Το διαρκώς αυξανόμενο κόστος στις πρώτες ύλες, έχει αντίκτυπο και στην αυτοκινητοβιομηχανία. Τελικά να αγοράσουμε αυτοκίνητο τώρα ή αργότερα;
Αυτό έχει ήδη ως αποτέλεσμα την “εργοστασιακή” αύξηση σχεδόν όλων των αυτοκινήτων. Όμως η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία με το γαϊτανάκι των επιπτώσεων σε πρώτες ύλες στην ενέργεια (40% αύξηση του μεταφορικού κόστους) κλπ., θα αναγκάσουν πολλές εταιρείες (αν όχι όλες) να αυξήσουν μέχρι τα τέλη του χρόνου ακόμα περισσότερο τις τιμές των αυτοκινήτων τους. Νομοτελειακά αυξάνονται και οι τιμές των μεταχειρισμένων τους…
Για του λόγου το αληθές, η Ford που ανέφερε επίσημα πως το κόστος των πρώτων υλών κάνει ασύμφορη την παραγωγή της Mach-E.
Η αναγνώριση του προβλήματος είναι ένα βήμα προς τη λύση του μεν αλλά από την άλλη, το τέλος της «κρίσης» αυτής, δεν είναι ορατό ακόμα. Μιλώντας πρόσφατα στο Παγκόσμιο Συνέδριο Αυτοκινήτου της Deutsche Bank, ο οικονομικός διευθυντής της Ford, John Lawler, εκτός των άλλων είπε πως το αυξανόμενο κόστος στα υλικά, θα επηρεάσει τα μελλοντικά ηλεκτρικά οχήματα της εταιρείας.
Φυσικά η Ford δεν είναι η μόνη εταιρεία που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά σε πρώτη φάση είναι αυτή που μας έδωσε μια τάξη μεγέθους για να καταλάβουμε το πρόβλημα. Η Mustang Mach-E, κοστίζει τώρα σχεδόν 24.000 ευρώ περισσότερα από ότι το Ford Edge που έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Μακροσκοπικά, στην «ισορροπία» των εσόδων, υπάρχει ακόμα το περιθώριο να τη φέρνει σε μεγάλο ποσοστό η κερδοφορία που παρουσιάζουν τα συμβατικά ή υβριδικά αυτοκίνητα της κάθε εταιρείας, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει πως η λύση αυτή αυτό μπορεί να αποτελέσει τη λύση για πάντα.
Καινούριο αυτοκίνητο, τώρα ή αργότερα;
Σήμερα λοιπόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν επαρκή αριθμό μικροτσίπ για να τοποθετήσουν στα αυτοκίνητά τους, με τις παραγωγές να πηγαίνουν μήνες πίσω και αντιστοίχως οι παραδόσεις στους πελάτες.
Σήμερα και στην Ελλάδα, αν δεν προτιμήσεις ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που έχουν ήδη εισαχθεί (τα λεγόμενα ετοιμοπαράδοτα), μπορεί να περιμένεις στην καλύτερη των περιπτώσεων και 4 μήνες για να παραλάβεις.
Αναμφίβολα σύντομα η κατάσταση αυτή θα βελτιωθεί. Εδώ όμως γεννάται και το ερώτημα: παραγγέλνω τώρα που θα αργήσει η παράδοση ή το 2023, που ίσως το παραλάβω πιο σύντομα;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: ΤΩΡΑ.
Και αυτό γιατί από τη μία η κανονικότητα στις παραγωγές και τις παραδόσεις αναμένεται να επέλθει προς του χρόνου τέτοια εποχή και από την άλλη οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη έχουν αποφασίσει αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων τους (για τους λόγους που έχουμε αναφερθεί και πιο πάνω) , η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσει και το 15%.
Μη ξαφνιαστούμε λοιπόν αν ένα αυτοκίνητο των €25.000 που κοστίζει σήμερα, το 2023 θα φτάνει τα €28.000…