Η σημαντική αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής στο 87% από 79% στο προηγούμενο ΕΣΕΚ (Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα), η περαιτέρω μείωση του φυσικού αερίου αλλά και η ανάπτυξη υδροηλεκτρικών έργων και έργων αντλησιοταμίευσης μετά το 2030 που είχαν αδικηθεί στο προηγούμενο σχέδιο είναι μεταξύ των νέων προβλέψεων του αναθεωρημένου ΕΣΕΚ που παρουσιάστηκε χθες από τον πρόεδρο του ΚΑΠΕ, κ. Δημήτρη Καρδοματέα, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ο δραστικός περιορισμός των τεχνολογιών του υδρογόνου και του βιομεθανίου αλλά και η χρήση συνθετικών καυσίμων για εμπορική χρήση μετά το 2040 είναι επίσης από τις μεγάλες αλλαγές του νέου σχεδιασμού.
Πρόκειται για μερικές από τις πιο σημαντικές παρεμβάσεις που επεξεργάστηκε το ΚΑΠΕ και παρουσίασε χθες στο ΥΠΕΝ, με στόχο την οριστικοποίηση του σχεδίου και την αναμόρφωση των ποσοτικών στόχων ως τα τέλη Απριλίου.Το επόμενο βήμα είναι η δημόσια διαβούλευση του ΕΣΕΚ και η αποστολή του στις Βρυξέλλες μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Στόχος του νέου σχεδιασμού είναι η κατάρτιση πιο ρεαλιστικών μέτρων σε σχέση με τους υπερφιλόδοξους στόχους της ΕΕ, τα οποία ωστόσο επικεντρώνονται πρωτίστως στην περίοδο μετά το 2030, με καλύτερη απόδοση κόστους –οφέλους και όπως αναφέρθηκε χθες από τον Γενικό Γραμματέα Ενέργειας κ. Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη στη σύσκεψη στο ΥΠΕΝ, με στόχο οι δαπάνες που θα προβλέψει να μην οδηγούν σε ρυθμό ανάπτυξης της χώρας κάτω από 1,2% ετησίως μέχρι το 2050.
Όπως λένε χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές ότι θεωρήθηκε αντιοικονομικό και δαπανηρό αφαιρέθηκε όπως για παράδειγμα η έγχυση υδρογόνου στα δίκτυα φυσικού αερίου εφόσον γίνεται με κρατικούς πόρους, εξέλιξη για την οποία δεν φαίνεται να είναι καθόλου ικανοποιημένη η πλευρά του ΔΕΣΦΑ. Η χρήση του υδρογόνου προορίζεται για παραγωγή συνθετικών καυσίμων και μόνο στις μεταφορές. Όπως τονίζεται η έγχυση υδρογόνου στα δίκτυα φυσικού αερίου δεν θα επιχορηγείται γιατί θεωρείται μια μη οικονομική επιλογή επειδή υπάρχουν άλλες φθηνότερες.
Μεγάλες αλλαγές μετά το 2030
Σε γενικές γραμμές, οι αλλαγές στο νέο ΕΣΕΚ είναι σημειακές μέχρι το 2030 καθώς οι μεγάλες διορθώσεις γίνονται μετά το συγκεκριμένο έτος.
Ραγδαία προβλέπεται η ανάπτυξη των υδροηλεκτρικών έργων και των υποδομών αντλησιοταμίευσης, η οποία αυξάνεται σχεδόν στα 4,9 GW το 2040 από τα 2,2 GW το 2030 ενώ οριακά αυξημένη εμφανίζεται η χρήση της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας στο 1,95 GW από 1,9 GW. Επίσης μειώνεται η συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε θέρμανση και ψύξη από το 52% στο 46% αλλά και στις μεταφορές από το 29% στο 26% καθώς περιορίζονται οι στόχοι της ηλεκτροκίνησης.
Από το 2030 και μετά εκτιμάται ότι θα μπουν πιο μαζικά στα νοικοκυριά οι αντλίες θερμότητας καθώς το κόστος θα έχει πέσει ενώ ο κόσμος για τους ίδιους λόγους θα μπορεί να αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα δίχως να χρειάζεται κρατική επιδότηση.
Το κόστος
Εκείνο πάντως που τονίζουν από την ομάδα του σχεδιασμού είναι ότι σε σχέση με το παλιό ΕΣΕΚ υπάρχει μία σύγχυση ως προς το τελικό κόστος των δράσεων καθώς δεν είχε διευκρινιστεί μέχρι σήμερα ποιες από τις προβλέψιμες δαπάνες, θα γίνουν από την πολιτεία και ποιες από ιδιώτες. Αυτό όπως αναφέρουν δίνει την εντύπωση ότι η μετάβαση θα κοστίσει πολύ ακριβά. Κάτι που όμως δεν είναι απόλυτα ακριβές καθώς από το 2030 και μετά εκτιμάται ότι οι τεχνολογίες θα έχουν εξελιχθεί και το κόστος θα πέσει ενώ μεγάλο μέρος των δαπανών θα προέλθει από την ιδιωτική κατανάλωση για να υπάρξουν μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Στο νέο ΕΣΕΚ, όπως αναφέρουν αυτό θα ξεκαθαρίσει με μία κλιμάκωση καθώς προτάσσονται κυρίως ώριμες τεχνολογίες, με στόχο τον εξηλεκτρισμό μετά το 2030 και την ανάπτυξη συνθετικών καυσίμων μετά το 2040 όταν θα έχουν ωριμάσει οι τεχνολογίες και θα έχει πέσει το κόστος.