Σε ένα επενδυτικό ταγκό δισεκατομμυρίων δολαρίων με φόντο το βαθύ γαλάζιο στροβιλίζονται, τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα και η Κίνα στην εμπορική ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το Πεκίνο απέναντι από τον Πειραιά, ο Λέων του Πειραιά απέναντι από τον Κόκκινο Δράκο, σε ένα πλαίσιο που και οι δύο πλευρές το περιγράφουν ως «ευγενή άμιλλα». Δεν είναι τυχαίο ότι στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, στη Σανγκάη, γιορτάστηκε η «Ημέρα της Ελλάδας» στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτιλιακής Εκθεσης «Pudong Shipping Week». Τιμή προς την ελληνική ναυτιλία, η οποία κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου και χαίρει της εκτίμησης των Κινέζων.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει το 1/5 του παγκόσμιου στόλου με βάση τη μεταφορική ικανότητα του στόλου της και το 60% της ναυτιλίας της Ε.Ε. Η Κίνα ελέγχει το 13% και συνεχώς δυναμώνει αφού ελέγχει τα φορτία και θέλει να πάρει την τύχη στα χέρια της και να μην εξαρτάται από τρίτους για εισαγωγές και εξαγωγές.
«Μοιραζόμαστε, προωθούμε, συνεισφέρουμε, συνεργαζόμαστε είναι οι λέξεις-κλειδιά στη ναυτιλιακή αγορά, μια πλήρως ανταγωνιστική αγορά που μπορεί να λειτουργήσει ομαλά μόνο όταν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οργανισμοί καθώς και οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν αυτές τις μαγικές λέξεις», είπε και επισήμανε: «Κινεζικές τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα υποστηρίζουν την ελληνική ναυτιλία, ενώ πολλοί Ελληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Κίνα. Σήμερα, το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών στα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύει το 54% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών».
Για πάνω από 20 χρόνια η εταιρεία Ερευνας και Ανάπτυξης Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI), που ανήκει στον μεγάλο -παγκοσμίως- κρατικό κινεζικό ναυπηγικό όμιλο China State Shipbuilding Corporation Limited (CSSC Group), έχει σχεδιάσει για λογαριασμό των Ελλήνων περισσότερα από 645 πλοία, εκ των οποίων η πλειοψηφία είναι φορτηγά και ακολουθούν δεξαμενόπλοια, container vessels, LPG carriers και μεταφοράς οχημάτων.
Από το 2000 Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν δώσει πάνω από 1.500 παραγγελίες σε κινεζικά ναυπηγεία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια. Τα τελευταία τρία χρόνια οι Ελληνες έχουν δώσει 345 παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων, κυρίως φορτηγά και δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων.
H κορύφωση της «κούρσας εξοπλισμών»
Στον τομέα των ναυπηγήσεων οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πρωταγωνίστησαν στην υπογραφή συμβολαίων έχοντας έντονο ανταγωνισμό από τους Κινέζους.
Στα φορτηγά πλοία το πάνω χέρι έχουν οι Κινέζοι με 86 παραγγελίες, ποσοστό 17,7% στο παγκόσμιο order book (487), και ακολουθούν οι Ελληνες με 39, οι Ιάπωνες με 22 και οι Σιγκαπουριανοί με τους Γερμανούς από 15.
Στα κοντεϊνεράδικα οι Γερμανοί έβαλαν 30 παραγγελίες, οι Σιγκαπουριανοί 29, οι Κινέζοι 19, οι Ιάπωνες 17 και οι Ελληνες 13. Στα πλοία μεταφοράς LNG οι Ελληνες πλοιοκτήτες ισοβαθμούν με τους Ιάπωνες, έχοντας 19 παραγγελίες η κάθε πλευρά.
Η Κίνα διατηρεί τα πρωτεία στο σύνολο των παραγγελιών για ναυπηγήσεις με 240. Ακολουθούν οι Ελληνες με 197, οι Σιγκαπουριανοί με 183, οι Ιάπωνες με 110 και οι Γερμανοί με 99.
Τους τελευταίους 12 μήνες δόθηκαν συνολικά 3.029 παραγγελίες για τη ναυπήγηση 666 δεξαμενόπλοιων, 485 φορτηγών, 290 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 237 gas carriers.
Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι κινεζικές ναυτιλιακές έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση.
Second hand πλοία
Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, οι Ελληνες βρίσκονται στη δεύτερη θέση πίσω από την Κίνα στον τομέα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων (second hand) πλοίων.
Η Κίνα έχει αγοράσει συνολικά 300 πλοία μέσα στο 2024. Στους βασικούς τύπους πλοίων απέκτησαν 194 φορτηγά πλοία, 65 δεξαμενόπλοια, 23 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 11 υγραεριοφόρα. Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες αγόρασαν συνολικά 200 πλοία. Στους βασικούς τύπους απέκτησαν 127 φορτηγά πλοία, 46 δεξαμενόπλοια, 6 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 7 υγραεριοφόρα.
Ακολουθούν η Τουρκία με 75 αγορές, η Νορβηγία με 47 και η Νότια Κορέα με 45. Μέσα στο 2024 συνολικά άλλαξαν χέρια 1.692 πλοία, εκ των οποίων στους βασικούς τύπους έχουμε 764 φορτηγά, 456 δεξαμενόπλοια, 206 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 94 υγραεριοφόρα.
Ναυπηγικά προγράμματα
H Κίνα είναι η απόλυτη κυρίαρχος στη ναυπηγική βιομηχανία με το 65% των παγκόσμιων παραγγελιών. Τον Νοέμβριο του 2024 το βιβλίο παραγγελιών της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετρούσε 3.256 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 224 εκατ. dwt, σημειώνοντας αύξηση 37% από το 2023 και 72% από το 2022. Το δε συνδυασμένο μερίδιο της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας στο βιβλίο παραγγελιών μειώθηκε από 78% σε 31% κατά την ίδια περίοδο. Στον τομέα των νέων συμβάσεων, τα κινεζικά ναυπηγεία παραμένουν κυρίαρχα εξασφαλίζοντας 1.338 παραγγελίες για πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 103,9 εκατομμυρίων dwt, που αντιπροσωπεύει το 70% του συνόλου των νέων συμβάσεων.
Ειδικότερα, τα κινεζικά ναυπηγεία κατέλαβαν το 89% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 81% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 74% των συμβάσεων δεξαμενόπλοιων.