flamis.gr

Φωτορεπορτάζ: Ο χαιρετισμός του «Hunger Games» γίνεται σύμβολο της αντίστασης στη Μιανμάρ

Η χώρα θρηνεί πάνω από 460 νεκρούς στον αγώνα κατά της χούντας.

Διαδηλώνουν κατά της χούντας κάνοντας αυτό τον χαιρετισμό. Τραυματίζονται, πεθαίνουν, πενθούν και κηδεύουν τους νεκρούς τους κάνοντας αυτό τον χαιρετισμό. Δηλώνουν την ξεκάθαρη προτίμησή τους στο δημοκρατικό πολίτευμα και στέλνουν τα μηνύματά τους κάνοντας μονάχα μια κίνηση, τον χαιρετισμό με τα τρία δάχτυλα από τις ταινίες «Hunger Games».

Ο λόγος για τους διαδηλωτές της Μιανμάρ που μάχονται από τις αρχές Φεβρουαρίου στους δρόμους κάθε μεγάλης πόλης της χώρας διαδηλώνοντας κατά της χούντας του στρατού που με τη βία κατέλαβε την εξουσία φυλακίζοντας κυβερνητικούς αξιωματούχους και την de facto ηγέτη της Μιανμάρ, Αούνγκ Σαν Σου Κι. Ο στρατός αρνούμενος το αποτέλεσμα των εκλογών και εκμεταλλευόμενος το σύνταγμα που ο ίδιος έχει ψηφίσει, πήρε την εξουσία υποσχόμενος νέες εκλογές.

Οι πολίτες αρνούνται να αναγνωρίσουν την εξουσία του εθνικού στρατού και κάθε μέρα βρίσκονται στους δρόμους ζητώντας το αυτονόητο, την ελευθερία και την δημοκρατία τους. Κατά τις πρώτες μέρες ο στρατός τήρησε χαμηλό προφίλ προσπαθώντας να σαμποτάρει τις πορείες εμποδίζοντας την πρόσβαση στο διαδίκτυο, πράγμα που δεν κατάφερε να ανακόψει το κύμα των διαδηλώσεων. Το αντίθετο μάλιστα. Οι διαδηλώσεις παρέλυσαν τη λειτουργία του κράτους. Όσο περνούσαν οι μέρες φάνηκαν και οι διαθέσεις του στρατού, με τις δυνάμεις ασφαλείας να ρίχνουν τελικά πραγματικά πυρά αφήνοντας καθημερινά εκατοντάδες νεκρούς, συνολικά πάνω από 460 μέχρι σήμερα, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά.

Στους αγώνες τους οι διαδηλωτές έχουν υιοθετήσει ένα χαιρετισμό ο οποίος παρατηρήθηκε για πρώτη φορά στις διαδηλώσεις μετά από το πραξικόπημα στην Ταϊλάνδη το 2014, και έκτοτε έχει «νομιμοποιηθεί» ως σύμβολο αντίστασης και αλληλεγγύης για τα κινήματα της δημοκρατίας σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ασία.

Ο χαιρετισμός που προέρχεται από τα βιβλία και τις ταινίες «The Hunger Games», έχει επίσης ρίζες στο κίνημα των προσκόπων. Χρησιμοποιείται κυρίως από νέους που καταλαβαίνουν ότι οι αγώνες τους βρίσκουν απήχηση μέσω του διαδικτύου, στο κοινό του εξωτερικού.

REUTERS / STRINGER

Στη Μιανμάρ χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από γιατρούς, και στη συνέχεια υιοθετήθηκε από νεαρούς διαδηλωτές που βρήκαν ένα σύμβολο για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στη χούντα.

Στις ταινίες «Hunger Games» ο χαιρετισμός αντιπροσώπευε την αλληλεγγύη σε έναν δυστοπικό κόσμο όπου οι επαναστάτες πολεμούσαν για την ελευθερία ενάντια σε έναν πανίσχυρο τύραννο.

Στην Ταϊλάνδη, όπου η χειρονομία εμφανίστηκε για πρώτη φορά λίγες μέρες μετά από το στρατιωτικό πραξικόπημα τον Μάιο του 2014, αργότερα απαγορεύτηκε. Επομένως την κάνει την (συμβολική) δουλειά της.

EPA / NYEIN CHAN NAING
EPA / NYEIN CHAN NAING
REUTERS / STRINGER
REUTERS / ANN WANG

Διαδηλώσεις για την Μιανμάρ στην Ταϊπέι (Ταϊβάν)

REUTERS / STRINGER
REUTERS / STRINGER
EPA / LYNN BO BO
EPA / LYNN BO BO
REUTERS / SOE ZEYA TUN

Διαδηλώσεις για τη Μιανμάρ στη Μπανγκόκ (Ταϊλάνδη)

REUTERS / NAVESH CHITRAKAR

Διαδηλώσεις για τη Μιανμάρ στο Κατμαντού (Νεπάλ)

REUTERS / STRINGER
EPA / LYNN BO BO
EPA / LYNN BO BO
REUTERS / STRINGER
EPA / KAUNG ZAW HEIN
REUTERS / Stringer .
REUTERS / AJENG DINAR ULFIANA
REUTERS / AJENG DINAR ULFIANA

Διαδήλωση για τη Μιανμάρ στην Τζακάρτα (Ινδονησία)

REUTERS / STRINGER
EPA / KIM HEE-CHUL

Διαδηλώσεις για τη Μιανμάρ στη Σεούλ (Νότια Κορέα)

EPA / STRINGER
EPA / STRINGER
EPA / STRINGER
REUTERS / STRINGER
REUTERS / STRINGER
REUTERS / STRINGER
REUTERS / STRINGER
via REUTERS / SOCIAL MEDIA
REUTERS / STRINGER
REUTERS / ANUSHREE FADNAVIS

Διαδηλώσεις για τη Μιανμάρ στο Νέο Δελχί (Ινδία)

EPA / STRINGER
REUTERS / GONZALO FUENTES

Διαμαρτυρία της οργάνωσης «Extinction Rebellion» κρατώντας εικόνες με τα θύματα της χούντας στη Μιανμάρ, έξω από τα γραφεία της Total στην επιχειρηματική συνοικία La Defense, κοντά στο Παρίσι (Γαλλία)

EPA / STRINGER
EPA / STRINGER
EPA / YONHAP

Διαμαρτυρία για τη Μιανμάρ στο Γκουανγκγού (Νότια Κορέα)

Σημειώνοντας πως στην Ταϊλάνδη ο χαιρετισμός υιοθετήθηκε σε μια περίοδο που στα σινεμά  παιζόταν το sequel της ταινίας «Hunger Games», ο Mark S. Cogan, ειδικός σε θέματα της νοτιανατολικής Ασίας, εξηγεί στο BBC πως Ταϊλάνδη και Μιανμάρ συνδέονται στενά και επομένως ο κόσμος της Μιανμάρ ήταν ήδη εξοικειωμένος με τον συμβολισμό του χαιρετισμού, αφού είχε ήδη χρησιμοποιηθεί στην Ταϊλάνδη.

Ωστόσο, πάνω από όλα, επισημαίνει ο Cogan, παραμένει ένα σύμβολο αντίστασης ενάντια σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, κάτι που οι ασιατικές χώρες γνωρίζουν καλά τι σημαίνει κοιτώντας πίσω στην ιστορία τους. Γνωρίζουν την καταπίεση, την αδικία, την τιμωρία του να διαφωνείς.

Να σημειωθεί ότι η Μιανμάρ, επίσης γνωστή ως Βιρμανία, βρισκόταν υπό την κυριαρχία μιας καταπιεστικής στρατιωτικής χούντας από το 1962 έως το 2011.  Οι στρατηγοί που διοικούσαν για χρόνια τη χώρα κατέστειλαν σχεδόν όλες φωνές που διαφωνούσαν και κατηγορήθηκαν για σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προκαλώντας τη διεθνή καταδίκη και την επιβολή κυρώσεων.

«Ο χαιρετισμός των ταινιών Hunger Games μιλάει για αυτά ακριβώς που ξέρουν πολύ καλά», αναφέρει ο Cogan. «Πρέπει να είσαι γενναίες, πρέπει να σταθείς όρθιος για αυτά που πιστεύεις», εξηγεί.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Χρησιμοποιώντας ένα σύμβολο ευρέως αναγνωρίσιμο καταφέρνουν να κάνουν κατανοητό στη δύση και στον κόσμο ολόκληρο ποια είναι η κατάσταση στη Μιανμάρ, δεδομένου μάλιστα ότι η κατάσταση στην Ασία συχνά παρερμηνεύεται, αναφέρει από την πλευρά της η An Xiao Mina, ερευνήτρια κινημάτων στον διαδίκτυο. «Αυτές οι κινήσεις δεν έρχονται από το πουθενά, δεν αναβιώνουν χωρίς λόγο», σημειώνει και εξηγεί πως αυτός ο χαιρετισμός φέρει μια ιστορία κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλαγής, αφοσίωσης στις αξίες και τα πιστεύω κάποιου- είτε πρόκειται για φαντασία είτε για πραγματική ιστορία. «Είναι ένα επικίνδυνο σύμβολο», λέει χαρακτηριστικά.

Τα σύμβολα, συνεχίζει, διαδραματίζουν ιστορικά σημαντικό ρόλο στις διαδηλώσεις, ειδικά οι χαιρετισμοί με τα χέρια φέρνοντας ως παράδειγμα τα σύμβολα για την ειρήνη και τις γροθιές. Ωστόσο, τονίζει, πάντα πρέπει να είναι εύκολα, πρακτικά, ώστε να μπορούν να υιοθετούνται από όλους εύκολα και γρήγορα.

Αν αυτός ο χαιρετισμός συμβολίζει κάτι πολύ βαθύ, η ίδια εκτιμά ότι ο χαιρετισμός δεν πρόκειται να εκλείψει μέχρι να επέλθει η κοινωνική αλλαγή. Έτσι προβλέπει ότι μάλλον με τον καιρό ο χαιρετισμός των τριών δαχτύλων θα βγει εκτός των χωρών της νοτιοανατολικής Ασίας και θα διαδοθεί σε όλο τον κόσμο.

Και κάπως έτσι η ζωή θα αντιγράψει την τέχνη.

Επιμέλεια: Βαρδαλαχάκη Ιωάννα

Πηγή: clickatlife.gr

Comments are closed.