flamis.gr
Αληθινές ειδήσεις από την Πάτρα με το κύρος έγκριτων δημοσιογράφων. Έκτακτη επικαιρότητα και τα τελευταία νέα από την Πάτρα, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο!

ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ: H εκδήλωση με θέμα την απαξίωση της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης

Κατά τη διάρκεια των ομιλιών το απόγευμα της Κυριακής  22 Ιανουαρίου στο θέατρο ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ της Πάτρας, με θέμα το ΠΔ85 και η απαξίωση της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης,  η ηθοποιός-σκηνοθέτης, μέλος του ΔΣ του ΣΕΗ και διευθύντρια σπουδών της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης, Μάνια Παπαδημητρίου,  ανέλυσε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά  του επαγγέλματος του ηθοποιού, όπως και το άδικο καθεστώς που υφίσταται για τους αποφοίτους των ανώτερων δραματικών σχολών από το 2003 και μετά.

Στάθηκε στην ΚΥΑ που υπογράφεται το 2018 από ΥΠΠΟ και Υπ Παιδείας, κατόπιν πολλών πιέσεων, που επιχειρεί να λύσει την αδικία που υφίστατο για τους αποφοίτους δραματικών σχολών που δεν είχαν προλάβει να ισοτιμήσουν το πτυχίο τους με αυτό των ΤΕΙ μέχρι το 2003, όπως ίσχυε μέχρι τότε που τα τελευταία έγιναν Ανώτατα. Στην προσφυγή το 2019 του  συλλόγου θεατρολόγων ΠΕΣΥΘ και καθηγητών θεατρολογικών τμημάτων στο ΣΤΕ εναντίον της ΚΥΑ προκειμένου όπως λένε να προστατέψουν τα συμφέροντα των δικών τους αποφοίτων δηλ των θεατρολόγων οι οποίοι ζητούν την αποκλειστικότητα στην εκπαίδευση ακόμα και στα μαθήματα τα πρακτικά. Ανέφερε τη δημοσίευση το καλοκαίρι του 2022 από  το Υπ. Παιδείας απόφασης που στερεί το δικαίωμα να πηγαίνουν στην ΑΣΠΑΙΤΕ οι ηθοποιοί ακόμα και οι έχοντες ισοτίμηση. Και την έκδοση το Δεκέμβριο όπως είπε του επίμαχου και κατάπτυστου ΠΔ 85, που κατατάσσει όλους τους ηθοποιούς του θεάτρου στο ΔΕ δηλ αποφοίτους λυκείου προλαβαίνοντας και την ενδεχόμενα αρνητική απόφαση του ΣτΕ, προσφυγής κατά της ΚΥΑ. Έτσι ενώ οι ανώτερες δραματικές σχολές ( ιδιωτικές και δημόσιες), είναι οι μόνες που παρέχουν την ενδεδειγμένη πρακτική εκπαίδευση για να γίνει κανείς ηθοποιός, πράγμα που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι και θεατρολόγοι σ αυτές έρχονται για να μάθουν υποκριτική, παράλληλα ή μετά από τις σπουδές τους στην θεατρολογία όπως και οι απόφοιτοι των ΙΕΚ,  οι απόφοιτοι των ανώτερων δραματικών σχολών παραμένουν όμηροι απαγορεύσεων και δεσμεύσεων που τους εμποδίζουν να εξασφαλίσουν τα κανονικά τους πτυχία που υπογράφει το ίδιο το ΥΠΠΟ δηλ το κράτος.  Το κράτος συνεπώς χορηγεί ΑΚΥΡΑ πτυχία!  δηλαδή εμπαίζει του πολίτες επί πολλές δεκαετίες.

Η ίδια πρότεινε την άμεση απόσυρση του ΠΔ 85 του 2022 και την έναρξη της διαδικασίας εξομοίωσης ή αντιστοίχισης όλων των έως τώρα πτυχίων των αποφοίτων είτε με συνυπολογισμό των άλλων πτυχίων ΑΕΙ που ενδέχεται να έχουν είτε με συνυπολογισμό των χρόνων εργασίας τους είτε με ορισμό δυο εξαμήνων σε παιδαγωγικά και άλλα θεωρητικά μαθήματα που θα οριστούν ως αναγκαία από τα Πανεπιστήμια, ώστε να γίνει το δίπλωμά τους επιπέδου 6. Πρότεινε επίσης την Ίδρυση Ανώτατου Ιδρύματος Παραστατικών Τεχνών με εισαγωγή χωρίς πανελλήνιες αλλά με τους ενδεδειγμένους τρόπους που ορίζονται για την κάθε μία παραστατική τέχνη σε όλες τις χώρες του πολιτισμένου κόσμου ( δηλ ακρόαση με ισχυρά και πολλά κριτήρια και πολυπρόσωπη επιτροπή ώστε να εξασφαλίζεται το αδιάβλητο των εξετάσεων ).

Στη συνέχεια ο Μίλτος Λογιάδης, Μαέστρος, καθηγητής διεύθυνσης ορχήστρας του Ιονίου Πανεπιστημίου, επεσήμανε πως το επίμαχο ΠΔ  υποβαθμίζει τα διπλώματα και τον ρόλο των ωδείων, τα οποία όμως αποτελούν το βασικό κορμό μουσικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Συνεπώς υποβαθμίζει την ίδια τη μουσική εκπαίδευση, προσβάλλει τους μουσικούς και τους καλλιτέχνες γενικότερα, απαξιώνοντας τις πολυετείς σπουδές τους, τον κόπο τους, αλλά και την ίδια την τέχνη που υπηρετούν. Είπε επίσης πως Το ΠΔ  θα οδηγήσει σε μουσική εκπαίδευση δύο ταχυτήτων, με τα ωδεία τα οποία θα συνάψουν σχέσεις εξάρτησης με κολέγια του εξωτερικού να έχουν σαφέστατο προβάδισμα σε σχέση με τα υπόλοιπα (π.χ. Ωδείο Αθηνών), τα οποία αν δεν ακολουθήσουν το παράδειγμα των πρώτων, θα κλείσουν. Αυτό θα δώσει τον έλεγχο της ωδειακής εκπαίδευσης (και μέρος των διδάκτρων) στα Τόνισε επίσης πως αν δεν ληφθεί ειδική μέριμνα, το ΠΔ θα προκαλέσει μειώσεις μισθών σε καλλιτέχνες εργαζόμενους σε φορείς του δημοσίου, αφού από ΤΕ θα γίνουν ΔΕ. Τέλος είπε ότι το ΠΔ   θα δημιουργήσει προβλήματα  αξιοκρατίας σε ότι αφορά στις αξιολογήσεις και στις επιλογές προσωπικού σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς αφού τα ωδειακά διπλώματα δε θα λαμβάνονται υπόψιν στις διαδικασίες αυτές. Οι λύσεις που πρότεινε στο γενικότερο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του συστήματος μουσικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι: η Άμεση κατάργηση του επίμαχου προεδρικού διατάγματος. Η ένταξη της μουσικής και γενικότερα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας και όχι στο Υπουργείο Πολιτισμού. Διαβάθμιση των διπλωμάτων των ωδείων στο επίπεδο 5 και καθιέρωση του “Εθνικού διπλώματος” κάτι που θα αποτελέσει εχέγγυο για το υψηλό επίπεδο των παρεχομένων διπλωμάτων των ωδείων. Δυνατότητα διασύνδεσης των αποφοίτων των ωδείων με τα ελληνικά μουσικά πανεπιστήμια και γενικότερα ενοποίηση των διαφόρων βαθμίδων τις μουσικής εκπαίδευσης (compatibility). Επέκταση του θεσμού των μουσικών Γυμνασίων και Λυκείων στις τάξεις του Δημοτικού. Αντιστοίχιση της μουσικής εκπαίδευσης στα μουσικά Δημοτικά Γυμνάσια και Λύκεια με τις τάξεις της Προκαταρκτικής,  Κατωτέρας, Μέσης και Ανωτέρας των ωδείων, έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα και σε αποφοίτους των μουσικών Λυκείων να συμμετέχουν στις διαδικασίες για την απόκτηση του “Εθνικού διπλώματος” όπως και στα ωδεία. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί κάποιο ταλαντούχο παιδί που περνάει στο Μουσικό Δημοτικό να ξεκινήσει τις σπουδές του σε κάποιο όργανο και να τις ολοκληρώσει μέσα στο σχολείο χωρίς να έχει πληρώσει καθόλου χρήματα για αυτό. Αναβάθμιση του μαθήματος της μουσικής στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης με ενιαία ύλη από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο. Δημιουργία Τμήματος Μουσικών Σπουδών και στην Αθήνα στα πρότυπα του Ιονίου Πανεπιστημίου ή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με δυνατότητα σπουδών στη μουσική εκτέλεση (Μουσική Ακαδημία). Τέλος εξέφρασε την ελπίδα,  με αφορμή αυτό το λανθασμένο ΠΔ, να δοθεί η ευκαιρία να ασχοληθούν σοβαρά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς με το ζήτημα της μουσικής και γενικότερα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης,  που είναι τόσο προβληματική στη χώρα μας.

Η Σία Αναγνωστοπούλου, βουλευτής Αχαΐας και τομεάρχης πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τόνισε πως η κυβέρνηση της ΝΔ «πάτησε» πάνω σε ένα διαχρονικό πρόβλημα που αφορά την καλλιτεχνική εκπαίδευση και, αντί να συνεχίσει στον δρόμο που άνοιξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και να το επιλύσει μετά από ευρεία διαβούλευση, με ένα ακραία προσβλητικό για τον Πολιτισμό της χώρας ΠΔ, έριξε στο εργασιακό χάος τους καλλιτέχνες (κατηγορία ΔΕ) και άνοιξε διάπλατα το δρόμο για «μπίζνες» ιδιωτικών ΙΕΚ και Κολλεγίων. Επίσης υπογράμμισε πως το ΠΔ 85/2022  υποβαθμίζει το σύγχρονο Πολιτισμό επί της ουσίας διότι οι καλλιτεχνικές σχολές βρίσκονται υπό την πολύ στενή εποπτεία του ΥΠΠΟ σε αντίθεση με τα ΙΕΚ ή τα κολέγια που δεν τα εποπτεύει κανείς ως προς το περιεχόμενο των σπουδών τους. Επομένως, η κυβέρνηση θεωρεί το ΥΠΠΟ αναξιόπιστο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποτελεί δέσμευση, πρώτον η άμεση απόσυρση του ΠΔ και αντικατάσταση του ΔΕ με ΤΕ. Δεύτερον, η διαβάθμιση των καλλιτεχνικών σχολών μετά από ευθεία διαβούλευση με τα σωματεία και τους φορείς. Τρίτον η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών. Μόνο μια αριστερή, προοδευτική κυβέρνηση μπορεί να άρει αυτή την τεράστια αδικία απέναντι στον κόσμο του Πολιτισμού. Και θα το κάνει!

O Μαρίνος Σκανδάμης, δρ Νομικής, πρώην ΓΓ Υπ Δικαιοσύνης και τομεάρχης προστασίας του πολίτη του ΠΑΣΟΚ, προσέγγισε το ζήτημα μέσα από τη σκοπιά των θεμελιωδών δικαιωμάτων, αναδεικνύοντας πως το άρθ. 16 παρ. 7 του Συντάγματος κατοχυρώνει ως ανώτερες τις σχολές επαγγελματικής ή ειδικής εκπαίδευσης και πως είναι αντισυνταγματικό, αβάσιμο, δυσανάλογο και άνισο να θεωρούνται οι απόφοιτοι των σχολών δραματουργίας, χορού και κινηματογράφου ως ανήκοντες στην κατηγορία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο ομιλητής μάλιστα ανέδειξε και το απαράδεκτο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, όπου στην ίδια κατηγορία κατατάσσονται οι απόφοιτοι σχολών μαθητείας με 11 μήνες σπουδών, αλλά και οι απόφοιτοι των 3ετών καλλιτεχνικών σχολών, καταλήγοντας ότι το ΠΑΣΟΚ ζητά τώρα την απόσυρση του προεδρικού διατάγματος που απομειώνει τα δικαιώματα των σπουδαστών και ακόμη ζητά την αναγνώριση των πτυχίων τους σύμφωνα με το χρόνο σπουδών τους. Τη συζήτηση συντόνισε ο ομ. καθηγητής Βαγγέλης Πολίτης Στεργίου, πρώην πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και διευθυντής του γραφείου της Υπ. Πολιτισμού Λ. Κονιόρδου, ο οποίος είχε αναλάβει και το συντονισμό των ενεργειών για την έκδοση της ΚΥΑ του 2018.