Σε ταξίδια, συναυλίες, εστιατόρια και πολυτελή αντικείμενα φαίνεται να σπαταλούν τις οικονομίες και τους μισθούς τους οι Αμερικανοί πολίτες, σύμφωνα με άρθρο της Wall Street Journal, η οποία τονίζει ότι οι δαπάνες του κοινού αυξήθηκαν κατά 5,8 % τον Αύγουστο, από ότι στις αρχές τους έτους. Αν και οι οικονομολόγοι είχαν προβλέψει ότι οι δαπάνες θα μειώνονταν όσο περνούσαν οι μήνες, καθώς οι αποταμιεύσεις από την πανδημία θα μειώνονταν επίσης, οι υψηλές τιμές παρέμεναν και η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ ενίσχυσε τις προσπάθειες περιορισμού της ζήτησης. Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, οι προβλέψεις αυτές φάνηκε να υλοποιούνται, όταν τα στοιχεία έδειξαν ότι οι καταναλωτές υποχώρησαν κατά την περίοδο των εορταστικών αγορών.
Ωστόσο, οι Αμερικανοί επέστρεψαν πιο δυναμικοί από ποτέ το 2023, συνεχίζοντας να ξοδεύουν παρά τον ιστορικά υψηλό πληθωρισμό, σύμφωνα με πηγές του CNN, όχι μόνο για είδη πρώτης ανάγκης αλλά και για εστιατόρια, ταξίδια και άλλες εμπειρίες που εμποδίστηκαν από την πανδημία. Συγκεκριμένα, η αεροπορική εταιρεία Delta Air Lines σημείωσε έσοδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου της, ενώ αντίστοιχα η Ticketmaster, η επίσημη ιστοσελίδα πώλησης εισιτηρίων, εξέδωσε πάνω από 295 εκατομμύρια εισιτήρια για εκδηλώσεις, τους πρώτους έξι μήνες του 2023 – ποσό που αυξήθηκε κατά 18% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Στο σημείο αυτό εισέρχονται και οι ανησυχίες. Οι έντονες καταναλωτικές δαπάνες, σε μια περίοδο όπως αυτή, είναι δίκοπο μαχαίρι, σύμφωνα με τον Ted Rossman, ανώτερο αναλυτή του τραπεζικού συστήματος για την Bankrate και το CreditCards.com. “Η ανθεκτικότητα των καταναλωτικών δαπανών είναι ίσως το μεγαλύτερο πράγμα που έχει ωθήσει αυτό το χρονοδιάγραμμα ύφεσης προς τα έξω”, δήλωσε ο Rossman στο CNN. “Από ορισμένες απόψεις, αυτό είναι στην πραγματικότητα καλό για την οικονομία, επειδή οι άνθρωποι ξοδεύουν. Αλλά αυτό για το οποίο ανησυχούμε σε επίπεδο νοικοκυριών, είναι ότι θα ξοδέψουν υπερβολικά και έτσι θα δημιουργηθεί πρόβλημα”.
Η επίδραση της πανδημίας
Η πανδημία φαίνεται να έχει αφήσει ένα αποτύπωμα στον τρόπο συμπεριφοράς των καταναλωτών και να είναι ο μεγαλύτερος “ένοχος” για την τωρινή τους μανία σπατάλης. Πολλοί φαίνεται το καλοκαίρι να προσπάθησαν να αναπληρώσουν τα τρία περίπου χαμένα χρόνια εμπειριών που τους στέρησαν οι αποκλεισμοί λόγω πανδημίας Covid-19. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η επίσκεψη των ίδιων στην χώρα μας σε ρυθμούς που άγγιξαν αριθμούς ρεκόρ. Οι εκτιμήσεις της European Travel Commision, έδειξαν ότι η Ευρώπη θα ήταν στο επίκεντρο των προτιμήσεων των Αμερικανών τουριστών.
Ετσι, ενώ η εισερχόμενη κίνηση έφτασε το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022 στις 1.043,2 χιλιάδες αφίξεις, έναντι 1.149,7 χιλιάδων το ίδιο διάστημα του 2019, σημειώνοντας μια πτώση μόλις κατά 9,3% τον Νοέμβριο του 2022 – σαν προανάκρουσμα του τι θα συμβεί το 2023 – ήρθαν στη χώρα μας 67,5 χιλιάδες Αμερικανοί τουρίστες έναντι 42,7 χιλιάδων τον Νοέμβριο του 2019, σημειώνοντας μια αύξηση κατά 58%, σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Τουρισμού Ελλάδος, κ. Κικίλια.
Φέτος το καλοκαίρι όλα δείχνουν ότι όντως οι εισροές τουριστών από την Αμερική εκτοξεύθηκαν, σύμφωνα και με την Αμερικανική Ενωση Ταξιδιωτικών Συμβούλων (ASTA) για την περιοχή της Ελλάδας. Μάλιστα, με 63 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα από τις ΗΠΑ στο Ελ. Βενιζέλος όλο και περισσότεροι πολίτες επισκέπτονται την Αθήνα και τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, ξοδεύοντας μεγάλα ποσά τόσο στη διαμονή τους, όσο και στην εστίαση.
Ωστόσο, υπάρχουν ρωγμές στα θεμέλια. Το χρέος των αμερικανικών νοικοκυριών έφτασε το ρεκόρ των 16,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων το περασμένο τρίμηνο και τα υπόλοιπα των πιστωτικών καρτών αυξήθηκαν σχεδόν κατά 6,6% – η υψηλότερη τριμηνιαία αύξηση από τότε που η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Νέας Υόρκης άρχισε να παρακολουθεί τα στοιχεία αυτά το 1999. Επίσης, τα ευρήματα από την έρευνα της Bankrate -εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών για καταναλωτές με έδρα τη Νέα Υόρκη-, δείχνουν ότι τα ταμεία των καταναλωτών στερεύουν: το 49% των ενηλίκων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι έχει είτε μικρότερο ποσό αποταμιεύσεων έκτακτης ανάγκης είτε καθόλου σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
Ανησυχίες εγείρονται και για τον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων και αγαθών, εκεί όπου οι λιανοπωλητές προετοιμάζονται ήδη για μια δύσκολη χρονιά. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Walmart εξέδωσε μια πιο επιφυλακτική οικονομική προοπτική, προβλέποντας ότι οι βασικοί πελάτες της, με χαμηλότερο εισόδημα, θα πιεστούν περαιτέρω από τον πληθωρισμό. Η Home Depot (HD) προειδοποίησε αντίστοιχα για στάσιμους αριθμούς πωλήσεων το 2023, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να μετατοπίζουν τις δαπάνες από τα αγαθά στις υπηρεσίες.