Γενικό προβληματισμό για την εικόνα της αγοράς, με εξαίρεση σούπερ μάρκετ και καύσιμα, προκαλεί η μεγάλη πτώση του τζίρου στο λιανεμπόριο κατά το τελευταίο εξάμηνο, κρίση η οποία επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα την Πέμπτη ΕΛΣΤΑΤ και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και αφορούν το τελευταίο τρίμηνο (Οκτώβριος-Δεκέμβριος) του 2023.
Η πτώση της ζήτησης πλήττει ιδιαίτερα μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις με μείωση στους τζίρους κάτω από τα επίπεδα του πληθωρισμού.
Ο πληθωρισμός έχει πλήξει το σύνολο της αγοράς σύμφωνα με τον «Δείκτη Λιανικών Πωλήσεων» του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και της ΕΛΣΤΑΤ που αναπτύσσεται σε συνεργασία και τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) Γιώργο Μπάλτα.
Ειδικά στη Δυτική Ελλάδα, το δ’ τρίμηνο του 2023 το σύνολο του λιανικού εμπορίου εμφάνισε τζίρο 566 εκατ. ευρώ, με αύξηση 1,4% ενώ, με εξαίρεση των τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων είχαμε τζίρο 254 εκατ. ευρώ, με αύξηση 2,6%.
Με βάση την αξιολόγηση των στοιχείων από την ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγάλες επιχειρήσεις εμφάνισαν αύξηση τζίρου 30% στο α’ τρίμηνο του 2023, ρυθμός που έπεσε σταδιακά σε 12% στο β’ τρίμηνο, σε 6% στο γ’ τρίμηνο, για να φτάσει τελικά στο 4% στο δ’ τρίμηνο του 2023.
Οι μικρές επιχειρήσεις ξεκίνησαν το 2023 με αύξηση 8% για να φτάσουν όμως -1% το δ’ τρίμηνο του 2023, κάτω από τον πληθωρισμό που «έτρεχε» με ρυθμό πάνω από 2% και τον τιμάριθμο στα τρόφιμα (Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή) με αύξηση πάνω από 11%.