Κάτω από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες και υπό τον φόβο πιθανών εντάσεων, οι Κάννες, για πρώτη φορά στα χρονικά της διοργάνωσης του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ, απαγόρευσαν, προληπτικά, τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας αλλά και τις καρφίτσες με πολιτικά μηνύματα που σκόπευαν να φορέσουν κινηματογραφιστές με μηνύματα υποστήριξης είτε προς τους Παλαιστίνιους είτε προς τους Ισραηλινούς που παραμένουν όμηροι στα χέρια της Χαμάς.
«Φέτος αποφασίσαμε να φιλοξενήσουμε ένα φεστιβάλ χωρίς πολεμικές, για να βεβαιωθούμε ότι το κύριο ενδιαφέρον που μάς φέρνει όλους εδώ είναι ο κινηματογράφος, οπότε αν υπάρχουν άλλες πολεμικές δεν μας αφορούν» δήλωσε με νόημα ο επικεφαλής του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό θέλοντας να αποπολιτικοποιήσει ένα φεστιβάλ από τους κόλπους του οποίου έχουν μεταδοθεί, κατά το παρελθόν, ισχυρά πολιτικά μηνύματα. Όπως το 2022 όταν ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι εμφανίστηκε μέσω βίντεο διαβεβαιώνοντας πως η Ουκρανία θα κερδίσει τον πόλεμο ή το 2018 οπότε μια ομάδα περίπου 80 γυναικών, μεταξύ των οποίων και οι διάσημες ηθοποιοί Κέιτ Μπλάνσετ, η Κρίστεν Στιούαρτ και η Σάλμα Χάγιεκ, διαμαρτυρήθηκαν για την ανισότητα των φύλων στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι οποίες παραπέμπουν σε καζάνι που βράζει, οι διοργανωτές του Φεστιβάλ όχι μόνον δεν επιθυμούν να ρίξουν λάδι στη φωτιά, αντιθέτως έχουν λάβει και αυξημένα μέτρα ασφαλείας προκειμένου να καταφέρουν να φθάσουν στην ολοκλήρωσή του χωρίς «παρατράγουδα». Το σχέδιο ασφάλειας είναι πολύ πιο οργανωμένο σε σχέση με της προηγούμενες χρονιές ενώ εκτός από πολυμελές ανθρώπινο δυναμικό έχει επιστρατευθεί και η τεχνολογία, με κάμερες και εισόδους τεχνητής νοημοσύνης να έχουν τοποθετηθεί γύρω από το Palais des Festivals.
Το γαλλικό #MeToo και οι απεργίες
Στο μεταξύ οι αποκαλύψεις της Γαλλίδας σκηνοθέτιδας Judith Godrèche ότι έπεσε θύμα σεξουαλικής κακοποίησης, όταν ήταν έφηβη, από τους σκηνοθέτες Benoît Jacquot και Jacques Doillon, που αρνούνται τις κατηγορίες, έφερε στη χώρα της ένα καθυστερημένο σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο αλλά ισχυρό κύμα του κινήματος #MeToo το οποίο, θεωρείται πιθανό να εκφραστεί, με κάποιον τρόπο, και κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ στο πλαίσιο του οποίου θα κάνει πρεμιέρα η ταινία της «Moi Aussi».
Από την άλλη πλευρά, το σύννεφο των απεργιακών κινητοποιήσεων συνεχίζει να αιωρείται πάνω από τον ουρανό της Γαλλικής Ριβιέρας καθώς οι περίπου 200 εποχικοί που εργάζονται για το Φεστιβάλ Καννών συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για τις χαμηλές αμοιβές τους, τις εξοντωτικές υπερωρίες του αλλά και την ασφάλισή τους.
Εξόριστος στις Κάννες
Μέσα σε όλη αυτή την εκρηκτική ατμόσφαιρα αναμένεται και η άφιξη στις Κάννες του διακεκριμένου Ιρανού σκηνοθέτη Μοχάμαντ Ρασούλοφ ο οποίος, όπως έγινε γνωστό πριν λίγες ώρες, κατάφερε να αποδράσει από τη χώρα του προκειμένου να αποφύγει την διαρκή λογοκρισία που υφίσταται εδώ και χρόνια και την πρόσφατη καταδίκη του από το ισλαμικό δικαστήριο σε οκτώ χρόνια φυλάκιση, μαστίγωμα, πρόστιμο και δήμευση περιουσίας με το σκεπτικό ότι οι ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του αποτελούν «παραδείγματα συμπαιγνίας με πρόθεση διάπραξης εγκλήματος κατά της ασφάλειας της χώρας».
Παρόλα αυτά ο ίδιος κατάφερε να αποδράσει και, σύμφωνα με τις πληροφορίες που προέρχονται από το περιβάλλον του, θα πάει στις Κάννες: «Έπρεπε να διαλέξω ανάμεσα στη φυλακή και να φύγω από το Ιράν. Με βαριά καρδιά διάλεξα την εξορία» αναφέρει ο ίδιος με νόημα στην επίσημη δήλωσή του εξηγώντας πως η Ισλαμική Δημοκρατία κατάσχεσε το διαβατήριό του τον Σεπτέμβριο του 2017 και ως εκ τούτου έπρεπε να φύγει κρυφά από το Ιράν. «Το δικαστικό σύστημα της Ισλαμικής Δημοκρατίας έχει εκδώσει τόσες σκληρές και περίεργες αποφάσεις που δεν νιώθω ότι είναι η θέση μου να παραπονεθώ για την ποινή μου. Οι θανατικές ποινές εκτελούνται καθώς η Ισλαμική Δημοκρατία έχει βάλει στο στόχαστρο τις ζωές διαδηλωτών και ακτιβιστών για τα πολιτικά δικαιώματα» προσθέτει χαρακτηριστικά ο ίδιος.