Οι αντιδράσεις από την πλευρά των οικογενειών των υποψηφίων, ήταν άμεσες και έντονες. Αρκετοί οι γονείς, που απειλούν πως θα κινηθούν νομικά.
Σε απάντησή της, η διοργανώτρια Επιτροπή ΔΕΠΠΣ (Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων) δημοσίευσε χθες, 21/5, το βράδυ ένα δελτίο τύπου, σύμφωνα με το οποίο αποφασίστηκε πως όλες οι απαντήσεις θα γίνουν τελικά δεκτές ως σωστές.
Μιλώντας στο protothema.gr, γονέας υποψηφίου μαθητή, ιδιαίτερα φορτισμένος συναισθηματικά ύστερα από τις εξελίξεις, κάνει λόγο για «αλλοίωση του αποτελέσματος» ενώ, όπως δηλώνει νιώθει πως «τους έκλεψαν, τους αδίκησαν».
«Το παιδί μου φοιτά στην ΣΤ’ Δημοτικού και συμμετείχε στις εξετάσεις για την εισαγωγή του στην Α’ Γυμνασίου Πρότυπου Σχολείου και θεωρώ ότι υπάρχει αλλοίωση αποτελέσματος», αρχίζει να λέει.
Υπενθυμίζεται, ότι οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε 50 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής – 25 στα Μαθηματικά και 25 στη Γλώσσα. Οι απαντήσεις δίνονται σε ξεχωριστό απαντητικό φύλλο, όπου ο κάθε υποψήφιος αναγράφει τον κωδικό του ενώ για τη σωστή απάντηση ‘μαρκάρει’ το σωστό κουτάκι.
Το πρόβλημα
«Το βράδυ της 18η Μαϊου ανακοινώθηκαν οι σωστές απαντήσεις από την Επιτροπή. Το παιδί μου καταλάβαμε ότι είχε γράψει πάρα πολύ καλά. Ωστόσο, χθες, διαπιστώσαμε από το διαδίκτυο το πρόβλημα, που προέκυψε με τρεις ερωτήσεις. Σε συνέχεια, το βράδυ η Επιστημονική Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων ανακοίνωσε με δελτίο τύπου, ότι οι ‘προβληματικές’ απαντήσεις αποδίδονται σε όλους τους μαθητές. Επομένως, μία μάζα μαθητών, η οποία έχει απαντήσει λανθασμένα, ανεβαίνει 6 μονάδες», εξηγεί ο πατέρας του υποψήφιου για να προσθέσει: «Υπήρχαν ερωτήσεις, οι οποίες αμφισβητήθηκαν από την ίδια την Επιτροπή, που παραδέχθηκε τις αστοχίες. Και η λύση που επέλεξε ήταν να δώσει ως σωστή, κάθε απάντηση, χωρίς άλλη διευκρίνιση. Θα μπορούσαν να δώσουν, έστω, τις δύο απαντήσεις ως σωστές και να τις βαθμολογήσουν αναλόγως στα παιδιά που τις έχουν απαντήσει – όχι όλες. Δεν είναι δυνατόν, όμως, η Επιτροπή, για λόγους που δεν με αφορούν, να δέχεται κάθε απάντηση – ακόμη και τη λανθασμένη – ως σωστή. Οδηγούμαστε σε αλλοίωση αποτελέσματος. Επειδή, κάνει το μέτριο, άριστο».
Εξηγώντας το πως θα μπορούσε η συγκεκριμένη απόφαση που ελήφθη από τους αρμόδιους να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα για την εισαγωγή στα Πρότυπα, ο γονέας εξηγεί:
«Στα 100 συνολικά, κάθε θέμα παίρνει δύο μονάδες. Εάν ακυρώνονταν οι τρεις επίμαχες ερωτήσεις με τις αστοχίες – πράγμα πιο δίκαιο – το σύνολο θα ήταν πλέον 94. Επομένως, ένας υποψήφιος που έχει γράψει 70, για παράδειγμα, θα βαθμολογηθεί στα 94 (αντί στα 100) και θα πάρει 74,4. Τώρα, που προκρίνεται η λύση να γίνουν όλες οι απαντήσεις δεκτές, οι ‘τυχεροί’ υποψήφιοι – εκείνοι δηλαδή, που είχαν απαντήσει εσφαλμένα – κερδίζουν 6 μονάδες και μπορεί να περάσουν μπροστά, δηλαδή να κριθεί από εκεί το αποτέλεσμα».
Το γεγονός ότι ύστερα από την απόφαση της Επιτροπής, αποδίδονται σε όλους τους μαθητές οι απαντήσεις ως σωστές, σημαίνει ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό λάθος αλλά είτε πως υπάρχει θέμα διατύπωσης των ερωτήσεων, είτε πως υπάρχουν περισσότερες σωστές απαντήσεις, δηλαδή είναι εξίσου σωστές αλλά παρεμφερείς. Διότι αν υπήρχε αντικειμενικά κάποιο λάθος, δεν θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι είναι ‘σωστό’ και να το αποδεχθεί.
Στη διαδικασία των εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία δεν παρέχεται η δυνατότητα αναβαθμολόγησης. Χωρίς να διευκρινίζεται, όμως, εάν αυτό έχει να κάνει μόνο με την επίδοση των υποψηφίων ή συμπεριλαμβάνει και την περίπτωση αστοχίας από την πλευρά της Επιτροπής που δίνει τα θέματα.
Τα αποτελέσματα των εξετάσεων αναμένονται έως τις 28 Μαϊου. Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της οικογένειας, εφόσον δεν ευοδωθούν οι προσπάθειές τους και η Επιτροπή δεν αρθεί στο ύψος των περιστάσεων;
«Προφανώς θα κινηθούμε νομικά. Ακόμη κι αν δεν δικαιωθούμε, δεν αποδέχομαι ότι δεν θα υπερασπιστώ το παιδί μου. Πώς θα εξηγήσω στο παιδί μου ότι αδικήθηκε; Που κλαίει γιατί νιώθει ότι δεν θα περάσει ύστερα από αυτό; Ενώ μέχρι χθες πετούσε επειδή έγραψε καλά. Γιατί τώρα, αν και ο γιος μου έχει απαντήσει σωστά σύμφωνα με τις αρχικά δοσμένες σωστές απαντήσεις της Επιτροπής, εάν ευνοηθούν υποψήφιοι απήντησαν λανθασμένα, διακινδυνεύει τη θέση του. Αισθάνομαι ότι η Επιτροπή ενήργησε επιπόλαια και πολύ γρήγορα – δεν θα πω κακόβουλα. Επέλεξε να λύσει το πρόβλημα ευνοώντας μία κατηγορία μαθητών. Αυτό ονομάζεται ‘επιστημονική αλητεία’. Κι αυτό που μας έμεινε, είναι ότι το παιδί μου πήγε κι έπαιξε ζάρια, όχι ότι πήγε να γράψει», δηλώνει ο πατέρας, ο οποίος επισημαίνει: «Ο γιος μου είναι ένας άριστος μαθητής από την πρώτη δημοτικού, διαθέτει πολλαπλή μόρφωση. Τα αγαπημένα του μαθήματα είναι η Ιστορία και η Γεωγραφία. Παίζει μπάσκετ, πιάνο. Τον προετοιμάσαμε στο σπίτι εμείς, οι γονείς του – είμαστε νομικός και μηχανικός. Δεν έκανε φροντιστήριο, διαφωνώ με αυτό. Θεωρώ ότι στο δημοτικό δεν πρέπει να κάνουν φροντιστήριο τα παιδιά. Ξέρω όμως πολύ καλά ότι κάνουν οι υπόλοιποι. Και γνωρίζω ότι όλη αυτή η διαδικασία τώρα με τα προβληματικά θέματα των εξετάσεων, ευνοεί τα φροντιστήρια – στο εξής, θα ανοίξουν όλοι ένα καινούριο ‘μαγαζί’ που θα λέει ‘Φροντιστήριο για εισαγωγή σε Πρότυπα γυμνάσια’».