Ο Andy Warhol είχε εμμονή με τα παπούτσια, αρχικά τα ζωγράφιζε σε μορφή σκίτσων και έπειτα, τη δεκαετία του 1980, έγιναν το κεντρικό θἐμα του καλλιτέχνη και μέρος μιας ολόκληρης ποπ κουλτούρας. Ο Quentin Tarantino από την άλλη, φροντίζει να προβάλλονται στις ταινίες του γυναικεία πόδια και ο Helmut Newton πρόβαλε κατ’ επανάληψη, στον πλούσιο κόσμο του, γυμνές γυναίκες με τα ψηλοτάκουνα παπούτσια. Ο ίδιος ο Louboutin εξηγεί το φαινόμενο της λατρείας που έχουν οι γυναίκες με τα ψηλά τακούνια κάπως έτσι: «Τη στιγμή που μία γυναίκα φορέσει ψηλοτάκουνες γόβες, αλλάζει το κέντρο βαρύτητας και αυτόματα αλλάζει η στάση του σώματος, είναι τόσο απλό».
Σε ό,τι αφορά τα είδη πολυτελείας, λίγες είναι οι περιπτώσεις που ένα προϊόν είναι ταυτόσημο με το χρώμα, και οι καταναλωτές εξισώνουν τη συγκεκριμένη απόχρωση με το όνομα του brand. Όταν ο όμιλος LVMH συμφώνησε να εξαγοράσει για 16 εκατομμύρια δολάρια τα κοσμήματα Tiffany & Co, αυτόματα αγόρασε και μία συγκεκριμένη μπλε απόχρωση: την Pantone 1837 C, παγκοσμίως αναγνωρίσιμη ως Tiffany blue.
Όπως το Pantone 1837 C σημαίνει Tiffany, έτσι και το γυαλιστερό και ζωηρό κόκκινο σημαίνει Louboutin. Η φημισμένη κόκκινη σόλα του Γάλλου σχεδιαστή, Christian Louboutin, τελικά επαναπροσδιόρισε την έννοια στον χώρο των πολυτελών υποδημάτων. Τα παπούτσια του Louboutin δεν είναι απλά ένα status symbol, αλλά μικρά έργα τέχνης από μόνα τους.
Ο άνθρωπος πίσω από τον οίκο
Ο Christian Louboutin αφηγήθηκε πως εμπνεύστηκε από μια πινακίδα στο Palais de la Porte Dorée, που στέγαζε το Musée national de l’histoire de l’immigration (Εθνικό Μουσείο Ιστορίας Μετανάστευσης) στο Παρίσι. Η πινακίδα απεικόνιζε μια διαγραμμένη εικόνα μιας γόβας στιλέτο, υποδεικνύοντας ότι τα ψηλά τακούνια δεν επιτρέπονταν να φοριούνται στο μουσείο για να αποφευχθεί η ζημιά στα ξύλινα πατώματα. Αυτή η εικόνα κόλλησε στο μυαλό του δεκάχρονου τότε Christian και χρησίμευσε ως έμπνευση για τα μελλοντικά του σχέδια, ιδιαίτερα στις κομψές γόβες με το λεπτό τακούνι στιλέτο, που έγινε σήμα κατατεθέν του οίκου του και του στυλ γενικά. Ο ίδιος επαναλαμβάνει συχνά πως η έμπνευση υπάρχει ακόμα και σε απροσδόκητα μέρη και πως η έντονη παρατήρηση του κόσμου γύρω του επηρέασε τα εμβληματικά σχέδιά του.
Αμέσως μετά, ο Louboutin άνοιξε τα φτερά του. Τα σκίτσα του τράβηξαν τα βλέμματα διαφόρων διάσημων σχεδιαστών (Chanel, YSL, Jean-Paul Gaultier, Chloé, Lanvin) με τους οποίους συνεργάστηκε, μαθαίνοντας παράλληλα τις πιο τεχνικές πτυχές του επαγγέλματος και την εξἐλιξη της δεξιοτεχνίας του όσον αφορά τα σχέδια, τα ύψη και τις μορφές τακουνιών.
Ο Louboutin είχε βάλει έναν στόχο για το μέλλον: να κάνει την γυναίκα να δείχνει όμορφη, να κάνει τα πόδια της να δείχνουν όσο πιο μακριά γίνεται, κομψά και ιδιαίτερα κατευθύνοντας το όραμά του στην δημιουργία της ιδανικής ψηλοτάκουνης γόβας. Αρχές της δεκαετίας του 1990 δημιούργησε την πρώτη ολοκληρωμένη σειρά παπουτσιών. «Ήθελα να δημιουργήσω κάτι που θα ξεπερνούσε τα δεδομένα και θα κάνει τις γυναίκες να νιώθουν σιγουριά και δύναμη, να φορούν τα ψηλοτάκουνα όποτε θέλουν, όλες τις ώρες της ημέρας», δήλωνε ο σχεδιαστής.
Η πρώτη μπουτίκ
Το 1991 έγιναν τα εγκαίνια της πρώτης του παριζιάνικης μπουτίκ. Η παγκόσμια αναγνώριση του brand του γεννήθηκε από μία καθαρή σύμπτωση, με έμπνευση τα λουλούδια του Andy Warhol. Ο Louboutin δούλευε σε μια νέα σειρά παπουτσιών και ως λάτρης της τέχνης, εντυπωσιάστηκε τότε από την εικόνα ενός έργου του Andy Warhol που του τράβηξε το ενδιαφέρον: τα περίφημα ‘Flowers’ του 1964, ένας πίνακας που αναπαριστά τέσσερα λουλούδια ιβίσκου σε κόκκινο, ροζ και πορτοκαλί τόνους. Αλλά εκείνη την εποχή, δεν υπήρχαν τα Google Images και μη έχοντας κάποιο βιβλίο ή μία φωτογραφία του έργου, ο 28χρονος σχεδιαστής εμπιστεύτηκε τη μνήμη του αναπαριστώντας τα λουλούδια. Στο τέλος, κράτησε μόνο ένα, το οποίο τοποθέτησε στο λουράκι που έδενε στον αστράγαλο, έναν νέο και φίνο τρόπο που έκρυβε το κούμπωμα του παπουτσιού. «Καθώς αναφερόμουν στον Warhol, σκέφτηκα αμέσως να δείξω αυτό το μοντέλο σε διαφορετικά χρώματα και υφές», έχει πει ο σχεδιαστής. Από κίτρινο, ροζ της πούδρας και κόκκινο, έως μπλε ρουά και σμαραγδένιο πράσινο, από σουέτ και σατέν, έως βελούδο και με φτερά, το παπούτσι «Pensée» δημιουργήθηκε για να ικανοποιήσει όλες τις προτιμήσεις.
Η γέννηση της κόκκινης σόλας
Αλλά ο Louboutin δεν ήταν ικανοποιημένος, καθώς αισθανόταν πως κάτι έλειπε. Τότε ήταν που κοίταξε πίσω στο αρχικό του σκίτσο και θυμήθηκε ότι είχε σχεδιάσει αυθόρμητα μια κόκκινη σόλα. Για τα παπούτσια που είχαν ήδη συναρμολογηθεί με μαύρη σόλα, ο σχεδιαστής δανείστηκε το βερνίκι νυχιών της βοηθού του και ξανάβαψε ολόκληρη την επιφάνεια της σόλας σε κόκκινο χρώμα. Χωρίς να το γνωρίζει ακόμη, ο Louboutin δημιούργησε με αυτή του την κίνηση τα εμβληματικά παπούτσια, αναγνωρίσιμα σήμερα ανάμεσα σε χιλιάδες. Όσο για τα κομμάτια της σειράς «Pensée», που κυκλοφόρησαν επίσημα το 1993, θεωρούνται μέχρι σήμερα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία του οίκου.
Την ίδια χρονιά άνοιξε τις πόρτες της η μπουτίκ της Νέας Υόρκης και οι πολυπόθητες κόκκινες σόλες του Louboutin πέρασαν στην αμερικανική κουλτούρα, κάνοντας εμφανίσεις σε τηλεοπτικές σειρές, ταινίες και στίχους τραγουδιών. Δεν πέρασε πολύς καιρός πριν τα Louboutins περπατήσουν στα κόκκινα χαλιά των επίσημων εκδηλώσεων, καθώς ο παγκοσμίου φήμης πλέον σχεδιαστής συνέχισε να συγκεντρώνει πελατεία διασημοτήτων.
Το 2007 εξασφάλισε και νομικά την προστασία του σχεδιαστικού του στοιχείου, καθώς κυκλοφορούσαν χιλιάδες απομιμήσεις στην αγορά. Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε την πρώτη ανδρική κολεξιόν, ακολούθησε η παιδική σειρά, ενώ πλέον το brand του προσφέρει εκτός από παπούτσια, τσάντες, αξεσουάρ και μία σειρά από βερνίκια νυχιών.
Οι σταρ και τα Loubi’s τους
Παρά τις απόπειρες απομιμήσεων από άλλους σχεδιαστές, τα Louboutins έχουν αποκτήσει τεράστιο κοινωνικό status. Κερδίζοντας δημοτικότητα από διασημότητες, πωλούνται για δεκάδες χιλιάδες δολάρια και το αποκαλυπτικό κόκκινο χρώμα προτιμάται από σούπερ σταρ και δημοσιότητες, όπως η Oprah, η Beyoncé, η Rihanna, Tina Turner κ.ά. Ο Louboutin ήταν γοητευμένος με την Tina Turner και το στυλ της. «Η Tina Turner λειτουργούσε για μένα παραδειγματικά. Χόρευε πάντα με σούπερ ψηλοτάκουνα σαν να φορούσε αθλητικά παπούτσια και δεν παραπονέθηκε ποτέ», δήλωσε ο σχεδιαστής σε συνέντευξή του στο περιοδικό Harper’s Bazaar.
Και η Madonna φορούσε συχνά τα ψηλοτάκουνα Louboutin της σε πολλά βίντεο κλιπ, με αποτέλεσμα να επιδράσει σε ακόμη περισσότερες διασημότητες που ακολούθησαν. Πλέον, οι περισσότερες σταρ, όπως η Beyonce ή η Taylor Swift, συνδυάζουν τα σύνολά τους με custom Louboutins, υπηρεσία που ισχύει πλέον, με ραντεβού, και για τους κοινούς θνητούς.
Οι Christian Louboutin μπουτίκ διατίθενται σε περισσότερες από 35 χώρες και τα προϊόντα του πωλούνται σε 150 πολυκαταστήματα ανά τον κόσμο. Οι τιμές των παπουτσιών του κυμαίνονται μεταξύ περίπου 400 και 6.000 ευρώ ανά ζευγάρι και ο κύριος λόγος για τις υπερβολικές τιμές οφείλεται στην δαπανηρή παραγωγή τους στην Ευρώπη. Υποστηρίζεται ότι πωλούνται από μισό εκατομμύριο έως ένα εκατομμύριο ζευγάρια παπούτσια ετησίως. Ο Louboutin έχει δημιουργήσει μια μοναδική θέση στο πάνθεον της υψηλής υποδηματοποιίας, προσφέροντας προσεκτικά κατασκευασμένα αριστουργήματα. Κατασκευάζονται από έμπειρους δεξιοτέχνες και κάθε κομμάτι συναρμολογείται στο χέρι για να αποτελέσει ένα ready-to-wear έργο τέχνης.
Η δημιουργική φαντασία του Christian Louboutin ήταν πάντα μεγάλη. Η κλίση του για ό,τι φανταχτερό καλλιεργήθηκε στον μπαρόκ κόσμο του γαλλικού καμπαρέ. Για αυτόν, η ζωή δεν είναι παρά μια μεγάλη πασαρέλα. «Στο μυαλό μου, οι πραγματικές εμπειρίες αναμειγνύονται με τα όνειρά μου για να σχηματίσουν φανταστικούς κόσμους».