Πέρυσι, η δασκάλα Παναγιώτα Διαμαντή είχε μόλις τρεις μαθητές στο δημοτικό σχολείο, στην α’, ε’ και στ’ τάξη. Το εκτάκι αποφοίτησε και στο σχολείο στη Φουρνά Ευρυτανίας, θα έμεναν μόνο δύο μαθητές, εκ των οποίων ο ένας επίσης θα αποφοιτούσε. Έτσι την επόμενη χρονιά, μόνο ένα παιδί θα υπήρχε στο σχολείο.
«Όλη η αγωνία, όλο το άγχος και η κούραση, έσβησαν μεμιάς, όταν ακούσαμε τις νέες παιδικές φωνές στο χωριό. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις αυτά τα νέα παιδιά να ανθίζουν μέρα με τη μέρα, να έχουν γίνει μια παρέα με τα παιδιά του χωριού και να προσαρμόζονται στη νέα ζωή τους.Τα χωριά που πεθαίνουν είναι εκείνα στα οποία κλείνουν τα σχολεία. Όμως στη Φουρνά δράσαμε προληπτικά», αναφέρει στον Ταχυδρόμο η Παναγιώτα Διαμαντή, η 30χρονη δασκάλα.
Ποια είναι η δασκάλα
Η 30χρονη σήμερα δασκάλα αποφοίτησε το 2015 από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στο ίδιο τμήμα έκανε και το πρώτο της μεταπτυχιακό, ενώ στο ίδιο τμήμα είναι υποψήφια διδάκτορας. Κάθε Σαββατοκύριακο βρίσκεται στον Βόλο, που θεωρεί πλέον δεύτερη πατρίδα της και δεν κρύβει την επιθυμία της να πάρει απόσπαση στην περιοχή για να διδάξει και ενδεχομένως να ακολουθήσει και καριέρα ακαδημαϊκού στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Διορίστηκε στη δημόσια εκπαίδευση την περσινή σχολική χρονιά 2023-2024. Ήταν επιλογή της να διοριστεί στο δημοτικό σχολείο στη Φουρνά, ένα χωριό της Ευρυτανίας, από όπου κατάγεται και ο πατέρας της. Δεν ήταν μόνο τα… πατρικά χώματα που την τράβηξαν. «Ήθελα να ξεφύγω από τα σχολεία του αστικού κέντρου. Να προσφέρω σε μονοθέσια και ολιγοθέσια», λέει η εμπνευσμένη δασκάλα, που έμελλε να γίνει παράδειγμα προς μίμηση για συναδέλφους της και να παραδώσει… μαθήματα καταπολέμησης της ερημοποίησης της υπαίθρου, στην ίδια την Πολιτεία.
«Ήδη από φέτος είναι σε αναστολή το νηπιαγωγείο του χωριού γιατί δεν υπάρχουν μαθητές. Στο χωριό δεν υπήρχαν οικογένειες με μικρότερα παιδιά», οι διαπιστώσεις της δασκάλας, η οποία μαζί με τον ιερέα της Φουρνάς, τον πατέρα Κωνσταντίνο, παιδιά του οποίου έχει μαθητές η Παναγιώτα Διαμαντή, αποφάσισαν να δράσουν για να κρατήσουν και το σχολείο τους ανοιχτό και το χωριό ζωντανό.
«Δράσαμε ουσιαστικά προληπτικά. Πηγαίνοντας στο χωριό διαπίστωσα ότι είναι ασφαλές και προσβάσιμο. Κάναμε συζητήσεις με τον ιερέα, βάλαμε κάτω τα δεδομένα και αποφασίσαμε να κάνουμε ένα κάλεσμα σε οικογένειες να έρθουν να ζήσουν στο χωριό. Κανείς δεν περίμενε την ανταπόκριση που υπήρξε», αναφέρει η δασκάλα.
Με ένα απλό μήνυμα-αγγελία, η Παναγιώτα Διαμαντή συστηνόταν λέγοντας ότι είναι η δασκάλα του χωριού και καλώντας οικογένειες να μετακομίσουν στο χωριό και να γράψουν τα παιδάκια τους στο σχολείο.
Στο ίδιο μήνυμα εξηγούσε ότι για τις ενδιαφερόμενες οικογένειες παρέχεται δωρεάν σπίτι και ότι εξασφαλίζεται εργασία αλλά και τα πρώτα έξοδα. «Η κίνηση αυτή γίνεται για να κρατηθούν τα σχολεία ανοιχτά», κατέληγε το μήνυμα.
«Δεν ήταν μόνο ενδιαφερόμενοι να έρθουν να μείνουν στο χωριό. Πολλοί άνθρωποι επικοινώνησαν μαζί μας για να μας βοηθήσουν σε κάθε επίπεδο» περιγράφει η δασκάλα.
Η λίστα με τις οικογένειες
Ίσχυσαν λοιπόν, κοινωνικά κριτήρια. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οικογένειες, ενώ επιχειρήθηκε και να ταιριάξει το προφίλ των υποψηφίων κατοίκων με τη ζωή στο χωριό, όπου οι περισσότερες εργασίες που προσφέρονται είναι χειρωνακτικές.
Οικογένεια με έξι παιδιά οι νέοι κάτοικοι
Αρχές Σεπτεμβρίου, η πρώτη οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Φουρνά. Είναι ένα ζευγάρι με έξι παιδιά, τα τρία εκ των οποίων ηλικίας δημοτικού, ένα γυμνασίου κι άλλα δύο που είναι μωρά.
Η οικογένεια ζούσε στην Αθήνα μέχρι να αποφασίσει για οικονομικούς λόγους να μεταναστεύσει στη Γερμανία και από εκεί να επαναπατριστεί εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετώπισε.
Όλο το χωριό έγινε μια αγκαλιά για τους νέους συντοπίτες του, που με την παρουσία τους ζωντάνεψαν τη Φουρνά και φυσικά το δημοτικό σχολείο.
Μάλιστα ο Αγιασμός φέτος έγινε με κάθε επισημότητα, με εκπροσώπους των αρχών να δίνουν το «παρών» και να γίνονται κοινωνοί σε μια προσπάθεια, αυτή της δασκάλας και του ιερέα, να ζωντανέψουν το σχολείο και το ίδιο το χωριό.