Πριν λίγες ημέρες παραδόθηκε στην κυκλοφορία το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πατρών–Πύργου και, με το “καλημέρα”, η κίνηση ήταν ιδιαίτερα αυξημένη.
Oι παρατηρήσεις των οδηγών που επέλεξαν το νέο οδικό άξονα σύμφωνα με ρεπορτάζ του ethnos έχουν ως εξής:
Το όριο ταχύτητας
Ο νέος δρόμος είναι εντυπωσιακός, με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με καλό οδόστρωμα, καλές κλίσεις, αλλά και ορισμένα σημεία όπου οι στροφές θα έπρεπε να είναι ακόμα πιο ανοιχτές, ώστε να υπάρχει καλύτερη ορατότητα. Το ανώτατο όριο ταχύτητας στις ευθείες είναι 130 χιλιόμετρα και 90 σε συνθήκες βροχής.
Νέος δρόμος κατά 82,67%
Κατασκευάστηκαν 62 χιλιόμετρα σε νέα χάραξη και 13 χιλιόμετρα σε υφιστάμενη, δηλαδή σε ποσοστό 82,67% είναι νέος δρόμος, ο οποίος, μετά από πολλά χρόνια απαλλοτριώσεων και άλλων διαδικασιών, επιτέλους ολοκληρώθηκε.
Ήδη από τη δεύτερη ημέρα λειτουργίας, σημειώθηκε έντονη κίνηση, ενώ η παλιά Εθνική παρέμεινε σχεδόν άδεια — γεγονός ασυνήθιστο για την 2η Αυγούστου, ημερομηνία με παραδοσιακά αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο.
Μεγάλη κίνηση, άδεια η παλιά Εθνική
Η απόφαση να παραδοθεί στην κυκλοφορία στις 12 το μεσημέρι της 1ης Αυγούστου 2025 ελήφθη προφωνώς για να εξυπηρετηθούν οι αδειούχοι του Αυγούστου και η αυξημένη τουριστική κίνηση σε όλη τη δυτική και νότια Πελοπόννησο. Ωστόσο, ο δρόμος παραδόθηκε χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί ακόμα βασικές υποδομές, γεγονός που απαιτεί αυξημένη προσοχή από τους οδηγούς Ι.Χ., αλλά και τους επαγγελματίες.
Πύργος – Πάτρα σε 240 δευτερόλεπτα. Όλη η διαδρομή που παραδόθηκε.
Προσοχή στις δυσάρεστες εκπλήξεις
Παρότι το οδόστρωμα είναι άριστο, οι διαγραμμίσεις φρέσκες και η σήμανση δίνει πολύτιμες πληροφορίες στους οδηγούς, υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν και ακόμη περισσότερα που πρέπει να προσέξουν οι οδηγοί που θέλουν να κινηθούν στον συγκεκριμένο δρόμο το προσεχές διάστημα.
Δεν υπάρχει σταθμός ανεφοδιασμού
Για να αποφευχθούν, λοιπόν, οι δυσάρεστες εκπλήξεις, θα πρέπει οι οδηγοί να έχουν υπόψη τους ότι σε όλο το μήκος της διαδρομής δεν υπάρχει πρατήριο βενζίνης.
Οι πινακίδες για ύπαρξη Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.) έχουν τοποθετηθεί, αλλά οδηγούν σε χωράφια που θα χρειαστούν αρκετούς μήνες δουλειάς μέχρι να γίνουν σταθμοί ανεφοδιασμού. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στο νέο τμήμα θα λειτουργήσουν δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.). Μέχρι τότε, οι οδηγοί θα πρέπει να φροντίζουν να έχουν γεμάτο ρεζερβουάρ, ενώ όσοι κινούνται με ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να ξεκινούν τη διαδρομή με πλήρως φορτισμένες μπαταρίες, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού.
Ευγενικό προσωπικό, κλειστές τουαλέτες
Επίσης, παρότι υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός πάρκινγκ, δεν λειτουργούν ακόμα όλες οι τουαλέτες. Πινακίδες ενημερώνουν πως είναι «εκτός λειτουργίας». Μας έκανε, όμως, θετική εντύπωση η ευγένεια του προσωπικού που εργαζόταν στον καθαρισμό σε έναν από τους σταθμούς που ήταν ανοιχτός. Με λαχτάρα και χαρά ενημέρωναν το κοινό ότι σύντομα οι τουαλέτες σε όλους τους σταθμούς πάρκινγκ θα λειτουργούν.
Φτιάχνονται οι βοηθητικοί δρόμοι
Ο δρόμος ακόμη δεν διαθέτει βοηθητικές οδούς, καθώς είναι υπό κατασκευή. Σε όλο το μήκος του δρόμου υπάρχουν ακόμη ανοιχτά εργοτάξια και μηχανήματα έργου, που μαρτυρούν την εξέλιξη των εργασιών.
Προσοχή στα 10 χιλιόμετρα μέχρι Νοέμβριο
Και πάμε στο πιο σημαντικό σημείο, στο οποίο οι οδηγοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί: Είναι το κομμάτι των 10 χιλιομέτρων από την Αλισσό έως το Μιντιλόγλι, που είναι ένα απέραντο εργοτάξιο, με βαριά μηχανήματα έργου να κινούνται σε κοντινή απόσταση. Υπάρχουν πολλές απότομες παρακάμψεις που ορίζονται από πινακίδες κυκλοφορίας και όχι κάποιο προστατευτικό ασφαλείας. Λόγω έλλειψης χώρου δεν υπάρχουν χώροι πάρκινγκ. Οι οδηγοί θα πρέπει να είναι προσεκτικοί, να έχουν υπομονή και να διατηρούν χαμηλές ταχύτητες, καθώς μεταξύ των δύο ρευμάτων υπάρχουν μόνο πλαστικά κολωνάκια.
Οικογένεια στη μέση του δρόμου
Μάλιστα, το Σάββατο το μεσημέρι 2/8, ΙΧ με ρυμουλκούμενο τρέιλερ με σκάφος αναψυχής είχε πάθει βλάβη, και όλη η οικογένεια που είχε κατέβει από το αυτοκίνητο βρισκόταν μέσα στο ρεύμα κυκλοφορίας, μην έχοντας πού αλλού να σταθεί.
Είναι τα τελευταία 10 χιλιόμετρα που θα δοθούν στην κυκλοφορία τον Νοέμβριο. Μέχρι τότε, μεγάλη προσοχή.
Ο τρίτος μεγαλύτερος
Να σημειωθεί επίσης ότι με την ένταξη του Πάτρα – Πύργος στο έργο παραχώρησης, η Ολυμπία Οδός καθίσταται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα. Η ολοκλήρωση του συνόλου του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου εκτός από τα ζητήματα ασφάλειας αναμένεται να φέρει πολλαπλά οφέλη στην οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη της Δυτικής Πελοποννήσου. Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος δεν εξυπηρετεί απλώς τις μετακινήσεις, αλλά μπορεί να αποτελέσει μοχλό βιώσιμης τουριστικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης στην περιοχή, με σεβασμό στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες.
Οκτώ ανισόπεδοι κόμβοι
Ο νέος αυτοκινητόδρομος διαθέτει τετράιχνη διατομή πλάτους 21,30 μ. (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις), αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14 μ. (4?3,50 μ.), Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης συνολικού πλάτους 4,60 μ. (2?2,30 μ.), λωρίδες ασφαλείας στην κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 2,10 μ. (2?1,05 μ.), κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο τύπου New Jersey πλάτους 0,60 μ. και ύψους 0,80 μ.
Θα κατασκευαστούν 8 ανισόπεδοι κόμβοι / ημικόμβοι: Μιντιλογλίου, ΒΙ.ΠΕ., Κ. Αχαΐας, Βάρδας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αμαλιάδας και Πύργου.
Δύο Ευρώ και βλέπουμε…
Διόδια θα λειτουργήσουν στην περιοχή του Πύργου (μετωπικά) και στα Καμίνια (πλευρικά). Για το τμήμα από τα Καμίνια μέχρι την Πάτρα δεν θα πληρώνουν διόδια οι χρήστες, μέχρι να παραδοθεί και το τελευταίο τμήμα τον Νοέμβριο.
Προς το παρόν, λοιπόν, το αντίτιμο διοδίων ενός Ι.Χ. οχήματος θα είναι 2,10 ευρώ.