Σε σχέση με το 2020, η ζήτηση του τουριστικού προϊόντος σε επίπεδο χώρας αλλά και στην περιφέρειά μας, αναμένεται να κινηθεί μέχρι τα τέλη του έτους σε μια αύξηση της τάξης 30%, ενώ, ειδικά για τη Δυτική Ελλάδα, η αύξηση του εσωτερικού τουρισμού έδωσε, κατά την θερινή περίοδο που μας πέρασε, ισχυρή τονωτική ένωση τόσο στον κλάδο της Φιλοξενίας όσο και σε Εστίαση και Αναψυχή.
Ο εγχώριος τουρισμός κάλυψε πάντως εν μέρει και το κενό της μείωσης του εξωτερικού τουρισμού και την αδυναμία παραδοσιακών αγορών να επιστρέψουν, άμεσα, μέσα στο 2021, στις κρατήσεις που καταγράφονταν κατά την προ-Covid εποχή.
Για το μετά-Covid καλοκαίρι του 2022 τα δεδομένα του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδος, οδηγούν σε εκτιμήσεις για αύξηση του τουρισμού, συγκριτικά με το 2019.
Στα αρνητικά, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Γιώργο Τελώνη, η αδυναμία της περιοχής μας να πείσει πως είναι σε θέση να καταστεί ισχυρός τουριστικός προορισμός, παρά την σημαντική υποδομή με τους νέους οδικούς άξονες. Μελανό σημείο και η αδυναμία της Πάτρας να αποτελέσει ελκυστικό προορισμό για το Σαββατοκύριακο.
ANAΛYTIKA
Θετικός ο αντίκτυπος της φετινής θερινής τουριστικής περιόδου για την ευρύτερη περιφέρεια και τα έσοδα των επιχειρήσεων φιλοξενίας – τουρισμού και εστίασης αναψυχής. Είναι εκτίμησή σας ότι στη μετά Covid εποχή δύνανται να ανθίσουν εποχές ανάπτυξης με νέες τουριστικές επενδύσεις;
-Βεβαίως και το πρόσημο της φετινής καλοκαιρινής περιόδου είναι θετικό, συγκρινόμενο με το αντίστοιχο της προηγούμενης σεζόν, που για προφανείς λόγους, που όλοι θυμούμαστε, ήταν αρνητικό. Αν θέλουμε, όμως, να είμαστε ειλικρινείς, πρέπει να παραδεχθούμε ότι η δική μας συμμετοχή στο συνολικό τουριστικό έσοδο της Ελλάδας παραμένει ωστόσο μικρή… Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θεωρώ πως μετά από δύο χρόνια αστάθειας, αβεβαιότητας και προβληματισμού, θα δούμε και στο τουριστικό προϊόν, σε όλα τα επίπεδα, θεαματική άνθηση.
Ένας ακόμη δύσκολος χειμώνας, με τους ορεινούς προορισμούς να απειλούνται από ένα 3ο πιθανό lockdown. Πόσο δύσκολη θα είναι η επιστροφή του κλάδου-τομέα αυτού του τουρισμού, εφόσον επιβεβαιωθούν αρνητικά σενάρια;
-Σαφώς και ο φετινός χειμώνας, τουλάχιστον με όσα ακούμε από το στόμα των ειδικών, προβλέπεται βαρύς και δύσκολος, από υγειονομικής πλευράς. Αυτή η εικόνα μεταφέρεται και αντικατοπτρίζεται, για ευνόητους λόγους, άμεσα στον χειμερινό τουρισμό και κατ’ επέκταση σε ορεινούς προορισμούς που ειδικά την περίοδο των εορτών είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς. Νομίζω, όμως, ότι μάθαμε να ζούμε, να συνυπάρχουμε με τις δυσκολίες, και να επιβιώνουμε. Εκτιμώ ότι δεν θα υπάρξει κι άλλο lockdown, συνεπώς η κατάσταση θα παραμείνει ελεγχόμενη. Για να επιστρέψει ο χειμερινός τουρισμός στα φυσιολογικά στάνταρ του, πρέπει να απαλλαγούμε από τον βραχνά του κωρονοϊού. Μέχρι τότε, θα δίνει τις μάχες του για να κρατηθεί όρθιος.
Μεγάλα έργα, τουριστικές επενδύσεις στην πόλη ενώ πολυεθνικές ιδρύουν γραφεία καλώντας νέους επιστήμονες να σταδιοδρομήσουν εδώ, εργαζόμενοι, εξ αποστάσεως, γι αυτούς. Η Πάτρα γίνεται πόλος έλξης αλλά η πόλη θα έπρεπε να είναι από… χθες τουλάχιστον προορισμός Σαββατοκύριακου!
-Μέχρι πρότινος, δεν συνέβαινε αυτό: δεν έρχονταν πολυεθνικές για να ανοίξουν γραφεία στην πόλη μας, ούτε επιστήμονες από άλλες χώρες ή άλλες πόλεις σκέφτονταν να εργαστούν εδώ εξ αποστάσεως. Είναι μια πρώτη κατάκτηση το ότι αυτός ο τομέας κινείται πλέον, και κινείται γοργά. Όλα, θεωρώ, χρειάζονται τον χρόνο τους. Ο καταναλωτής, ο πελάτης με την ευρεία έννοια, θα βρει πάντα, αργά ή γρήγορα, αυτό που τον ικανοποιεί, αυτό που θα είναι ο τέλειος συνδυασμός ποιότητας και κόστους (value for money). Ακριβώς αυτό γίνεται τώρα με τον επιστημονικό και εκπαιδευτικό τομέα. Πάντα υπήρχε, λόγω του Πανεπιστημίου Πατρών, η βάση, η μαγιά, απλώς τώρα έγινε πιο ευρέως γνωστή, αξιολογήθηκε, εγκρίθηκε, όπως αποδεικνύεται, και μπήκε στο τελικό στάδιο.
Μια παρόμοια διαδικασία, χρονικά και ποιοτικά, χρειάζεται για να αναδειχθεί και εν συνεχεία να καθιερωθεί η Πάτρα ως city break. Αρχικά ήταν απαραίτητη προϋπόθεση ο οδικός άξονας, στη συνέχεια οι υποδομές, τα συχνά events. Αυτά τα έχουμε πλέον! Είναι η ‘μαγιά’. Δεν αρκεί όμως. Χρειάζεται πάνω απ’ όλα στοχευμένη και διαρκής προβολή των ιδιαιτεροτήτων της Πάτρας, που είναι πολλές και αξιόλογες. Δεν αρκεί να πούμε στον πελάτη να έρθει στην Πάτρα. Πρέπει να του πούμε γιατί να έρθει. Τα θεμέλια, λοιπόν, υπάρχουν. Αλλά το σπίτι δεν θα φυτρώσει μόνο του. Κάποιοι πρέπει να αναλάβουν την κατασκευή του. Και νομίζω πως έχουμε αργήσει… Θα πω, όμως, ότι όπως στις επιτυχίες, έτσι και στις αποτυχίες άλλος περισσότερο κι άλλος λιγότερο έχουμε όλοι την συμμετοχή μας και την ευθύνη μας.