Πριν από μερικές ημέρες, οι δύο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες του Κόλπου, η Emirates και η Etihad, οι οποίες διαχειρίζονται στόλους μεγάλων αποστάσεων παγκόσμιας κλάσης, προχώρησαν στην υπογραφή ενός Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) με σκοπό την επέκταση της συνεργασίας τους και την παροχή πρόσθετων δρομολογίων στους επιβάτες που επισκέπτονται τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη, σε συνάρτηση με το γεγονός πως δύο μεγάλες εταιρείες, προερχόμενες – στην ουσία – από την ίδια βάση (Εμιράτα), καλύπτουν, σε μεγάλο βαθμό, κοινά διεθνή αεροπορικά δίκτυα, δημιούργησε κάποια προφανή ερωτήματα: Μήπως αποτελεί υπερβολή η ύπαρξη και των δύο; Δεν αρκεί μονάχα μια;
Κατά συνέπεια, η ανακοίνωση από την Emirates και την Etihad για «στενότερη συνεργασία», αναζωπύρωσε τις φήμες για μια πιθανή συγχώνευση μεταξύ των δύο, κάτι που συζητείται εδώ και καιρό σε ακαδημαϊκό επίπεδο στους κόλπους των αερομεταφορών, ιδίως σε δύσκολους οικονομικούς καιρούς, αλλά που ενδεχομένως να «σκαλώνει» στην τοπική αντιμονπωλιακή πολιτική – και στο γεγονός ότι τα αεροδρόμια – κόμβοι που χρησιμοποιούν, απέχουν μεταξύ τους κάποια χιλιόμετρα.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, οι δύο αερομεταφορείς, που προσπαθούν να «αναρρώνουν» από τις «πληγές» που άφησε η πανδημία, συμφώνησαν σε μια λεγόμενη «συνεργασία διασύνδεσης». Η κίνηση αυτή εγείρει ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει αυτό για τους επιβάτες και κατά πόσο μια νέα περιφερειακή «mega» αεροπορική εταιρεία βρίσκεται τελικά καθ’ οδόν.
Η Emirates και η Etihad είναι και οι δύο αερομεταφορείς – σύμβολα των ΗΑΕ, της μικρής χώρας του Κόλπου που αποτελείται από επτά εμιράτα. Η Emirates, η οποία ιδρύθηκε το 1985, έχει έδρα το Ντουμπάι και είναι μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο. Η Etihad είναι νεότερη, ιδρύθηκε το 2003 και εδρεύει στο Άμπου Ντάμπι.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι και το Διεθνές Αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι απέχουν λιγότερο από 150 χιλιόμετρα (100 μίλια) μεταξύ τους, σε μια διαδρομή διάρκειας περίπου 75-90 λεπτών. Σε γενικές γραμμές, η πρωτεύουσα των Εμιράτων, το Άμπου Ντάμπι, είναι γνωστό ότι είναι μικρότερο και πιο ήσυχο από τον λαμπερό, πιο ζωντανό βορειοανατολικό γείτονά του, το Ντουμπάι, αλλά και τα δύο έχουν σίγουρα τα θέλγητρά τους για τους ταξιδιώτες, εκτός από το γεγονός ότι αποτελούν περιφερειακά οικονομικά κέντρα.
Σμυφωνία «τουριστικού μάρκετινγκ» – «Όχι» σε συγχώνευση, λένε οι ειδικοί
Ο Addison Schonland, μέτοχος της εταιρείας συμβούλων AirInsight Group, υποβαθμίζει, πάντως, την προοπτική συγχώνευσης, χαρακτηρίζοντας τη συμφωνία ως «πρωτίστως μια προσπάθεια περιφερειακού τουριστικού μάρκετινγκ».
«Όταν οι δύο αυτές αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν προηγούμενα μνημόνια συνεργασίας ένα την αεροπορική ασφάλεια το 2018 και ένα άλλο για την προώθηση του Άμπου Ντάμπι το 2022, οι συμφωνίες αυτές δεν οδήγησαν σε ενοποίηση», σημείωσε, προσθέτοντας πως «κάθε φορά που η Emirates και η Etihad ανακοινώνουν κοινές πρωτοβουλίες, ερωτώνται αν αυτό θα οδηγήσει σε συγχώνευση. Και κάθε φορά η απάντηση είναι ένα κατηγορηματικό ‘όχι’».
Πράγματι, συνεχίζει ο Schonland, «αυτές οι αεροπορικές εταιρείες ακολουθούν τις δικές τους στρατηγικές σχετικά με τις συμφωνίες κοινών κωδικών και τις συμφωνίες διασύνδεσης, όπως η πρόσφατη μεταξύ της Emirates και της United Airlines ή αυτή μεταξύ της Etihad και της Gulf Air το 2021».
Τι είπαν οι δύο εταιρείες για το νέο Μνημόνιο Συνεργασίας
Σύμφωνα με όσα προέκυψαν μετά τις υπογραφές στα σχετικά συμβόλαια, η νέα συνεργασία Etihad και Emirates στοχεύει στην ενίσχυση του τουρισμού στα ΗΑΕ και επιτρέπει στους επισκέπτες να επισκεφτούν περισσότερους από έναν προορισμούς με ένα ενιαίο εισιτήριο.
Αυτό το καλοκαίρι, οι επιβάτες των δύο αεροπορικών εταιρειών θα έχουν τη δυνατότητα να πετάξουν με ένα ενιαίο εισιτήριο είτε προς το Ντουμπάι είτε προς το Άμπου Ντάμπι και να επωφεληθούν από τις επιλογές επιστροφής μέσω των δύο αεροδρομίων.
Επιπλέον, μέσω της νέας συμφωνίας οι επιβάτες που σχεδιάζουν να εξερευνήσουν τα ΗΑΕ έχουν τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίων για πτήσεις με ανταπόκριση για όλο τους το ταξίδι τους και εύκολο check-in αποσκευών.
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε ξανά με την Etihad Airways. Στόχος αυτής της συνεργασίας είναι και οι δύο αεροπορικές να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν νέες, απρόσκοπτες επιλογές για ταξίδια εντός και εκτός των ΗΑΕ. Τόσο στην Emirates όσο και στην Etihad αξιοποιούμε όσα μέσα διαθέτουμε προκειμένου να παρέχουμε ακόμη περισσότερες επιλογές στους επιβάτες μας και να ενισχύσουμε τον τουρισμό των ΗΑΕ. Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη συμφωνία θέτει γερά θεμέλια για την περαιτέρω συνεργασία των δύο αεροπορικών και αποδεικνύει την έμπρακτη δέσμευσή μας στο όραμα των ΗΑΕ για συνεχή οικονομική διαφοροποίηση» είχε πει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Emirates, Sir Tim Clark.