Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αλλαγή των τελευταίων 50 ετών στη λιανική αγορά.
Διεθνή ΜΜΕ αναφέρονται εδώ και λίγο καιρό στις… προετοιμασίες που λαμβάνουν χώρα για σταδιακή «αποσύνδεση» των προϊόντων από τα γνωστά σε όλους μας «barcodes».
Ο παγκόσμιος οργανισμός που επιβλέπει τη χρήση τους μιλάει για μία πιο «ισχυρή εναλλακτική» η οποία θα είναι ευανάγνωστη από τους λιανοπωλητές παντού εντός δύο ετών.
«Νέοι κωδικοί που περιέχουν ημερομηνίες πώλησης, οδηγίες προϊόντων, αλλεργιογόνα και συστατικά, καθώς και τις τιμές, θα σημαίνουν θα αποχαιρετήσουμε τον παλιομοδίτικο γραμμωτό κώδικα», σύμφωνα με τη GS1, μια διεθνή ΜΚΟ.
Ο πρώτος γραμμωτός κώδικας (barcode) διαβάστηκε σε ένα σούπερ μάρκετ του Οχάιο τον Ιούνιο του 1974.
Τώρα, 5 δεκαετίες μετά, ετοιμάζεται η μεγάλη αλλαγή.
Ήδη «γίγαντες» της λιανικής στο εξωτερικό έχουν αρχίσει να τα χρησιμοποιούν QR codes σε ορισμένα προϊόντα.
Όπως μεταδίδει ο Guardian:
«Oι κωδικοί QR (γρήγορης απόκρισης) θα επιτρέψουν στους πελάτες να έχουν άμεση πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προϊόν, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου ανακύκλωσης μπαταριών, ρούχων και δομικών υλικών».
«Έχουμε ορίσει μια φιλοδοξία ότι μέχρι το τέλος του 2027 όλοι οι έμποροι λιανικής στον κόσμο θα μπορούν να διαβάζουν αυτούς τους γραμμωτούς κώδικες νέας γενιάς», λένε από την GS1.
Η χρήση των QR codes εκτοξεύτηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν δισεκατομμύρια άνθρωποι σε κάθε γωνιά του πλανήτη άρχισαν να… σκανάρουν τις “έξυπνες συσκευές” τους για να αγοράσουν ένα προϊόν ή να τους παρασχεθεί κάποια υπηρεσία.
«Αυτό ήταν στα σκαριά εδώ και αρκετό καιρό, αλλά ο Covid πραγματικά το επιτάχυνε. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όλοι συνήθισαν να δείχνουν τα τηλέφωνά τους σε κωδικούς QR σε παμπ και εστιατόρια για να έχουν πρόσβαση στο μενού».
Θυμίζουμε εξάλλου πως τα πρώτα… «διαβατήρια εμβολιασμού» (vaccine passports) χρησιμοποιούσαν QR codes.
Ο κόσμος έχει ήδη συνηθίσει να σκανάρεται: