«Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»
Ο Ιάσονας Φωτήλας, Βουλευτής ΝΔ Αχαΐας τοποθετήθηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων στο νομοσχέδιο του Υπουργείου παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του ο Βουλευτής Αχαΐας αναφέρθηκε στους τρεις βασικούς πυλώνες του νομοσχεδίου.Πιο συγκεκριμένα αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις αναφορικά με το συντονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης που εισάγονται, όπου βαρύτητα εδώ δίνεται στην αξιοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της τοπικής κοινωνίας και των αναγκών της εργασίας. Με τη θεσμοθέτηση των Κ.Ε.Ε.Κ (Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) ενισχύεται η εξωστρέφεια των εκπαιδευτικών δομών. Περαιτέρω, αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των ΕΠΑΛ όπου προωθείται η συνεργασία τους με των ιδιωτικό τομέα για την υλοποίηση πρακτικής άσκησης όπως επίσης ενισχύεται και η προοπτική ανάπτυξης ερευνητικών και εκπαιδευτικών ευρωπαικών και διεθνών συνεργασιών.
Ο τρίτος πυλώνας του νομοσχεδίου στον οποίο αναφέρθηκε ο Βουλευτής Αχαΐας αφορά την ενίσχυση των πρώην Ι.Ε.Κ. που πλέον μετονομάζονται σε Σ.Α.Ε.Κ. όπου πλέον προωθείται η αρχική επαγγελματική κατάρτιση, τα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και ταυτόχρονα προωθείται και η συμβουλευτική υποστήριξη σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας.
Ο Ιάσονας Φωτήλας σημείωσε ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότιοι μεγάλες αλλαγές και ταζητήματα του αύριοσχετίζονται με τηνεκπαίδευση και την παιδείαπου δίδεται στη γενιά τουσήμερα.». Για το λόγο αυτό το συζητούμενο νομοσχέδιο βγάζει από την αφάνεια την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτισηκάνοντάς τη μίαελκυστική προοπτική γιατους νέους και τις νέες στηνπατρίδα μας και θα τους δώσουν μία πολύ σημαντικήδιέξοδο στην επαγγελματικήτους σταδιοδρομία.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ευχαριστώ κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η αλήθεια είναι ότι θα περίμενε κανείς, στο νομοσχέδιο που έχει εισαχθεί σήμερα προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής να βρίσκαμε χώρο σύγκλησης και πεδίο συνεργασίας γιατί όπως και να το κάνουμε η παιδεία θα έπρεπε να αποτελεί πεδίο σύγκλησης.
Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι μεγάλες αλλαγές και τα ζητήματα του αύριο σχετίζονται με την εκπαίδευση και την παιδεία που δίδεται στη γενιά του σήμερα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι στο βήμα της Βουλής προκειμένου να υπερασπιστώ το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησής μας το οποίο συνεχίζεται αμερόληπτα και ακατάπαυστα, μη λαμβάνοντας υπόψιν το όποιο πολιτικό κόστος και τις όποιες μικροπολιτικές σκοπιμότητες προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας.
Συζητάμε σήμερα αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλαγές που ξεκίνησαν με το νόμο 4763/2020 – του όποιου είχα την τιμή και την χαρά να είμαι εισηγητής- και ερχόμαστε να τις υποστηρίξουμε.
Κάνουμε με άλλα λόγια το βήμα εκείνο που απαιτείται για να στηρίξουμε μία μεταρρύθμιση ώστε να ενισχύσουμε την προσπάθεια που ξεκινήσαμε το 2020.
Προχωρούμε σε επιπλέον αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που θα την κάνουν μία ελκυστική προοπτική για τους νέους και τις νέες στην πατρίδα μας και θα τους δώσουν μία πολύ σημαντική διέξοδο στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Γιατί το μοντέλο του «όλοι θα σπουδάζουμε στο Πανεπιστήμιο» μπορεί να βοήθησε την κοινωνική άνοδο τις προηγούμενες δεκαετίες στην Ελλάδα, αλλά τώρα – και ειδικά τα τελευταία είκοσι χρόνια – δυστυχώς οδηγεί σε αδιέξοδα και στην καλύτερη περίπτωση στη μετανάστευση στο εξωτερικό.
Στη χειρότερη οδηγεί σε βίαιη επανακατάρτιση σε μία άσχετη ειδικότητα με αυτή που σπούδασαν οι νέοι μας με συνήθως χειρότερους εργασιακούς όρους!
Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί!
Γιατί είναι δυστύχημα για τη χώρα μας να αιμοδοτεί ξένες χώρες με επιστημονικό προσωπικό που εκπαίδευσε στην Ελλάδα δαπανώντας δισεκατομμύρια ευρώ των Ελλήνων φορολογουμένων!
Αναμφίβολα η συγκράτηση του braindrain σχετίζεται και με τις αλλαγές στον τομέα της επαγγελματικής ή μέσης τεχνικής εκπαίδευσης.
Με το παρόν νομοσχέδιο λοιπόν της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας ενισχύουμε το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσα από την ενίσχυση της συνεργασίας και της συνέργειας μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης και μέσα από τη συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων του Εθνικού πλαισίου Προσόντων ώστε να βελτιώνονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες των αποφοίτων.
Την ίδια στιγμή μέσα από το παρόν νομοσχέδιο ενισχύουμε και την ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.
Για το σκοπό αυτό, δημιουργούμε τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ) απαντώντας έτσι σε ένα χρόνιο αίτημα όχι των επιχειρηματικών κύκλων όπως ισχυρίζεστε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης αλλά της κοινωνίας της ίδιας.
Στον πυρήνα της δράσης τους τα Κ.Ε.Ε.Κ. πρέπει να διερευνήσουν και να αξιοποιήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τοπικής κοινωνίας και των αναγκών της αγοράς προκειμένου να προωθούν τους σπουδαστές σε ειδικότητες που θα τους εξασφαλίζουν στο μέλλον εργασία και ποιότητα ζωής. Μειώνουμε έτσι περαιτέρω την ανεργία και ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Δεν μένουμε όμως μόνο εκεί. Ενισχύουμε την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αφενός μεταφέροντας τις καλές πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί πιλοτικά στα πρότυπα ΕΠΑΛ, στο σύνολο των ΕΠΑΛ και αφετέρου ενισχύουμε την προοπτική ανάπτυξης ερευνητικών και εκπαιδευτικών ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασιών.
Ταυτόχρονα μεριμνούμε για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα αντικείμενα διδασκαλίας τους και προωθούμε τη συνεργασία με επιχειρήσεις του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα για την υλοποίηση πρακτικής άσκησης.
Να σταθώ σε αυτό το σημείο και στην καθιέρωση της εβδομάδας προσανατολισμού στα ΕΠΑΛ μία πρωτοβουλία που πραγματικά πιστεύω και αυτό γιατί δίνουμε τη δυνατότητα στα ίδια τα παιδιά να γνωρίσουν τα τεχνικά επαγγέλματα, να μπουν στους χώρους των εργαστηρίων να παρακολουθήσουν μαθήματα όλων των τομέων και των ειδικοτήτων και στο τέλος να φύγουν σοφότεροι έχοντας τη δυνατότητα πλέον να κάνουν συνειδητοποιημένες επιλογές για το μέλλον τους.
Ξέρετε, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα επαγγελματικά λύκεια δεν είναι σχολεία δεύτερης κατηγορίας. Είναι αλήθεια και δυστυχώς έτσι έχει περάσει στην κοινωνία ότι η μαθητεία σε ένα ΕΠΑΛ συνεπάγεται και το στιγματισμό του μαθητή ενώ η πραγματικότητα άλλο δείχνει.
Μέσα από τα ΕΠΑΛ αποκτούνται γνώσεις και υπάρχουν εξειδικεύσεις που η κοινωνία έχει ανάγκη που η κοινωνία πρέπει και οφείλει να στηρίξει. Τι ποιο φυσιολογικό επομένως να θέλουμε να τα βγάλουμε από την αφάνεια, να τα ενισχύσουμε και να τα κάνουμε προσβάσιμα σε όλους. Αυτό λοιπόν επιτυγχάνουμε με το παρόν νομοσχέδιο
Τέλος μετονομάζουμε τα Ι.Ε.Κ (Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης) σε Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ) και προωθούμε την ενεργή συμβολή τους στη διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων με την αγορά εργασίας.
Επιπλέον, τα ΣΑΕΚ αποκτούν τον τομέα επαγγελματικής κατάρτισης που έχει την ευθύνη για την επαγγελματική κατάρτιση των σπουδαστών καθώς επίσης και την ευθύνη αναβάθμισης των δεξιοτήτων των αποφοίτων των ΣΑΕΚ. Από την άλλη αποκτούν τον Τομέα Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής που έχει την ευθύνη στην υποστήριξη των καταρτιζόμενων σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το παρόν νομοσχέδιο κάνουμε ξεκάθαρο ότι η επαγγελματική εκπαίδευση δεν είναι το αποπαίδι της παιδείας, ούτε μία λύση ανάγκης το αντίθετο έχει βαρύνουσα σημασία για το σύνολο της κοινωνίας.
Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ανεργία καταγράφεται υψηλότερη στους Πανεπιστημιακούς απόφοιτους σε σχέση με τους απόφοιτους τεχνικών σχολών και αυτό μας δίνει ένα επιπλέον κίνητρο να προχωρήσουμε στην ενίσχυση του Εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Συνεχίζουμε το μεταρρυθμιστικό μας έργο
Παραμένουμε πιστοί στο πρόγραμμά μας
Σας ευχαριστώ