Ο Τάσος Στασόπουλος, ιδρυτής και managing partner της λονδρέζικης επενδυτικής εταιρείας Trineta, ταξιδεύει ανά τον κόσμο και φωτογραφίζει το εσωτερικό ψυγείων.
«Έχω εμμονή με το ψυγείο. Γνωρίζουμε ότι όσο οι άνθρωποι γίνονται πλουσιότεροι, η διατροφή τους αλλάζει. Κατάλαβα ότι η απάντηση είναι το ψυγείο! Το ψυγείο θα μπορούσε να μου πει πώς θα συμπεριφερόταν ο κόσμος εάν είχε κάποια επιπλέον χρήματα», είπε στο Wired.
Όπως σημειώνει η El Pais, ο Στασόπουλος κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα καθώς συνέτασσε μια έκθεση σχετικά με το τι θα γίνουν οι άνθρωποι στο μέλλον. Αντί να βασιστεί στην ανάλυση δεδομένων και τις προβλέψεις, αποφάσισε να ταξιδέψει στην Ινδία, τη χώρα όπου γεννήθηκε, για να ρωτήσει απευθείας τους ανθρώπους. Και στη συνέχεια επανέλαβε αυτό το πείραμα σε όλο τον κόσμο.
«Ρωτούσα τους ανθρώπους, ‘Εντάξει, υποθέστε ότι παίρνετε αύξηση μισθού. Πώς θα αλλάξει η διατροφή σας;’ Όλοι έλεγαν: ‘Δεν θα άλλαζα τίποτα’», θυμάται. «Αλλά γνωρίζουμε ότι καθώς οι άνθρωποι γίνονται πλουσιότεροι, η διατροφή τους αλλάζει».
Μια μέρα, συνάντησε μια γυναίκα από μια ταπεινή οικογένεια και της ζήτησε να πάει για ψώνια μαζί της. Όταν της έδωσε μερικά χρήματα για να τα ξοδέψει, η γυναίκα αγόρασε Coca Cola, σοκολάτες Cadbury και άλλα είδη σνακ που απείχαν πολύ από αυτά που συνήθως έπαιρνε για το σπίτι της. Ο Στασόπουλος είχε ήδη εξετάσει το ψυγείο της, γεγονός που τον οδήγησε στη συνειδητοποίηση ότι τα ψυγεία των ανθρώπων θα μπορούσαν να του δώσουν στοιχεία για το πώς θα ξόδευαν τα χρήματά τους αν είχαν περισσότερα.
Από εκείνο το σημείο και μετά, ο Στασόπουλος άρχισε να συλλέγει φωτογραφίες από ψυγεία, οργανώνοντάς τις ανάλογα με την οικονομική κατάσταση των ιδιοκτητών τους.
Διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι με λιγότερα χρήματα χρησιμοποιούν τα ψυγεία τους για να αποθηκεύουν τα βασικά συστατικά για την παρασκευή παραδοσιακών πιάτων, όπως αυγά, γάλα, λαχανικά και στη συνέχεια, να φυλούν εκεί τα περισσεύματα που έχουν από τέτοια γεύματα. Η μεσαία τάξη διαθέτει προϊόντα από διεθνείς μάρκες, όπως παγωτό, αναψυκτικά και μπύρα. Όπως εξηγεί ο ίδιος, όταν ένα μέλος της οικογένειας αρχίζει να βγάζει χρήματα, θέλει να δώσει στους συγγενείς του τα πράγματα που δεν μπορούσαν να αγοράσουν προηγουμένως. Το ψυγείο, κατά κάποιο τρόπο, γίνεται ένα σημείο υπερηφάνειας.
Και ενώ ένα νοικοκυριό της μεσαίας τάξης έχει στο ψυγείο του μικρές «πολυτέλειες», όπως μια οικογενειακή συσκευασία παγωτού, το ψυγείο ενός εύπορου σπιτιού έχει την αγαπημένη γεύση παγωτού του κάθε μέλους της οικογένειας. Έχει επίσης υλικά για την παρασκευή πιάτων από διαφορετικούς πολιτισμούς αλλά και υγιεινές τροφές, όπως επιλογές με χαμηλά λιπαρά και άλλες με προβιοτικά.
Στην κορυφή της κλίμακας εισοδημάτων, τα ψυγεία είναι γεμάτα με βιολογικά προϊόντα, fair trade και cruelty free, που διατίθενται σε επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες και είναι συνήθως πολύ πιο ακριβά.
Το ψυγείο είναι η νέα ντουλάπα;
Μέσα από τις ριάλιτι εκπομπές και τα social media, ο κόσμος μπορεί σήμερα να κρυφοκοιτάξει μέσα στα ψυγεία των διασημοτήτων. Μερικοί, όπως η Yolanda Hadid, μητέρα των Bella και Gigi Hadid και πρώην μοντέλο και η ίδια, είναι τόσο περήφανοι για το περιεχόμενο των ψυγείων τους που έχουν δημιουργήσει ακόμα και ειδικούς λογαριασμούς στα social media για αυτά.
Είναι τέτοιο το ενδιαφέρον για αυτά τα διάσημα ψυγεία που σε ορισμένες περιπτώσεις, απολαμβάνουν ακόμα και το στάτους που συνήθως έχουν οι ντουλάπες των celebrities.
Κάπως έτσι γεννήθηκε η πρακτική του λεγόμενου «fridgescaping», που αφορά την προσεκτική τακτοποίηση του περιεχομένου ενός ψυγείου.
Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2011 από μια συνταξιούχο διακοσμήτρια εσωτερικών χώρων με το όνομα Kathy Perdue. «Η ανάρτησή μου δείχνει πώς έκανα το εσωτερικό του ψυγείου μου λίγο πιο όμορφο χρησιμοποιώντας vintage μπολ για φρούτα και οργανώνοντάς τα με έναν ελκυστικό αλλά και πάλι πρακτικό και λειτουργικό τρόπο. Σκέφτηκα πόσες φορές την ημέρα ανοίγει ένα ψυγείο και γιατί να μην είναι όμορφο μέσα», εξήγησε στα social media.
Το «fridgescaping» μεταμορφώνει το ψυγείο από ένα πρακτικό αποθηκευτικό χώρο σε μία επίδειξη, κάτι σαν βιτρίνα. Όσοι ακολουθούν την τάση αυτή δεν ενδιαφέρονται απλώς για ένα καλά οργανωμένο και τακτοποιημένο ψυγείο (όπως στην τάση του «fridge restock» που κατέκλυσε λίγο πιο παλιά τα social media), αλλά κοιτάζουν την ομορφιά, προσθέτοντας ανθοδέσμες μέσα σε βάζα και περίτεχνα μπολ ή ακόμα και κορνίζες με φωτογραφίες ανάμεσα στα παγωμένα ράφια.
«Μετά την εποχή της εμμονής με την οργάνωση του ψυγείου, που είχε έναν πολύ αισθητικό στόχο, ήρθε η εποχή του μπαρόκ. Και ακριβώς όπως τα βίντεο ‘fridge restock’, ψυγεία που βλέπω στα βίντεο ‘fridgescaping’ μου λένε μερικά πράγματα: Ότι έχετε ένα αρκετά μεγάλο ψυγείο για να τοποθετήσετε όλα αυτά τα περιττά αντικείμενα και ότι έχετε αρκετό χρόνο για να το κάνετε. Πράγμα που αποτελεί σύμβολο του στάτους», εξηγεί στην El Pais η María Arranz, δημοσιογράφος και συγγραφέας.
Όμως δεν είναι μόνο το εσωτερικό των ψυγείων που χρησιμεύει ως δείκτης του πλούτου των ιδιοκτητών τους. Από απέραντα ψυγεία-δωμάτια (walk-in) όπως της Kim Kardashian μέχρι μοντέλα που έχουν σχεδιαστεί για να εναρμονίζονται με το περιβάλλον τους ώστε να είναι αόρατα με την πρώτη ματιά, τα ψυγεία των πλουσίων έχουν κοστίσει μια περιουσία πριν καν γεμίσουν με τα πανάκριβα τρόφιμά τους.