Το 1999, ο John Galliano κρατούσε ήδη για τρία χρόνια τα δημιουργικά ηνία του οίκου Dior και είχε έρθει η στιγμή να σχεδιάσει την πρώτη του τσάντα για λογαριασμό του οίκου. Ο avant-garde σχεδιαστής επέλεξε να ξεκινήσει τη νέα δεκαετία με κεντρικό θέμα την ιππασία και η νέα τσάντα, που θύμιζε σχήμα σέλας, θεωρήθηκε ως μια ανάσα φρέσκου αέρα. Η εφημερίδα “The Guardian” σημείωσε πως οι τσάντες είναι «σε σχήμα νεφρού» και αυτή η περιγραφή θα συνόδευε την τσάντα για πάντα.
Mια θέση στο Πάνθεοv της μόδας
Σίγουρα, ο Galliano ήξερε πώς να δημιουργεί ποθητά αντικείμενα, αλλά κανείς δεν ανέβαζε τη θερμοκρασία της επιθυμίας όσο η Carrie Bradshaw. Λίγο μετά την κυκλοφορία της, η Dior Saddle προσγειώθηκε στο πέμπτο επεισόδιο, της τρίτης σεζόν της σειράς Sex and the City, ως το μέσο στο οποίο η Carrie μετέφερε το “λαθραίο” τσιγάρο της στο δεύτερο ραντεβού της με τον αντικαπνιστή Aidan -λεπτομέρεια που θυμούνται όλοι οι φαν της σειράς. Από τότε η Saddle θα έκανε guest εμφανίσεις, ξανά και ξανά, στη σειρά. Το status της τσάντας είχε πλέον εδραιωθεί και οι πωλήσεις της για το ίδιο έτος, σύμφωνα με το WWD, αυξήθηκαν κατά 60%.
Μέχρι το 2003, η Dior Saddle ήταν στο ζενίθ της και κρατήθηκε από celebrities της εποχής, όπως η Paris Hilton, η Nicole Richie και η Mischa Barton, τραβώντας την προσοχή των ΜΜΕ και τα φλας των παπαράτσι. Ο Galliano επανασχεδίασε πολλές φορές την τσάντα σε διάφορες, συλλεκτικές εκδοχές, μία από τις οποίες ήταν το print της εφημερίδας “Christian Dior Daily”, που έγινε δημοφιλές όταν η προαναφερθείσα Bradshaw εμφανίστηκε με το φόρεμα, στο προτελευταίο επεισόδιο της τρίτης σεζόν του Sex and the City. Η vintage Saddle του 2000, με το print της εφημερίδας, κοστίζει σήμερα στην ολοένα ακμάζουσα vintage αγορά περίπου 30.000 ευρώ!
Για τον εορτασμό των δέκα χρόνων παραμονής του στον οίκο, ο John Galliano δημιούργησε 12 μοναδικές εκδόσεις της δημοφιλούς Saddle Bag, κάθε μία προσαρμοσμένη στην κουλτούρα των 12 χωρών (ΗΠΑ, Κίνα, Αργεντινή, Μεξικό, Αγγλία, Ρωσία, Ισπανία, Μαρόκο, Αίγυπτος, Γαλλία, Ινδία και Ιαπωνία). Άξιοι ανταγωνιστές της ίδιας κατηγορίας ήταν η Balenciaga Motocross, η Fendi Baguette και οι τσάντες της συλλογής Stephen Sprouse του οίκου Louis Vuitton. Αλλά οι πολυάριθμες εκδοχές της Saddle Bag την τοποθέτησαν στην κορυφή της λίστας κάθε fashionista.
Εάν μια It bag ορίζεται καθαρά από το πνεύμα της εποχής της, συνήθως είναι προορισμένη να παρακμάσει και η Saddle δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Απουσίασε από τη συγκρατημένη συλλογή του οίκου, το 2007, που ίσως αντικατόπτριζε την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας που βρισκόταν σε πτωτική πορεία. Το ίδιο και η μανία με τα λογότυπα, τάση μέσα στην οποία είχε ευδοκιμήσει η Saddle, με αποτέλεσμα ο οίκος να την αποσύρει από τις κολεξιόν και τις μπουτίκ του. Τελικά, όλοι ξέχασαν την τσάντα, ο Galliano έφυγε από τον Dior το 2010 και τον διαδέχθηκε ο Raf Simons.
Η τσάντα-ορόσημο μεταπωλούνταν πλέον, μέσω του eBay, σε ποσά που απείχαν πολύ από την αρχική τιμή -σε ορισμένες περιπτώσεις κάτω από 120 ευρώ. Εκείνα τα χρόνια φάνταζε αδύνατο να ξαναδοθεί μια ακόμα ευκαιρία σε μια τσάντα της δεκαετίας του 2000, εξ ου και οι τιμές ευκαιρίας.
Όμως, το 2014, η Beyoncé σηματοδότησε την επιστροφή της Dior Saddle, όταν φωτογραφήθηκε, στη Νέα Υόρκη, κρατώντας ένα από τα πρωτότυπα σχέδια του Galliano. Δύο χρόνια αργότερα ο Κορεάτης ποπ σταρ CL κρατούσε περήφανα μια Saddle «Adiorable» και το Instagram άρχισε να γεμίζει με post της τσάντας. Στο κύμα νοσταλγίας προστέθηκε και η εμφάνιση της Bella Hadid, το 2017, που μας γύρισε πίσω στα 90’s.
Οι συλλέκτες της Saddle, που έβλεπαν τα σημάδια της επιστροφής της τσάντας, άρχισαν να διαμαρτύρονται στο eBay, στο Vestiaire Collective και σε παρόμοια websites που πουλούν vintage τσάντες, προτρέποντάς τους να συγκρατηθούν και να κρατήσουν στην άκρη τις τσάντες για αργότερα. Οι τιμές εκτοξεύτηκαν και όσοι ήταν αρκετά προνοητικοί και αγόρασαν μια Saddle, μεταξύ 2007 και 2014, είχαν κάνει μια πολύ σοφή επένδυση.
Η νέα εποχή της Saddle bag
Μετά από 11 χρόνια ησυχίας βρέθηκε η κατάλληλη στιγμή για τη δεύτερη φάση της τσάντας. Η Maria Grazia Chiuri, επικεφαλής σχεδιάστρια του οίκου, δεν μπορούσε να αγνοήσει την απροσδόκητη επιστροφή της Saddle και τον Φεβρουάριο του 2018 αποφάσισε να της δώσει ακόμα μία ευκαιρία. Στα σχέδια προστέθηκαν κρόσσια, χάντρες, denim, αλλά και πρακτική προσθήκη ενός χιαστί λουριού. «Νομίζω πως αυτή η συλλογή είναι μια ευκαιρία για την αναβίωση της διαχρονικής ομορφιάς αυτής της τσάντας. Eίναι ένα σύμβολο της πρόσφατης ιστορίας του οίκου», δήλωσε η σχεδιάστρια που ανέλαβε τα ηνία του οίκου το 2016.
Τα 90’s είχαν επιστρέψει δυναμικά στις πασαρέλες, ελκύοντας μια νέα γενιά καταναλωτών και ο οίκος ξεκίνησε μια καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: 100 influencers ανέβασαν posts με το hashtag #DiorSaddle στο Instagram, συμπεριλαμβανομένων της Chiara Ferragni και του Bryanboy. Μέσα σε 48 ώρες, οι αναζητήσεις για την τσάντα στο Google αυξήθηκαν κατά 957%! Τέτοια είναι η δύναμη της νοσταλγίας του 2000.
Η επόμενη σελίδα
Αλλά η Dior Saddle φαίνεται να είναι πολλά παραπάνω από μία νοσταλγική τσάντα. Το 2023, για τη συλλογή Cruise, ο οίκος επανεφηύρε για ακόμα μια φορά την τσάντα, καλώντας τεχνίτες από την Ανδαλουσία να δανείσουν την τελειοποιημένη τέχνη τους στη Saddle, λαμβάνοντας υπόψη τις αναφορές στην ιππασία, τιμώντας την αρχική της επιρροή. Σχεδόν πανομοιότυπη με την πρωτότυπη, αν και ελαφρώς μεγαλύτερη για να χωράει τα smartphones, η νέα Saddle εμφανίστηκε και στη συλλογή Pre-Fall 2024, στην οποία ξεχωρίζουν τα υπερπολυτελή φινιρισμάτά της. Στον πληθωρικό κόσμο των σπάνιων vintage αξεσουάρ, η νέα Saddle κλείνει το μάτι στον Galliano με το newspaper print από τη συλλογή του σχεδιαστή που είχε κάνει πάταγο.
Αναγεννημένη από τις στάχτες της, η Dior Saddle είναι μία υπενθύμιση πως η φροντίδα μιας προσωπικής συλλογής είναι απαραίτητη, ακόμα και αν πιστεύουμε ότι δεν θα έρθει ποτέ ξανά στο προσκήνιο.