Έτοιμοι να επιλέξουν τον δύσκολο δρόμο της επιχειρηματικότητας μέσα στα επόμενα 3-5 χρόνια και να αναλάβουν ρίσκα ακόμη και μόνοι τους χωρίς τη στήριξη κάποιου συνιδρυτή, εμφανίζονται 6 στους 10 νέους της γενιάς Gen Z, ηλικίας μεταξύ 17-26 ετών, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Εάν και η νέα γενιά αντιμετωπίζει σωρεία προκλήσεων, από την έλλειψη προσιτής στέγης μέχρι και γενικώς τη δυσκολία να ανταποκριθεί στο αυξανόμενο κόστος ζωής, η έννοια της επιχειρηματικότητας και της αυτοαπασχόλησης δεν φαίνεται να τους είναι αδιάφορη. Στη χώρα μας, αντίστοιχες φιλοδοξίες φαίνεται πως έχει περίπου 1 στους 2 νέους.
Πέρα από το κέρδος, που ειδικά στην περίπτωση των startups δύσκολα επιτυγχάνεται γρήγορα, κίνητρο για το 58% των νέων είναι και η προσφορά στην κοινωνία καθώς και η ανάγκη τους να έχουν τον έλεγχο της επαγγελματικής τους πορείας (57%). Αυτό αποτυπώνει πανευρωπαϊκή έρευνα του ελληνικού επενδυτικού κεφαλαίου Apeiron Ventures σε συνεργασία με το Z link στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 700 νέοι από 14 χώρες, όπως η Ελλάδα, η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία, Πολωνία κ.ά. Σύμφωνα με την έρευνα, 62% των νέων απάντησαν πως είναι πιθανό να στήσουν τη δική τους επιχείρηση στα επόμενα 3-5 χρόνια, γεγονός που αποδεικνύει την επιθυμία τους να αυτοαπασχοληθούν και να ακολουθήσουν μια καριέρα που προσφέρει ευελιξία και αυτονομία. Σε ό,τι αφορά ειδικά τους επίδοξους Ελληνες startuppers, εάν και η έρευνα δεν αναφέρει κάποιο συγκεκριμένο ποσοστό, από τις απαντήσεις που συγκεντρώθηκαν, εκτιμάται ότι περίπου 1 στους 2 νέους είναι πιθανό να ιδρύσει τη δική του επιχείρηση τα επόμενα χρόνια.
Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες, ήτοι σχεδόν 1 στους 2 (47%), επιθυμούν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση ως μέρος μιας ευρύτερης ομάδας, ωστόσο εξίσου ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι σχεδόν 4 στους 10 (37%) θα προχωρούσαν μόνοι τους το εγχείρημά τους, χωρίς δηλαδή την παρουσία κάποιου συνιδρυτή. Αλλωστε, σύμφωνα με την έρευνα, το να βρει ένας επίδοξος επιχειρηματίας κάποιον συνιδρυτή για να προχωρήσει με το εγχείρημά του, συγκαταλέγεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους φόβους των νέων ηλικίας 17-26 ετών που συμμετείχαν στην έρευνα (15%).
Η μεγαλύτερη βέβαια πρόκληση για τους ίδιους είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση (67%), η γνώση πάνω στην αγορά που δραστηριοποιούνται (46%), ενώ το 33% εκτιμά ότι εξίσου απαιτητική είναι και η ανάπτυξη του προϊόντος. Οι ίδιοι εντοπίζουν σημεία στα οποία χρειάζεται να βελτιωθούν προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους τους. Ανάμεσα σε αυτά είναι η απόκτηση περισσότερων δεξιοτήτων πάνω στη διαχείριση των οικονομικών (65%), η δικτύωση (60,6%) αλλά και το marketing (60,1%).