες και πρακτικές λύσεις για την επίτευξη των φιλοδοξιών που ορίζονται στη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα αέρια του θερμοκηπίου είναι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουμε. Αυτό χρειάζεται ο κλάδος».
Βράβευση
Στη διάρκεια του συνεδρίου η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, τίμησε τον κ. Γκριμάλντι με το Βραβείο Ναυτιλιακής Αειφορίας 2024.
Η Μελίνα Τραυλού πρόσθεσε: «Εχετε αποδείξει τη δέσμευσή σας να προσθέτετε βιώσιμη αξία σε κάθε πρωτοβουλία της επιχείρησής σας. Ακολουθείτε με συνέπεια ναυτιλιακές πολιτικές σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο που περιλαμβάνουν περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα. Με την πρακτική σου προσέγγιση και την επιδραστική σου παρουσία προωθείς πάντα ρεαλιστικές λύσεις, οι οποίες υποστηρίζουν το κοινό καλό του κλάδου μας».
Η διάσωση
Ιδιαίτερη συγκινητική ήταν η στιγμή κατά την οποία ο δρ Τσάκος ανέβηκε στο βήμα και ευχαρίστησε προσωπικά τον Εμανουέλε Γκριμάλντι με τον οποίο είχαν θερμή χειραψία. Ο λόγος ήταν ότι πλοίο του ναπολιτάνικου ομίλου διέσωσε έναν ναυτικό-μέλος πληρώματος του δεξαμενόπλοιου «Δελφοί» του ομίλου Τσάκου. Ο ναυτικός έπεσε στο νερό, μεσάνυχτα Παρασκευής προς Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου, στη θαλάσσια περιοχή 12 μίλια ανοιχτά από τις ακτές της Ιταλίας και τα ρεύματα τον παρέσυραν. Παρά την ενεργοποίηση και έρευνα από το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου αλλά και των ιταλικών αρχών με αεροπλάνα και ελικόπτερα, σε πρώτη φάση δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του. Τελικά εντοπίστηκε, έπειτα από 36 σχεδόν ώρες, κοντά στο Μπρίντιζι, από το οχηματαγωγό πλοίο «Florencia» του ομίλου Γκριμάλντι, το οποίο τον περισυνέλεξε. Ο ναυτικός τώρα είναι καλά στην υγεία του και βρίσκεται μαζί με την οικογένειά του.